Corima Aero’s
hoi.
ik rij nu al een tijdje op mijn aero,s en merk dat de spaken van vooral het achterwiel wat aangespannen kunnen worden.
ik kan alleen in mijn boekje niet vinden hoeveel nm dit mag/moet wezen.
iemand een idee?
ik rij nu al een tijdje op mijn aero,s en merk dat de spaken van vooral het achterwiel wat aangespannen kunnen worden.
ik kan alleen in mijn boekje niet vinden hoeveel nm dit mag/moet wezen.
iemand een idee?
niet zeuren maar trappen
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Quoten: Origineel geplaatst door schamperd op 16 April 2007
hoi.ik rij nu al een tijdje op mijn aero,s en merk dat de spaken van vooral het achterwiel wat aangespannen kunnen worden.ik kan alleen in mijn boekje niet vinden hoeveel nm dit mag/moet wezen.iemand een idee?
Hoi,
De spaken aan de overzijde van de aandrijfkant staan op minder dan de helft van de spanning van de andere. Dit is perfect normaal en als je die toch aantrekt haal je gewoon het wiel uit balans.
De exacte spanning is mij niet bekend, mijn meter meet de relatieve spanning, maar ik vermoed dat het bij de 100kg/f zal liggen aan de aandrijfzijde.
Nu is het wel zo dat bij fabriekswielen niet altijd alle spaken mooi gelijke spanning hebben maar als je niet bent uitgerust met de nodige apparatuur en kennis van zaken blijf je er beter van weg, loslopen doen de spaken normaliter niet.
Ik herinner me niet dat er een gebruikerslimiet is opgegeven voor het gewicht van de rijder. Voor de Aero zal dat vermoedelijk bij de 100kg liggen maar veel hangt af van je athletisch vermogen en je voorziene gebruik. In geval van twijfel misschien toch eens je licht opsteken bij de fabrikant, vooral dan of er al dan niet een clausule bestaat die je zou uitsluiten mocht je een bepaald gewicht overschrijden.
Ciao,
hoi.ik rij nu al een tijdje op mijn aero,s en merk dat de spaken van vooral het achterwiel wat aangespannen kunnen worden.ik kan alleen in mijn boekje niet vinden hoeveel nm dit mag/moet wezen.iemand een idee?
Hoi,
De spaken aan de overzijde van de aandrijfkant staan op minder dan de helft van de spanning van de andere. Dit is perfect normaal en als je die toch aantrekt haal je gewoon het wiel uit balans.
De exacte spanning is mij niet bekend, mijn meter meet de relatieve spanning, maar ik vermoed dat het bij de 100kg/f zal liggen aan de aandrijfzijde.
Nu is het wel zo dat bij fabriekswielen niet altijd alle spaken mooi gelijke spanning hebben maar als je niet bent uitgerust met de nodige apparatuur en kennis van zaken blijf je er beter van weg, loslopen doen de spaken normaliter niet.
Ik herinner me niet dat er een gebruikerslimiet is opgegeven voor het gewicht van de rijder. Voor de Aero zal dat vermoedelijk bij de 100kg liggen maar veel hangt af van je athletisch vermogen en je voorziene gebruik. In geval van twijfel misschien toch eens je licht opsteken bij de fabrikant, vooral dan of er al dan niet een clausule bestaat die je zou uitsluiten mocht je een bepaald gewicht overschrijden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Oproep aan forumlid Bertus om zijn bevindingen m.b.t. de clincherversie eens te posten.
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 April 2007
@ fdegroveMet welke meter meet jij de spaakspanning ?Stel deze vraag omdat ik zelf de aanschaf van een spaakspanningsmeter overweeg.Ik heb de DT Swiss of de Parktool op het oog.Wat is wijsheid en zijn er nog alternatieven ?
Hoi,
De Park Tool meter is voor mijn gebruik meer dan goed genoeg, de absolute spaakspanning is niet zo belangrijk. De meter laat je toe variaties in spanning tussen de spaken onderling te meten en dat is voor mij ruim voldoende.
Meters als de DT-Swiss en dergelijke zijn dan misschien wel preciezer maar je betaalt er ook veel voor om het ding uiteindelijk misschien enkele malen per jaar te gebruiken. Als je zelf voor jezelf en anderen regelmatig wielen van de grond af wil opbouwen ligt dat wellicht iets anders....
Ciao,
@ fdegroveMet welke meter meet jij de spaakspanning ?Stel deze vraag omdat ik zelf de aanschaf van een spaakspanningsmeter overweeg.Ik heb de DT Swiss of de Parktool op het oog.Wat is wijsheid en zijn er nog alternatieven ?
Hoi,
De Park Tool meter is voor mijn gebruik meer dan goed genoeg, de absolute spaakspanning is niet zo belangrijk. De meter laat je toe variaties in spanning tussen de spaken onderling te meten en dat is voor mij ruim voldoende.
Meters als de DT-Swiss en dergelijke zijn dan misschien wel preciezer maar je betaalt er ook veel voor om het ding uiteindelijk misschien enkele malen per jaar te gebruiken. Als je zelf voor jezelf en anderen regelmatig wielen van de grond af wil opbouwen ligt dat wellicht iets anders....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Blijkbaar hebben hier toch een aantal leden leveringsproblemen ondervonden ivm corima wielen. Ik heb mijn Corima Paraculaire en Corima bidonhouder rechtstreeks bij de fabrikant online besteld. De dag zelf een mail terug dat de bidonhouders niet meer geproduceerd worden en het wiel werd 2 dagen later bij me thuis in België geleverd. Misschien een tip voor eventueel geïnteresseerden in Corima wielen.
bij deze mijn bevindingen mbt de clincherversie van de aero+ wielen. ik heb ze nu zo'n 1500 km in gebruik en ze zijn perfekt nu .heb eerst wat probleempjes gehad met de achternaaf (deze had speling maar dit is door corima perfect opgelost) ik gebruik ze met 7.5 bar en dit voelt perfect aan. ik heb ook al stukken kasseien en slechte wegen gehad en dit is geen enkel probleem.ze blijven perfect hun koers volgen. harde zijwind voel je wel wat meer maar gevaarlijk wordt het nooit.kortom ik ben erg happy.gewoon kopen en wel bij corima zelf.super service.succes