Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 11 nov 2013 22:50

havana schreef:Naar aanleiding van het Tour 2012 topic....

Op veler verzoek nu een eigen topic om eindeloos te kunnen ouwehoeren, delibereren, zeiken, of gewoonweg mijmeren over de Nederlandse taal en alles wat ermee te maken heeft. Tevens voor helpdesk voor forumleden die vragen hebben op taalgebied.

@Timo 2.0 en @Dario alvast een warm welkom! 8-)
@robbebopper:
Bovenstaand de openingspost door @Havana van wat hij Het Grote Taaltopic heeft gedoopt. Dat daarin opmerkingen worden gemaakt over de spelling is evident en het lijkt me voor de deelnemers hieraan ook niet onoverkomelijk bezwaarlijk. De door jou gesignaleerde (taal-)problemen op basisschoolniveau vinden voor een groot deel hun oorzaak in ruim 40 jaar onderwijsvernieling, ingezet met de invoering van de Mammoetwet (1968). En ook gezien de ideeën van zowel de Pabo-studente als de voorzitter van de onderwijsbond die in de post van @Dario ten tonele worden gevoerd vrees ik dat e.e.a. niet op korte termijn ten goede gekeerd zal worden. Daarom zijn er tegenwoordig zoveel mensen die niet kunnen spellen. Dat je kritiek op het spellen niet toestaat in je klas is wat anders, daarin zitten jongelui met verschillende achtergronden die nog opgeleid moeten worden. Maar als de opleiding is afgerond mogen we ervan uitgaan dat er een redelijk taalbeheersing is verkregen, sommigen kiezen er zelfs voor om zelf leraar te worden!
Ik hoop niet dat ik je al te zeer op de ziel trap, maar ik heb eens een toelatingsexamen voor de Pabo gezien en ik besef maar al te goed dat je over een vrij optimistische inslag moet beschikken t.a.v. de mogelijkheden om dit in enkele jaren naar een aanvaardbaar niveau te tillen. :?

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 11 nov 2013 23:55

Die openingspost wou ik ook al aanhalen. Waarvoor dank.
Kritiek op mijn schrijfwijze, spelling, etc... vind ik geen probleem.
Laten we het luchtig houden in dit Topic...niet als een bok op een Haverkist reaguren.
older Budweiser

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 nov 2013 08:05

Ernie C. schreef: Maar als ik soms lees dat een post met bovenmatig veel spelfouten als stuitend en tenenkrommend wordt ervaren of dat er allemaal flauwe grappen over iemands spelfouten gemaakt worden, dat vind ik echt niet kunnen
Niet helemaal mee eens. Je ziet al vrij snel of het een foutje is, een gebrek aan vaardigheid of gewoon pure laksheid en desintresse. En in dat laatste geval moet iemand zich gewoon schamen en mag hij/zij daar best op worden aangesproken. Ook al is het "slechts" een internetforum, ook hier mag je best een beetje zorg besteden aan je communicatie.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 nov 2013 09:01

Het is wel zeer twijfelachtig of het zin heeft om dat op en beledigende manier te doen. De meesten die dit zijn overkomen zijn direct met de staart tussen de benen afgedropen.

Ook wordt het niet in alle lagen van de bevolking even belangrijk gevonden om de juiste spelling proberen te hanteren. Als zo iemand hier een vraag stelt werkt het imho beter om iemand in normaal Nederlands te beantwoorden zodat hij/zij ook in een omgeving kan functioneren waar wel abn gehanteerd wordt. Zijn/Haar niveau kan daar alleen maar van stijgen. Dat lijkt mij beter dan zo iemand keihard neer te sabelen.

Het is natuurlijk wel zo dat je er voor moet waken dat de lakse mensen niet de overhand gaan krijgen waardoor je een onleesbaar forum krijgt. Maar ik geloof niet dat er voldoende luie wielrenners zijn om het niveau van het forum significant te laten dalen.
Campagnolo Ultra Dork

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 12 nov 2013 09:01

daniel1975 schreef:
Ernie C. schreef: Maar als ik soms lees dat een post met bovenmatig veel spelfouten als stuitend en tenenkrommend wordt ervaren of dat er allemaal flauwe grappen over iemands spelfouten gemaakt worden, dat vind ik echt niet kunnen
Niet helemaal mee eens. Je ziet al vrij snel of het een foutje is, een gebrek aan vaardigheid of gewoon pure laksheid en desintresse. En in dat laatste geval moet iemand zich gewoon schamen en mag hij/zij daar best op worden aangesproken. Ook al is het "slechts" een internetforum, ook hier mag je best een beetje zorg besteden aan je communicatie.
Ik kop hem in hoor 8-). Maar ben het met je eens.

Edit: De nuance is soms ver te zoeken op een forum. Laat ik hierbij stellen dat het nooit mijn bedoeling is om iemand te beledigen, kwetsen of op welke manier dan ook negatief te benaderen (Hoewel ook ik niet perfect ben. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen...).
Dat gezegd hebbende: Ironie, humor, kwinkslagen...graag...het leven is al zo serieus.
older Budweiser

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 nov 2013 09:17

@ernie: ik doel vooral op het stelselmatig niet gebruiken van punten, komma's, hoofdletters, etc. Niet op een foute d of t (doe ik zelf ook te vaak fout). En die "laag van de bevolking" kan zich toch moeilijk afzonderen. Volgens mij dient iedereen acceptabel ABN te kunnen schrijven om normaal te functioneren in dit land.

Oja, en mijn persoonlijke irritatie: het gebruik van 'me". Bleeegh.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 nov 2013 10:01

daniel1975 schreef:@ernie: ik doel vooral op het stelselmatig niet gebruiken van punten, komma's, hoofdletters, etc. Niet op een foute d of t (doe ik zelf ook te vaak fout). En die "laag van de bevolking" kan zich toch moeilijk afzonderen. Volgens mij dient iedereen acceptabel ABN te kunnen schrijven om normaal te functioneren in dit land.

Mijn vrouw heeft een vriendin die sinds ze van de middelbare school af is geen leesteken of hoofdletter meer heeft geschreven, net als bijna iedereen in haar familie. Ik kan je vertellen dat dat niks met laksheid maken heeft. Het is puur een gebrek aan een fatsoenlijk schrijvend referentiekader icm een gebrek aan intelligentie.
Campagnolo Ultra Dork

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 nov 2013 10:18

Ernie C. schreef:......Mijn vrouw heeft een vriendin die sinds ze van de middelbare school af is geen leesteken of hoofdletter meer heeft geschreven, net als bijna iedereen in haar familie. Ik kan je vertellen dat dat niks met laksheid maken heeft. Het is puur een gebrek aan een fatsoenlijk schrijvend referentiekader icm een gebrek aan intelligentie.
Puur een gebrek aan een fatsoenlijk schrijvend referentiekader???

Sorry hoor, maar lezen ze daar dan nooit een krant, tijdschrift, boek of een website? Ik denk dat zoiets eerder een gevalletje luiheid is dat door de directe omgeving wordt geaccepteerd.
Live fast; die young. mijn blog

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 nov 2013 10:31

daniel1975 schreef:@ernie: ik doel vooral op het stelselmatig niet gebruiken van punten, komma's, hoofdletters, etc. Niet op een foute d of t (doe ik zelf ook te vaak fout). En die "laag van de bevolking" kan zich toch moeilijk afzonderen. Volgens mij dient iedereen acceptabel ABN te kunnen schrijven om normaal te functioneren in dit land.

Ik heb geen moeite met taal- of spelfouten, ik maak ze zelf ook aan de lopende band. Vind het ook helemaal niet erg als iemand me er op wijst. Wat ik wel vind is dat posts die als smsjes op het forum gebraakt worden, zonder interpunctie, hoofdletters of gewoon verkeerd taalgebruik niet alleen slecht leesbaar zijn, maar ook als een vorm van minachting voor de lezer aanvoelen. Nu zie ik dit hier niet heel vaak eigenlijk, maar ik snap wel wat Daniel bedoeld, zeker dat "me".

Op een ander forum dat ik wel eens bezoek is een topic geopend door iemand die zegt een opleiding aan een universiteit te volgen maar het de hele tijd heeft over "me moeder". Ik snap dat echt niet, hoe kan je in vredesnaam aan een universiteit studeren en nooit opgepikt hebben dat het "mijn moeder" is?
Veni. Vidi. Fietsie.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 12 nov 2013 10:46

Het gebruik van dit soort taalvervlakking is heel erg typerend voor de maatschappij waarin we leven. Het Nederlands is allang niet meer zoals vroeger. Taal is altijd aan het ontwikkelen. De vraag is echter of je genoegen moet nemen met de richting waarin dat op dit moment gaat? Kijk naar welke nieuwe woorden elk jaar in onze taal opgenomen worden.
Ik denk dat de basis in het onderwijs moet liggen, maar ook bij de ouders van de kinderen. Maar als zij zelf de taal niet goed beheersen wordt dat een stuk moeilijker. En dan gaat het inderdaad niet om een schrijffout of spellingfout, maar om het daadwerkelijk toepassen van taal zoals "me" ipv "mijn". Er is nog een die ik vaak hoor en waar ik me dood aan kan ergeren. Mensen die zeggen: "Wat ben je nodig" ipv "wat heb je nodig". Daar kan ik echt niet bij. Dan kies je gewoon bewust verkeerd. En steeds meer mensen nemen dat over :shock:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 nov 2013 11:12

"Nodig zijn" i.p.v. "hebben" is regionaal taalgebruik. Vooral hier in het noorden zeggen ze dat. Ze spreken hier ook van "van 't bed afkomen" (uit bed komen), "de deur staat los" (de deur staat open) en "medicijnen opeten" (medicijnen innemen) en "pijn vernemen" (pijn ondervinden). "Mijn vrouw" heet hier "de vrouw" en een "waterkoker" wordt een "snelkoker" genoemd. Hier zeggen ze ook "ergens een cijfer op krijgen", terwijl de rest van Nederland zegt "ergens een cijfer voor krijgen".

Verder worden alle woorden die eindigen op -ing in het meervoud simpelweg verlengd met een s. Dus één "bekeuring" en twee "bekeurings". En ook achter het woord "eigenlijk" wordt standaard een s geplakt "eigenlijks ben ik wel moe ja". Bij de woorden "maand" en "week" is er zelfs helemaal geen meervoud. "Ik ben al 23 week zwanger ja". :D

Ook heel grappig: te pas en te onpas het woord "wel" ergens tussen plakken. "Wil je wel even bij mij komen lunchen?". "Ja graag" hoor je hier ook nooit. In plaats daarvan zegt een Groninger "mag wel".
Laatst gewijzigd door havana op 12 nov 2013 14:18, 3 keer totaal gewijzigd.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 12 nov 2013 11:17

Dat klopt :mrgreen:

Alleen hoor ik het nu niet alleen in het Noorden, maar overal. En ook mensen waarbij ik het nog nooit gehoord heb die het ineens gaan toepassen. Heel frappant. :roll:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie