Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 dec 2016 15:48

[NERD MODE]NP is meer dan een low-pass filter. Door een 30 sec moving average te nemen pas je (een heel simpel) low pass filter toe: alle (hoogfrequente) pieken worden immers weggefilterd. Door vervolgens alle data tot de 4e macht te doen, de uitkomst te middelen, en hier vervolgens weer de vierdemachtswortel van te nemen zorg je dat periodes waarin met een hoger vermogen gereden wordt zwaarder meegerekend worden. In het voorbeeld van Havana is NP meer dan 20 W hoger dan gemiddeld vermogen (NP is namelijk bijna 171 W). Vandaar mijn suggestie dat NP vooral is uitgevonden om jezelf voor de gek te houden :-)
[/NERD MODUS]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 dec 2016 15:51

Inderdaad, 30sec rolling average maakt dat NP 'binnen de perken' blijft. Maar wanneer je criteriumkoersjes rijdt kan je NP (over meer dan een uur) toch stevig doorheen je FTP waarde schieten, soms zelfs tot bijna 10% meer. Ik denk niet dat dat de bedoeling was bij het ontwerpen van het concept?
Afbeelding

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 12 dec 2016 16:05

Ha, deze discussie wordt eindelijk leuk.

Een ander concept bedenken dan maar? Speciaal voor een criterium bijvoorbeeld?

lee_malone
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2013 14:24

lee_malone 12 dec 2016 17:35

kawouter schreef:Ha, deze discussie wordt eindelijk leuk.

Een ander concept bedenken dan maar? Speciaal voor een criterium bijvoorbeeld?
Dat andere concept bestaat al hoor; W'bal en critical power of MPA bij XERT als variant.

Heel interessant allemaal en je kan het op de nieuwe garmins met ConnectIQ zelfs in realtime op je display weergeven.

Jammer genoeg willen de benen niet altijd even goed mee om de getoonde data aan de realiteit te staven :D

Sent from my Moto G using Tapatalk

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 dec 2016 17:38

Summated power score. Naar summated heart rate score (Edwards, Lucia, mocht je het willen opzoeken). Verdeel het vermogen in zones (A&C kennen er zeven geloof ik) en vermenigvuldig de tijd in zone 1 met 1, de tijd in zone 2 met 2, etc. Deze uitkomsten tel je bij elkaar op. De eenheid van de einduitkomst is Joule, dit is dus een (beetje kunstmatig tot stand gekomen) maat voor hoeveel energie de training of race heeft gekost.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2016 17:47

lee_malone schreef:
kawouter schreef:Ha, deze discussie wordt eindelijk leuk.

Een ander concept bedenken dan maar? Speciaal voor een criterium bijvoorbeeld?
Dat andere concept bestaat al hoor; W'bal en critical power of MPA bij XERT als variant.

Heel interessant allemaal en je kan het op de nieuwe garmins met ConnectIQ zelfs in realtime op je display weergeven.

Jammer genoeg willen de benen niet altijd even goed mee om de getoonde data aan de realiteit te staven :D

Sent from my Moto G using Tapatalk
W'bal is juist de andere kant van het spectrum, gat is een maat voor hoeveel en hoe diep je in het rood gereden heb. Terwijl NP vooral interessant is voor aerobe inspanningen al dan niet gecombineerd langer (meer dan 10 seconde) anaerobe inspanningen.

Voor diegene die nog nooit van W'bal hebben gehoord. Het is een rekenmethode waarbij je inschat hoeveel energie je boven je omslagpunt kunt leveren. Explosieve renners kunnen veel grotere hoeveelheden energie boven omslagpunt leveren, dan diesels. De teller voor W'bal gaat pas lopen als je vermogens boven je omslagpunt weg trapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 12 dec 2016 19:02

Populair gezegd: je hebt maar een beperkt aantal lucifers om op te branden in een wedstrijd.
What makes the boat go faster?

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 12 dec 2016 19:10

Livio Livius schreef:Populair gezegd: je hebt maar een beperkt aantal lucifers om op te branden in een wedstrijd.
Nee, althans, niet als je naar W' kijkt. W' is niet los te zien van het Critical Power-model (kritisch vermogen model), wat beschrijft hoeveel vermogen geleverd kan worden gedurende bepaalde tijd.
Het basale model beschrijft eigenlijk alleen inspanningen volledig boven het kritisch vermogen, en het herstel van W' is nog niet (voor iedereen) goed te vangen is in een model.
De op dit moment beschreven formules voor herstel van W' (een integrale en een differentiele vorm) geven bij inspanning onder het kritisch vermogen over tijd altijd weer volledig herstel.

Dit is duidelijk nog een zwak punt in dit verder zeer interessante model...

Mooi recent wetenschappelijk overzicht voor de echt geinteresseerden is hier te vinden: http://www.tandfonline.com/doi/full/10. ... 16.1249524
(volgens mij normaal alleen tegen betaling of via universiteit maar lijkt nu gratis in te zien..)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 dec 2016 19:30

Alles sinds de kawouter » 12 dec 2016 13:22 post hoort in het FTP vermogen, testing en vermogens analyse om het overzichtelijk te houden.

Kan een Mod alles overzetten?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

pernillavr
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2016 17:47

pernillavr 22 dec 2016 17:54

Zijn er mensen met ervaring met de vermogensmeters van quarq? Met name de waterbestendigheid in slechte weersomstandigheden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 dec 2016 17:58

Ik heb geen ervaring maar heb een D-zero besteld op basis van feedback van een tweetal fietskameraden-gebruikers die een foutloze werking claimen. Allebei veelrijders die een ritje in de regen niet schuwen. Sterker nog, een van die 2 heeft net ook een D-zero bijbesteld voor zijn crossfiets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 05 jan 2017 23:52

synapse schreef:Ik heb een Stages gekocht.
Wat zijn de handigste velden om op mijn Garmin Edge 1000 in te stellen voor een beginnende gebruiker?
vermogen met een 30sec refresh rate, cadence.. dat zijn eigenlijk de enige 2 die ik laat zien... althans op het eerste scherm.. op 2e scherm watt per kg... en max vermogen/gem vermogen.. maar dat is meer voor de leuk... ik concentreer mij meer op cadance en 30sec vermogen...
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

Plaats reactie