Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
19 aug 2014 11:09
Diezelfde boete staat ook op het hebben van geen verlichting, zijreflectie, rode reflector achterop en reflectors op de trappers.
Het is dat er maar maximaal 3 bekeuringen per keer mogen worden uitgeschreven maar dan nog kun je als agent iedere willekeurige wielrenner voor 105 euro op de bon slingeren. Volgens mij komt ook nog bij iedere boete afzonderlijk 7 euro administratiekosten. Een bel gaat dit bedrag niet verminderen.
Campagnolo Ultra Dork
-
NoChain
- Forum-lid
NoChain
19 aug 2014 11:13
Ernie C. schreef:
Diezelfde boete staat ook op het hebben van geen verlichting, zijreflectie, rode reflector achterop en reflectors op de trappers.
De zaken die jij opnoemt zijn helemaal niet verplicht op een koersfiets of mtb, op een sportieve fiets zonder spatborden heb je enkel een bel nodig.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
19 aug 2014 11:27
Dat zijn de Belgische regels, in Nederland bestaat er alleen een gedoogbeleid.
Campagnolo Ultra Dork
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
19 aug 2014 11:32
Die uitzondering komt in het regeling voertuigen niet naar voren:
http://maxius.nl/regeling-voertuigen/ho ... /afdeling9
Al kan ik me de uitzondering goed voorstellen, wellicht dat het ergens anders nog genoemd wordt, ben geen rechten of wetten deskundige (gelukkig)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
19 aug 2014 12:53
De dienstfietsen van de politie voldoen niet eens aan alle regels van de wegenverkeerswet. Dus maak je maar geen zorgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Avz
- Forum-lid
Avz
19 aug 2014 22:09
Op grond van de wet moet een fiets (ongeacht wat voor een fiets) alle vereisten hebben die in de wet staan opgenomen (bel en op specifieke plekken specifieke verlichting en reflectoren). Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd zal een rechter kijken naar de omstandigheden van het geval en je kan beargumenteren dat je bijvoorbeeld geen verlichting of reflectoren nodig hebt als de situatie daartoe geen aanleiding geeft (midden op een zomerse dag). Kans bestaat dat het feit dan bewezen wordt verklaard (immers het wettelijk voorschrift is overtreden), maar dat er geen straf wordt opgelegd (immers geen gevaarzetting). Voor een bel gaat die argumentatie niet op daar je nimmer kan voorspellen of je op de openbare weg wel of niet in een situatie zal komen waarbij je een bel dient te gebruiken. Tegen de wettelijke eis van een bel, die ook goed moet werken, bestaat dan ook voor op de openbare weg (die voor iedereen toegankelijk is) geen enkel argument.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
19 aug 2014 22:25
En als je een stem hebt die op 25m afstand te horen is? Ook een rechter kan toch met de beste wil van de wereld niet beweren dat bellen minder gevaarlijk is dan netjes vragen. Sowieso is de kans dat je met een bel een gevaarlijke situatie kunt voorkomen of een gevaar kunt afwenden ongeveer even groot als dat er op een mooie zomerse dag een meteoriet op de aarde knalt en voor totale duisternis zorgt...
Campagnolo Ultra Dork
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
19 aug 2014 22:49
Uit welk tijdperk stamt de wetgeving mbt de fietsbel? 19e eeuw?
De tijd dat er nog geen auto rondreed en het verkeer alleen bestond uit voetgangers, fietsers, loopfietsers, paard en paard en wagen?
-
plantagenet
- Forum-lid
plantagenet
19 aug 2014 22:50
Ernie C. schreef:Sowieso is de kans dat je met een bel een gevaarlijke situatie kunt voorkomen of een gevaar kunt afwenden ongeveer even groot als dat er op een mooie zomerse dag een meteoriet op de aarde knalt en voor totale duisternis zorgt...
Nou, dat lijkt me toch echt niet. Als ik bel omdat iemand op het fietspad stilstaat, loopt of fietst, dan is het effect toch echt dat er plaats gemaakt wordt (= potentieel botsgevaar afwenden). Meteorieten ben ik vooralsnog niet tegen gekomen....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
19 aug 2014 23:18
Bel-gisch bel-eid! Lees ik dat nou goed
sorry Ernie C melige bui, hopelijk ben je niet ge"bel"gd, moehaha, als ik het zelf maar leuk vind!
Ik hanteer het gebroeders Ko mantra, als ik drie keer met mijn fietsbel bel, nou dan weet je het wel
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
20 aug 2014 00:02
plantagenet schreef:Ernie C. schreef:Sowieso is de kans dat je met een bel een gevaarlijke situatie kunt voorkomen of een gevaar kunt afwenden ongeveer even groot als dat er op een mooie zomerse dag een meteoriet op de aarde knalt en voor totale duisternis zorgt...
Nou, dat lijkt me toch echt niet. Als ik bel omdat iemand op het fietspad stilstaat, loopt of fietst, dan is het effect toch echt dat er plaats gemaakt wordt (= potentieel botsgevaar afwenden). Meteorieten ben ik vooralsnog niet tegen gekomen....
Dan bel je om snelheid te houden, niet om gevaar af te wenden. Een bel kan op een racefiets dus zeer nuttig zijn, zeker als niet het stemvolume hebt om luid maar doch vriendelijk "pardon" te zeggen. Zelf heb ik een nogal luide stem en heb hier geen problemen mee maar als ik soms mensen hoor schreeuwen dan denk ik ook: "koop gewoon een bel en maak je niet zo druk".
@Sieper,
Zolang je maar netjes je BEL-asting betaald vind ik het allemaal prima...
Campagnolo Ultra Dork
-
Sieper
- Forum-lid
Sieper
20 aug 2014 00:54
Net zo als ik niet aan een bel wil, doe ik ook daar alles om er toch maar aan onder uit te komen.