Agressie in het verkeer
Hallo daar,,,ook maar even overgewaaid van het paarden forum....
Ik realiseer me ten dege dat de gemiddelde Nederlander een paard ziet als een groot eng onvoorspelbaar beest,en dus niet weet wat te doen als hij er eentje tegenkomt.
Dat geld niet alleen voor fietsers,maar voor iedereen die niet met het paardenfirus is geinfecteerd.
Zou het niet wat zijn als er bij het behalen van een rijbewijs wat meer aandacht aan paarden werd gegeven,per slot van reening zijn dat ook weggebruikers,
Ik denk dat info avonden bij fiets verenigingen ook voor wat meer wederzijds begrip zouden kunnen zorgen....we zijn per slot van rekening allemaal buiten mensen,en de meeste bijna ongevallen komen eerder voort uit misverstand,en onbegrip ,dan uit onwil.
Ik realiseer me ten dege dat de gemiddelde Nederlander een paard ziet als een groot eng onvoorspelbaar beest,en dus niet weet wat te doen als hij er eentje tegenkomt.
Dat geld niet alleen voor fietsers,maar voor iedereen die niet met het paardenfirus is geinfecteerd.
Zou het niet wat zijn als er bij het behalen van een rijbewijs wat meer aandacht aan paarden werd gegeven,per slot van reening zijn dat ook weggebruikers,
Ik denk dat info avonden bij fiets verenigingen ook voor wat meer wederzijds begrip zouden kunnen zorgen....we zijn per slot van rekening allemaal buiten mensen,en de meeste bijna ongevallen komen eerder voort uit misverstand,en onbegrip ,dan uit onwil.
Ik zie niet in waarom fietsers moeite zouden moeten doen om paarden te begrijpen zolang paarden niet op het fietspad mogen lopen. Misschien is het een goed idee om informatie-avonden op paardrijverenigingen te organiseren om de verkeersregels uit te leggen? Dan is er gelijk geen begrip van fietsers meer nodig. Die komen jullie immers ook niet tegen terwijl jullie op een paard zitten.
@pacoaw: jouw houding is volgens mij de oorzaak van al het gezeur in het verkeer. Onbegrip en intolerantie ten opzichte van elkaar en niet proberen je in te leven in een ander. Jij houdt je ook altijd aan de verkeersregels? Ik kan me goed voorstellen dat je als ruiter af en toe het fietspad verkiest boven de grotere weg ernaast, net zoals ik me kan voorstellen dat snellere renners tijdens de training af en toe de grote weg pakken in plaats van het fietspad. Veiligheid gaat in mijn optiek boven de verkeersregels. Als iedereen zijn of haar best doet in het verkeer en we zijn allemaal wat vergevingsgezinder, dan komt het in ons drukke, overvolle en overhaaste landje best goed met ons. En dan rem ik dus met plezier af voor moeders met kinderen en ruiters.
Een stuje fietspad is vaak de enige mogelijkheid om op de plaats van bestemming te komen,overigens gebeuren de meeste dingen niet op fietspaden maar op plattelandwegen,,,,,,realiseer je wel dat je als stadsmens min of meer te gast bent,en de ruiter thuis.pacoaw schreef:Ik zie niet in waarom fietsers moeite zouden moeten doen om paarden te begrijpen zolang paarden niet op het fietspad mogen lopen. Misschien is het een goed idee om informatie-avonden op paardrijverenigingen te organiseren om de verkeersregels uit te leggen? Dan is er gelijk geen begrip van fietsers meer nodig. Die komen jullie immers ook niet tegen terwijl jullie op een paard zitten.
Daar mee wil ik niet zeggen dat de ruiter zich niet aan de regels hoeft te houden,maar een beetje wederzijds begrip kan geen kwaad,dat is ook de reden van mijn verschijnen hier .
Ik moet zeggen dat het warme welkom van geciteerde wel het een en ander aan vooroordelen bevestigd.
Ben het overigens volledig eens met mijn voorganger.fizik
@Fizik: Het hebben van onbegrip niet alleen de oorzaak van gezeur in het verkeer, maar meteen gaan zeuren als er onbegrip is, is ook een probleem. Waarom zou je als fietser niet gewoon accepteren dat er onbegrip is van automobilisten als je op de weg rijd terwijl er een fietspad naast is, of als ruiter als je op het fietspad rijd? De ruiter en de fietser op de weg zijn toch degenen die zich moeten aanpassen en extra op moeten letten? Het idee van verkeersregels is dat er veiligheid is omdat iedereen begrijpt wat wel- en niet mag en kan. Als je je daar niet aan houdt, kies je er dus voor dat niet alle verkeersdeelnemers je begrijpen en moet je daar niet over gaan zeuren. Je kan altijd een andere route kiezen die wel veilig is.
Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met paarden op het fietspad en ik kom ze wel vaak tegen. Helaas wel met de smerige hopen poep die de ruiters laten liggen.
Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met paarden op het fietspad en ik kom ze wel vaak tegen. Helaas wel met de smerige hopen poep die de ruiters laten liggen.
@pacoaw
In mijn omgeving zijn geen fietspaden,maar wel veel hardfietsers,zoals wij jullie noemen.....als je het over poep hebt wil ik dan nog wel even bananenschillen sportdrankblijes,en papiertjes van musli repen aanhalen.
Overigens kom ik hier zoals gezegd niet om te rellen,maar eerder om eventuele antwoorden op vragen te geven.
In mijn omgeving zijn geen fietspaden,maar wel veel hardfietsers,zoals wij jullie noemen.....als je het over poep hebt wil ik dan nog wel even bananenschillen sportdrankblijes,en papiertjes van musli repen aanhalen.
Overigens kom ik hier zoals gezegd niet om te rellen,maar eerder om eventuele antwoorden op vragen te geven.
Dan heb ik wel een vraag. Hoe kun je het veiligst een paard inhalen? Ik rijd er altijd zo ruim mogelijk omheen, maar is het de bedoeling om vantevoren te waarschuwen? Ik doe dit niet als er voldoende ruimte is omdat ik niet weet of het paard misschien schrikt van een fietsbel, geroep of een luide ratel bij het stilhouden van de benen.papagroom schreef:@pacoaw
Het beste is om je ruim van te voren te melden,zo dat het paard weet dat je er aan komt.
Een paard heeft en uiterst beperkt gezichtsveld,en merkt een stille fietser dus pas op als hij zich naast m bevindt.
De meeste paarden schriken eerder van iets wat zich onverwacht in het gezichtsveld bevind dan van geluid.
Is het paard om een of andere reden wel bang van je,dan gewoon door fietsen....als je blijft staan ben je alleen nog enger.
Die ratel is als je dat tijdig doet een prima waarschuwing
Een paard heeft en uiterst beperkt gezichtsveld,en merkt een stille fietser dus pas op als hij zich naast m bevindt.
De meeste paarden schriken eerder van iets wat zich onverwacht in het gezichtsveld bevind dan van geluid.
Is het paard om een of andere reden wel bang van je,dan gewoon door fietsen....als je blijft staan ben je alleen nog enger.
Die ratel is als je dat tijdig doet een prima waarschuwing
fizik schreef:@pacoaw: jouw houding is volgens mij de oorzaak van al het gezeur in het verkeer. Onbegrip en intolerantie ten opzichte van elkaar en niet proberen je in te leven in een ander. Jij houdt je ook altijd aan de verkeersregels? Ik kan me goed voorstellen dat je als ruiter af en toe het fietspad verkiest boven de grotere weg ernaast, net zoals ik me kan voorstellen dat snellere renners tijdens de training af en toe de grote weg pakken in plaats van het fietspad. Veiligheid gaat in mijn optiek boven de verkeersregels. Als iedereen zijn of haar best doet in het verkeer en we zijn allemaal wat vergevingsgezinder, dan komt het in ons drukke, overvolle en overhaaste landje best goed met ons. En dan rem ik dus met plezier af voor moeders met kinderen en ruiters.
+1
Nu was ik zelf ook tot een 13 jaar geleden een fervent ruiter ,en probeerde altijd een oplettende weggebruiker te zijn.
Zit nu alweer een jaar of 10 op de racefiets,en doe hetzelfde.
Allebei met een defensieve en anticiperende rijstijl.
Want met allebei deze sporten begeef je jezelf in een bijzonere situatie,zeker qua snelheden.
Hiermee komt ook de verantwoordelijkheid.
Als iedere ruiter en fietser zich zo zouden gedragen zoals jij zou er ook geen probleem zijn.dixy100 schreef:Nu was ik zelf ook tot een 13 jaar geleden een fervent ruiter ,en probeerde altijd een oplettende weggebruiker te zijn.
Zit nu alweer een jaar of 10 op de racefiets,en doe hetzelfde.
Allebei met een defensieve en anticiperende rijstijl.
Ikzelf ben ook een defensieve fietser maar lig geregeld in de clinch met ruiters op het fietspad.
Ik ben van mening dat je als ruiter op de verkeerde weg (fietspad) gaat rijden je er alles aan moet doen om een ander niet tot last te zijn.
Dat doe ik ook als ik ergens fiets waar ik niet mag komen.
Helaas denken de meeste ruiters daar anders over.
En daar zou ik dan niets over mogen zeggen.
En wat betreft de uitwerpselen van het paard, ik kom gemiddeld per week zo'n 10 tot 15 ruiters tegen en maar één heeft een zak onder de staart gebonden, de rest laat het gewoon op het fietspad vallen.
En ik gooi nooit maar dan ook nooit wat op straat of in de berm van wat ik opeet of drink, dus ik heb denk wel wat recht van spreken.
Maar dit is net als zovele een eindeloze discussie.
Sorry, maar een paard is een groot en onvoorspelbaar beest. Elke ruiter moet dat ten volle beseffen. Je weet net zo goed als ik dat zelfs de beste ruiter niet 100% alles onder controle heeft... een daas, een knolletje in de weg, een stapje op zij is zo gemaakt. Niemand, ook Anky niet, heeft 100% controle.papagroom schreef:Hallo daar,,,ook maar even overgewaaid van het paarden forum....
Fietsers hebben geen rijbewijs. Ruiters wel, maar vreemd genoeg is dat niet verplicht (vreemd is een understatement). Ik ben dol op paarden, we hebben er drie, maar dat neemt niet weg dat ik regelmatig met afgrijzen kijk naar mede paarden bezitters.Zou het niet wat zijn als er bij het behalen van een rijbewijs wat meer aandacht aan paarden werd gegeven,per slot van reening zijn dat ook weggebruikers,
Als ruiter moet je weten dat je niet op een fietspad thuishoort. Dat het onvermijdelijk is, is ook weer duidelijk, maar je bent (ook als buitenmens) gewoon te gast op het fietspad. (En ja, poep veeg je weg). Sowieso, ruiters komen ook uit de stad, wielrenners kunnen ook buiten wonen. Een ruiter heeft geen extra rechten omdat hij toevallig zijn paard buiten de stad heeft staan.
Nogmaals, uiteindelijk raad ik elke wielrenner aan om tijdig te waarschuwen en contact te zoeken met de ruiter voordat je passeert, maar dit neemt niet weg dat bijzonder veel ruiters grote risico's nemen. Paardensport is echt niet voor niets zo gevaarlijk. Mensen overschatten hun capaciteiten, trainen hun paard niet (open een paraplu naast je paard, gebruik een toeter, wees slim en leer je paard dat die dingen gebeuren!), dragen geen bodybeschermer, geen helm, gaan naar buiten zonder ruiter rijbewijs, gaan draven/galloperen langs een fietspad, blijven naast elkaar rijden, etc.
Wat elke ruiter zich moet beseffen dat ze een potentieel gevaar zijn voor andere weggebruikers en dat ze moeten omgaan met een imperfecte controle. Een wielrenner is ook een potentieel gevaar, maar is toch een stuk lichter, kleiner en heeft uiteindelijk alles in eigen hand.
Maar goed, juist omdat paarden altijd onbetrouwbaar zijn is en blijft de veel gegeven tip de beste:
Toch passeren als het paard bang is, zoals aangegeven door Papagroom is iets waar ik geen fan van ben, juist omdat je geen idee hebt wat het nivea is van de ruiter en van het gedrag van het paard. Ik kan me best voorstellen dat Papagroom een goede beheersing heeft, maar voor hetzelfde geld is het een ruiter die even op het paard van een vriendin een rondje rijd (ja, ruiters nemen soms idiote risico's).Kondig het tijdig aan, zoek verbaal contact met de ruiter en passeer op gematigde snelheid. In geval van twijfel of een duidelijk nerveus paard: wacht maar even, neem dat risico gewoon niet.
Volgens mij zijn het verplichte fietspaden en horen daar geen paarden cq wandelaars thuis .
Velen weten niet waar hun plaats in het verkeer is .
Wandelaars die 2 breed over een weg lopen terwijl ze of achterelkaar dienen te lopen ( uiters rechts of links van de weg ) of door de berm .
Zie genoeg auto's op een fietsstrook/pad staan , daarmee bedoelend op een fietststrook waaar een fiets is afgebeeld en geen fietswisselstrook ( waar je dus geen fietser zie afgebeeld ) . Dat is immers ook verboden omdat je fietsers dwingt van hun baan af te wijken .
Velen weten niet waar hun plaats in het verkeer is .
Wandelaars die 2 breed over een weg lopen terwijl ze of achterelkaar dienen te lopen ( uiters rechts of links van de weg ) of door de berm .
Zie genoeg auto's op een fietsstrook/pad staan , daarmee bedoelend op een fietststrook waaar een fiets is afgebeeld en geen fietswisselstrook ( waar je dus geen fietser zie afgebeeld ) . Dat is immers ook verboden omdat je fietsers dwingt van hun baan af te wijken .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.