Renovo R1 racefiets van hout
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Eens kijken of ik je zie rijden dan! Wellicht tot ziens morgen en hoe dan ook succes.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Luik-Bastenaken-Luik dit jaar was het beste te omschrijven met één woord: heroïek. De temperatuur daalde geregeld onder de vier graden Celsius en het weerbeeld werd bijna de gehele dag bepaald door hagel, natte sneeuw en regen, heel veel regen. Nooit eerder heb ik zo de pest gehad in afdalingen en keek ik uit naar klimmetjes, om toch een beetje warm te blijven. De term heroïek gebruikte mijn fietsmaten en ik om onszelf moed in te praten tijdens het fietsen. Want hoe erg de omstandigheden ook leken, na afloop zouden we het allemaal bestempelen als een heroïsche tocht. En dat was het zeker!
Weeronline.nl had al dagen van tevoren een weercijfer 3 gegeven voor zaterdag, maar stiekem hoopten we dat het weer desondanks zou meevallen. Onderweg in de auto naar Luik leek die hoop even uit te komen.
Het dreigende onheil uitte zich echter nog voordat we de auto hadden verlaten. Bij binnenkomst in Luik kwam de auto van mijn fietsmaat, waar ik bij in de auto zat, in aanvaring met een Audi A6, die te wachten stond voor het rode licht. Waarschijnlijk het gevolg van nat wegdek, een aflopende weg en een bestuurder waarvoor half 5 in de ochtend opstaan iets te veel van het goede was (grapje Willem ). Na het schadeformulier ingevuld te hebben en de bestuurder van de A6 gedag gezegd te hebben, een Waal die ook onderweg was naar LBL, konden we zonder veel vertraging de auto parkeren en ons naar de startplaats begeven.
Maar nu het belangrijkste nieuws, voor dit topic in ieder geval, de Renovo heeft het overleefd! Sterker nog, het was een genot om de tocht op deze fiets te mogen rijden. De demping van het hout was heerlijk bij slecht wegdek en het scherpe stuurgedrag was ook een uitkomst bij de technische afdalingen. De aandacht bij de bevoorradingsposten was ook erg leuk. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel mensen gevraagd hebben of de fiets echt van hout was en of ze een foto mochten maken. De uitspraak van de dag vond ik toch wel die van een Nederlander bij de bevoorrading onderaan de Cote de la Redoute: "Wat ik me nou de laatste honderd kilometer al afvraag, is jouw fiets echt van hout?"
Het spreekt voor zich dat het materiaal wel te leiden heeft gehad onder de barre omstandigheden. De wielen echter meer dan de resterende onderdelen, maar daar later mee over.
Weeronline.nl had al dagen van tevoren een weercijfer 3 gegeven voor zaterdag, maar stiekem hoopten we dat het weer desondanks zou meevallen. Onderweg in de auto naar Luik leek die hoop even uit te komen.
Het dreigende onheil uitte zich echter nog voordat we de auto hadden verlaten. Bij binnenkomst in Luik kwam de auto van mijn fietsmaat, waar ik bij in de auto zat, in aanvaring met een Audi A6, die te wachten stond voor het rode licht. Waarschijnlijk het gevolg van nat wegdek, een aflopende weg en een bestuurder waarvoor half 5 in de ochtend opstaan iets te veel van het goede was (grapje Willem ). Na het schadeformulier ingevuld te hebben en de bestuurder van de A6 gedag gezegd te hebben, een Waal die ook onderweg was naar LBL, konden we zonder veel vertraging de auto parkeren en ons naar de startplaats begeven.
Maar nu het belangrijkste nieuws, voor dit topic in ieder geval, de Renovo heeft het overleefd! Sterker nog, het was een genot om de tocht op deze fiets te mogen rijden. De demping van het hout was heerlijk bij slecht wegdek en het scherpe stuurgedrag was ook een uitkomst bij de technische afdalingen. De aandacht bij de bevoorradingsposten was ook erg leuk. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel mensen gevraagd hebben of de fiets echt van hout was en of ze een foto mochten maken. De uitspraak van de dag vond ik toch wel die van een Nederlander bij de bevoorrading onderaan de Cote de la Redoute: "Wat ik me nou de laatste honderd kilometer al afvraag, is jouw fiets echt van hout?"
Het spreekt voor zich dat het materiaal wel te leiden heeft gehad onder de barre omstandigheden. De wielen echter meer dan de resterende onderdelen, maar daar later mee over.
Laatst gewijzigd door Rey953 op 26 apr 2012 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een beauty, maar zoals door anderen al gezegd: de keuze voor zadelpen, stuur(pen), en vork zou ik nog eens goed overwegen.
Ik denk dat je door de houten velgen geen niet zwarte wandjes op je banden nodig hebt zoals ook veel gesuggereerd.
Heb je hem trouwens gewogen? Ik gok dat iet iets zwaarder is dan een reguliere fiets, maar dat het niet veel scheelt. Klopt dat?
Ik denk dat je door de houten velgen geen niet zwarte wandjes op je banden nodig hebt zoals ook veel gesuggereerd.
Heb je hem trouwens gewogen? Ik gok dat iet iets zwaarder is dan een reguliere fiets, maar dat het niet veel scheelt. Klopt dat?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Haha! Ik heb jullie zondag denk ik zien rijden. Jullie reden zeker rond 17.45 over de A15 bij Gorinchem?
@corniel: de fiets is 2 weken geleden bij Sanoma in Hoofddorp aan de weegschaal gehangen en de schade was... ruim 10kg. Let wel, dit was inclusief zadeltas gevuld met accessoires. Op het zware frame (2,5kg) na, is de fiets qua gewicht vergelijkbaar met een middenklasse alu fiets. Wat betreft de afmontage, daar gaat binnenkort wat aan veranderen. De stuurpen gaat vrijdag aanstaande weg om gepolijst te worden en de wielen worden tijdelijk vervangen voor DT R1900 wielen, in afwachting van iets nieuws.
@japiecarbon: als je een BMW 5-serie hebt zien rijden met kromme motorkap, dan is de kans groot dat ik daar in zat
@amclassic-fan: water en hout gaan prima met elkaar samen. Zand water en hout daartegen net wat minder. Meer hierover later, omdat ik eerst de afhandeling van Cerchi Ghisallo wil afwachten.
@japiecarbon: als je een BMW 5-serie hebt zien rijden met kromme motorkap, dan is de kans groot dat ik daar in zat
@amclassic-fan: water en hout gaan prima met elkaar samen. Zand water en hout daartegen net wat minder. Meer hierover later, omdat ik eerst de afhandeling van Cerchi Ghisallo wil afwachten.
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Haha, hoe herkenbaar. Zelf dik ik t altijd nog iets verder aan: epische heldentocht! Heb je helaas niet zien fietsen.Rey953 schreef:Luik-Bastenaken-Luik dit jaar was het beste te omschrijven met één woord: heroïek. De temperatuur daalde geregeld onder de vier graden Celsius en het weerbeeld werd bijna de gehele dag bepaald door hagel, natte sneeuw en regen, heel veel regen. Nooit eerder heb ik zo de pest gehad in afdalingen en keek ik uit naar klimmetjes, om toch een beetje warm te blijven. De term heroïek gebruikte mijn fietsmaten en ik om onszelf moed in te praten tijdens het fietsen. Want hoe erg de omstandigheden ook leken, na afloop zouden we het allemaal bestempelen als een heroïsche tocht. En dat was het zeker!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Het zal de oplettende lezer niet zijn ontgaan dat de Renovo in de mei editie van Fiets is verschenen. De fotograaf en redacteur van het artikel, Edwin Haan, was zo vriendelijk om mij de foto's van de fotoshoot en een kopie van het artikel te sturen. Grotere foto's zijn te vinden op mijn Flickr pagina: http://www.flickr.com/photos/quality_vintage_bikes/
De houten velgen gaan volgende week naar Cerchi Ghisallo toe om opnieuw gebeitst te worden. Ter vervanging van de Ghisallo velgen heb ik inmiddels een setje gepolijste H Plus Son Archetype velgen staan die door Ernie Frieke in een snowflake patroon gespaakt gaan worden.
De houten velgen gaan volgende week naar Cerchi Ghisallo toe om opnieuw gebeitst te worden. Ter vervanging van de Ghisallo velgen heb ik inmiddels een setje gepolijste H Plus Son Archetype velgen staan die door Ernie Frieke in een snowflake patroon gespaakt gaan worden.
De nieuwe stuurpen is binnen! Op advies van een aantal forumleden heb ik gekozen voor een gepolijst exemplaar. Beter gezegd, ik heb de pen laten polijsten.
Het is een titanium exemplaar van het Engelse Spin, model Monolithic. Als ik me niet vergis komt de pen van origine uit China, maar daar zit ik niet echt mee, gezien de lage prijs. Waar ik wel mee zat was de 'faceplate' die naar mening standaard veel te grof is uitgevoerd. Daarom heb ik het bedrijf dat de pen gepolijst heeft (BMN in Lopik) gevraagd om een gat te boren in de 'faceplate'. Dit was natuurlijk een gokje, omdat ik niet wist of hij dan nog wel sterk genoeg zou zijn, maar gelukkig is dat inmiddels wel het geval gebleken.
Het is een titanium exemplaar van het Engelse Spin, model Monolithic. Als ik me niet vergis komt de pen van origine uit China, maar daar zit ik niet echt mee, gezien de lage prijs. Waar ik wel mee zat was de 'faceplate' die naar mening standaard veel te grof is uitgevoerd. Daarom heb ik het bedrijf dat de pen gepolijst heeft (BMN in Lopik) gevraagd om een gat te boren in de 'faceplate'. Dit was natuurlijk een gokje, omdat ik niet wist of hij dan nog wel sterk genoeg zou zijn, maar gelukkig is dat inmiddels wel het geval gebleken.