Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Gevallen in 2016

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 okt 2016 14:19

DDX schreef:Paaltje waarop ik bots zijn de mensen die er naast wonen al tijdje mee bezig met gemeente om ze weg te halen.
(al diverse ongevallen sinds ze geplaatst zijn)
In het kader van "waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig"
Volgens mij staat er in de wegenverkeerswet dat obstakels, zoals deze, op de rijbaan verlicht moeten zijn.
Op onderstaande afbeelding zie ik geen verlichting bij het object.

Daarnaast snap ik echt niet welke imbecielen er op zo ontzettend veel plaatsen obstakels plaatsen op de lijn waar een fietser zich bevind terwijl man auto's probeert af te remmen.

Als fietser rij je zeker in het donker niet precies langs de berm maar een centimetertje of 50 vanaf de berm om uitwijkmogelijkheid te hebben.
En precies op die lijn plaatsen heel veel gemeenten objecten die tot doel hebben letselschade aan te richten bij fietsers, scooterrijders en brommers.

Het schijnt dat het Pikmeerarrest het onmogelijk maakt om ambtenaren voor de rechter te slepen (werkt corruptie in de hand want onschendbaar) Maar persoonlijk vind ik dat mensen die goedkeuring geven aan plaatsing cq verantwoordelijk zijn voor plaatsing voor het leven uitgesloten moeten worden van een baan bij de overheid cq werkopdrachten van de overheid en tevens alle rechten op reeds opgebouwd pensioen moeten verliezen.

Mooi onderwerp voor een artikel in fiets, levensgevaarlijke objecten op 's lands wegen en paden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 okt 2016 14:34

Helemaal mee eens! Laatst hadden ze in Friesepalen grote betonblokken op zo'n manier neergezet. Om auto's in de dorpskern af te remmen. Ruimte voor de fietser was net aan 40 cm langs de stoeprand. Scary gewoon. Gelukkig zijn ze weer weggehaald.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2382
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 okt 2016 14:51

Dit eilandje in Dodewaard (!) is vermoedelijk al eens aangetikt door een (vracht)auto, waardoor de naastgelegen (suggestieve) fietsstrook nog smaller geworden is...

Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 okt 2016 15:05

Waar gewerkt wordt, worden vergissingen gemaakt. Goed bedoelde oplossingen voor het ene probleem kunnen helaas negatief uitpakken en voor andere ongewenste problemen zorgen. Maar voordat we nu alle ambtenaren met pek en veren overgieten en richting de brandstapels jagen....

Een quote uit het relaas van de valpartij van DDX:
"Bij Dodewaard ging het goed mis, net na een bochtje op de dijkweg was een wegversmalling. Combinatie van hele nacht doorfietsen, even op garmin kijken/op automatische piloot rijden zag ik het veel te laat."
Vermoeid en afgeleid in het verkeer: schuld ligt bij de wegbeheerder?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 07 okt 2016 15:26

Als de wegbeheerder bezig is met het ontwikkelen van wegen waar je enkel heelhuids doorheen komt als je je aandacht scherp houdt als ware je midden in een IQ-test, zjin ze in mijn ogen ook niet echt geniaal bezig.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 okt 2016 15:42

afrit13 schreef:Waar gewerkt wordt, worden vergissingen gemaakt.

knip

Vermoeid en afgeleid in het verkeer: schuld ligt bij de wegbeheerder?
Yep, pek veren en vierendelen, zo simpel zie ik het.

Waarom, omdat ik opgevoed bent met kwaliteitsdenken.
Dat betekent dat als er ergens een failure is je kijkt naar een oplossing.
Dus je analyseert wat gaat hier fout en vervolgens los je het op.

Dit type obstructies lijdt regelmatig tot ongevallen met ernstig lichamelijk letsel.
Begin van het jaar in Noord Holland is er nog een fietser overleden door een obstakel dat echt op een hele domme plek geplaatst was, namelijk net in een voor een fietser onoverzichtelijke bocht.
Zelfde verhaal, bewoners die klagen over de ongevallen met het object, de gemeente die niets doet tot het kalf verdronken is.
Bizar is dat veel van deze objecten tot doel hebben de veiligheid te verhogen met name voor fietsers. Ik durf bijna te stellen dat de veiligheid van de fietsers er juist nog meer door in gevaar komt.


Waar het om gaat is dat je als fietser op deze locaties geen obstakels op de weg verwacht, natuurlijk, als je vermoeid bent neemt het risico toe. Maar als je niet vermoeid bent dan moet je de hele tijd op hoge alertheid fietsen of er niet een of andere pek met veren persoon een obstakel op de weg heeft gezet.

Even een 3 voorbeelden van idiote paaltjes vlak achter elkaar op de Graafseweg in Den Bosch.

Voorbeeld 1
Door de hoge stand van de camera op de google auto zie je dit paaltje redelijk.
Zit je op de fiets en ben je hier niet bekend dan ben je gefocussed op recht vooruit.
In de korte slinger die je moet maken verwacht je geen paaltje op de ideale lijn.
Afbeelding

Voorbeeld 2
De heg is op deze foto redelijk bijgewerkt, op dit moment is hij dat niet.
Op deze weg rijdt veel schooljeugd, die haal je links in waarmee het paaltje op het fietspad wegvalt achter de begroeiing van de heg. Lekker als je de flessehals in rijd en daar staat ook ineens een paaltje.
Afbeelding

Paar honderd meter verderop.
Ongeveer 100 meter voorbij de fietser zie je een paaltje op de stoep.
Regelmatig staat hier ook een paaltje midden in het fietspad.
Ook hier, hij valt vaak gewoon weg, zomers omdat er schaduw is, s'winters vanwege het gebrek aan licht.

Ik heb geen cijfers maar maak mij niet wijs dat hier niet regelmatig ongelukken gebeuren.
Het paaltje op de eerste foto passeer ik regelmatig waarbij de vorm van het paaltje varieert van beschadigd tot bijna plat op straat en alle vormen er tussenin.
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 okt 2016 16:04

Een aantal jaar geleden heeft de universiteit Groningen een onderzoek gedaan naar de oorzaken van dodelijke ongelukken bij fietsers. Dergelijke obstakels stonden heel hoog op de lijst. Heel typisch is dat je dit onderzoek amper kunt vinden op internet.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 okt 2016 16:04

Prima. En nu je oplossing?

Of gewoon paaltjes weglaten en auto's die misbruik maken van het fietspad als doorsteek?

De eerste resultaten van een Google-zoektochtje:

http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... n2013.pdf

http://www.verkeerskunde.nl/enkelvoudigefietsongevallen

Ook in deze cijfers moet je goed opletten want anders mis je de paaltjes....

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 okt 2016 16:31

7% van de ongevallen met letsel die daarvoor ook op de SEH belanden zijn veroorzaakt door een paaltje op het fietspad.
Dus ook 7% van de 50 verkeersdoden, dat zijn er gemiddeld dus 3,5 per jaar.


Gewoon weghalen die paaltjes want het lijkt mij dat die ene auto die er stiekem doorheen schiet het niet rechtvaardigt dat je een object plaats die lichamelijk letsel kan veroorzaken.


De echte oplossing is dat wegbeheerders beter nadenken over de inrichting van de wegen en voorkomen dat ze hun eigen ontwerpfouten moet verbloemen met rode paaltjes midden op fietspaden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5288
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 okt 2016 16:34

Ik snap wegversmallingen/paaltjes idee prima als het in een dorp is oid.
Maar niet zo midden op een dijk net na een flauwe bocht buiten de bebouwde kom, er stond niet eens een waarschuwingsbord oid.
Als je daar fiets, fiets je zo ongeveer op de witte lijn, want rechts heb je rotzooi uit de berm ed.
En dan kom je opeens zo'n paaltje tegen met leuke stoepranden eromheen die niet echt opvallen. (paaltje valt ook niet echt op en idd geen verlichting erbij)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 okt 2016 21:03

afrit13 schreef:Prima. En nu je oplossing?

Of gewoon paaltjes weglaten en auto's die misbruik maken van het fietspad als doorsteek?

De eerste resultaten van een Google-zoektochtje:

http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... n2013.pdf

http://www.verkeerskunde.nl/enkelvoudigefietsongevallen

Ook in deze cijfers moet je goed opletten want anders mis je de paaltjes....

Het begin moet zijn dat er eerst een massale opfris/bijscholingscursus voor de ambtenaren komt. Maar al te vaak weten zij niet eens wat de regels zijn en kloten maar wat aan. Met de bekende gevolgen. Daarnaast moeten de huidige richtlijnen voor fietspaden de status van wet krijgen. En een instantie waar je als burger een bepaalde wegsituatie kunt aanmelden voor een goede check met een bindende uitspraak voor de desbetreffende wegbeheerder. Plus een bestraffing voor de wegbeheerder als die niet binnen een redelijke termijn de situatie heeft aangepast. Nu sta je als burger machteloos zolang je niet zelf een ongeluk hebt gehad waarbij je de wegbeheerder kunt aanklagen.

Tegen de hufters onder de automobilisten, cameratje erop richten, nummerplaatherkenning en aan de hand daarvan beboeten.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 okt 2016 22:21

afrit13 schreef:Prima. En nu je oplossing?

Of gewoon paaltjes weglaten en auto's die misbruik maken van het fietspad als doorsteek?

De eerste resultaten van een Google-zoektochtje:

http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... n2013.pdf

http://www.verkeerskunde.nl/enkelvoudigefietsongevallen

Ook in deze cijfers moet je goed opletten want anders mis je de paaltjes....
Een auto die incidentieel over het fietspad "sneakt" lijkt me minder erg dan fietsers die zich invalide rijden op die paaltjes

Plaats reactie