Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 25 jun 2008 19:15

Furk schreef:Het is een lang topic en ik heb niet alles gevolgd, maar persoonlijk vind ik een helm (mits een redelijk nieuw model) wel gesoigneerd staan. Geen helm asocieer ik met tourders. Wielerpetje is uiteraard nog gesoigneerder, maar ja safety first!

Grappig, een aantal jaar geleden was dit precies andersom (in mijn beleving althans).. maar sinds profs verplicht zijn met een helm te koersen is bovenstaande het geval. Zo zie je maar wat eem voorbeeldfunctie de professionelen hebben.

masterb
Forum-lid

masterb 25 jun 2008 19:39

Hier is de oplossing, op z'n Basso's...

[img=http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/4 ... sso270.jpg]

stavros
Forum-lid

stavros 25 jun 2008 20:46

ik heb sinds vandaag een helm!

Maar of ik hem elke minuut op zal hebben dat ik op de fiets zit is nog maar de vraag.
Het is natuurlijk een risico-afmeting van een ieder of hij er een opzet of niet. En elke situatie kan gevaarlijk zijn.

Ik las net in de "dichtbewoonde" gebieden, maar zelfs in een bos kan je een aardige smakker maken door een takje dat ergens blijft haken. En zo zijn er legio voorbeelden.
Ikzelf rij niet altijd supersonisch, en vind dan zelf dat die helm min of meer alleen maar in de weg zit. Voor de keren dat ik voor snelheid ga en minder tijd heb om op wat dan ook te antisiperen, dan draag ik vanaf vandaag een helm voor.
(dit is de 3e week dat ik fiets, vandaar nu pas helm ;) )
Greetz

pim3
Forum-lid

pim3 25 jun 2008 21:05

Ik heb nog nóóit zonder helm gefietst. Afgezien van de 200 meter van de auto naar de start van de koers. Mijn ouders hebben me van begin af aan verplicht er een te dragen, en op 'n gegeven moment wordt dit een gewoonte waar je niet meer bij nadenkt. Ik ben ook niets anders gewend dan die helm op mijn hoofd, dus ik heb er geen last van, omdat ik niet beter weet.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

blik
Forum-lid

blik 25 jun 2008 21:14

Heb ook nog nooit zonder helm gereden. Vind het een stuk veiliger.

Op een normale fiets daarentegen zou ik nooit met een helm fietsen

camparacer
Forum-lid

camparacer 26 jun 2008 17:01

Stavros schreef: Ikzelf rij niet altijd supersonisch, en vind dan zelf dat die helm min of meer alleen maar in de weg zit. Voor de keren dat ik voor snelheid ga en minder tijd heb om op wat dan ook te antisiperen, dan draag ik vanaf vandaag een helm voor.
(dit is de 3e week dat ik fiets, vandaar nu pas helm ;) )

Ook wanneer je langzaam gaat, kan een automobilist je over het hoofd zien of gewoon niet uitkijken. Niet alleen uitgaan van een val door eigen schuld, maar ook vooral van de onoplettendheid van de medeweggebruiker... En van je collega-wielrenners. M'n broer is een keer in het ziekenhuis beland door een val tijdens het uitfietsen. Ze reden 25km/h, maar het wegdek was niet zo goed. Kerel voor hem let niet op, gaat onderuit, m'n broer er overheen en breekt z'n jukbeen op de stoeprand. Net iets anders vallen en je valt je hoofd kapot op die stoeprand wanneer je geen helm zou dragen...
Blik schreef:Heb ook nog nooit zonder helm gereden. Vind het een stuk veiliger.

Op een normale fiets daarentegen zou ik nooit met een helm fietsen

Nee dat is dan eigenlijk weer krom. Doe ik zelf ook niet. Maar ik maak wel eens een rondje op m'n trekking fiets als ik geen zin heb om me om te kleden enzo, maar gewoon ff lekker buiten wil zijn. Heuveltjes in de buurt van Hattem rij ik dan ook met ruim 50km/h naar beneden, best wel inconsequent...

stavros
Forum-lid

stavros 26 jun 2008 19:18

Campa racer schreef:Ook wanneer je langzaam gaat, kan een automobilist je over het hoofd zien of gewoon niet uitkijken. Niet alleen uitgaan van een val door eigen schuld, maar ook vooral van de onoplettendheid van de medeweggebruiker... En van je collega-wielrenners. M'n broer is een keer in het ziekenhuis beland door een val tijdens het uitfietsen. Ze reden 25km/h, maar het wegdek was niet zo goed. Kerel voor hem let niet op, gaat onderuit, m'n broer er overheen en breekt z'n jukbeen op de stoeprand. Net iets anders vallen en je valt je hoofd kapot op die stoeprand wanneer je geen helm zou dragen...

Daar heb je gelijk in zoals ik ook al min of meer aangaf in eht deel erboven.
Maarjah, in dat geval zou je elk moment een helm op moeten hebben, ook als je niet op de racefiets zit. Het gevaar zit hem het meest in het moment dat je niet oplet overigens, zoals uitrijden.
Overigens wel een verschil: als je met 25km/u valt over je voorganger of 35km/u, net als met autorijden wordt door de snelheid je reactietijd een stuk kleiner.

Wie verstandig is denkt aan veiligheid eerst, en niet alleen voor jezelf uiteraard.
Greetz

camparacer
Forum-lid

camparacer 26 jun 2008 23:28

Dat is ook zo. En idd, ook als je naar de kroeg of supermarkt fiets op je oude barrel kun je geschept worden door een auto. Maar door op de racefiets altijd een helm op te doen, verklein je iig het risico op ernstig letsel aanzienlijk.

We zitten dan wel op het race subforum, maar even een andere dwarsstraat: dragen jullie op de ATB ook altijd een helm?

Ik zie bij ATB-toertochten vaak mensen zonder helm. Alleen al vanwege het aantal takken dat ik raak doe ik hem altijd om. Maar juist in het bos glij ik toch regelmatig onderuit. Je neemt dan meer risico, omdat vallen in de meeste gevallen minder kwaad kan, maar als er een dikke kei ligt of een boomwortel, ben je toch blij dat je een helm draagt...

furk
Forum-lid

furk 28 jun 2008 16:23

Onlangs nog eens duidelijk op het gevaar van lage takken bij mtb-en gewezen. Lage Vuursche is een uitdagend parcours, maar ook uitputtend.

Man voor mij was door vermoeidheid minder alert en reed vol tegen een laaghangende tak. Dat was een beste tak. Ik schrok enorm van de dreun die ik hoorde. Gelukkig droeg ie een helm. Desondanks was de beste man behoorlijk van de kaart. Nog even een praatje gemaakt totdat ie was bekomen van de shock.

MTB-en zonder helm is wt mij betreft gekkenwerk. Ik moet de eerste mtb-er zonder helm oerigens nog spotten!

neos
Forum-lid

neos 29 jun 2008 23:29

Ik fiets van morgen met 3 andere leden van TC Gennep door het Duitse landschap hier in de buurt.
Zitten er in het veld 2 jagers die het op duiven voorzien hebben.
Ze schieten en even laten hoor ik een scherpe TIK voor op mijn helm.
Hagel vliegt alle kanten op zo raak je namelijk het meeste maar om mij te raken was dus niet bepaald een geluks treffen.
Ik vloeken en tieren maar ze keken mij aan en begrepen er niks van.
Dus maar snel weer door.
Zo zie je maar dat een helm mij op deze manier het leven heeft gered .
Ik mag er niet aan denken wat er anders gebeurd was.......................

:rolleye:
cornelli racing cycles Uden

camparacer
Forum-lid

camparacer 30 jun 2008 00:24

Wat je bizar noemt idd... Was het kogeltje in je helm achtergebleven of dat niet?
Furk schreef:MTB-en zonder helm is wt mij betreft gekkenwerk. Ik moet de eerste mtb-er zonder helm oerigens nog spotten!
Ik gebruik de ATB met name in de winter, ik zie dan bij toertochten regelmatig ATB'ers met muts, zonder helm...

neos
Forum-lid

neos 30 jun 2008 01:20

Nee het keste af op het hardere stuk kuststof maar mijn oren toeterden nog effe na door de harde TIK.
cornelli racing cycles Uden

Plaats reactie