Pagina 18 van 25
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 06 jan 2017 18:35
door NicoNB
vitamineb schreef:Juist met zijwind hebben aero wielen een voordeel tov conventionele wielen.
En op welke natuurkundige wetten is dat dan gebaseerd?
Staat trouwens ook haakt op de opmerkingen die mensen maken over zijwindgevoeligheid.
Een velg neemt tevens geen zeilvorm aan dus aan de wind fietsen zoals een zeilboot dat kan geeft geen extra wind.
En bij zijwind is het frontaal oppervlak van een gewoon wiel kleiner dan dat van een aerowiel.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 06 jan 2017 19:14
door athhretjt
NicoNB schreef:En op welke natuurkundige wetten is dat dan gebaseerd?
Staat trouwens ook haakt op de opmerkingen die mensen maken over zijwindgevoeligheid.
Een velg neemt tevens geen zeilvorm aan dus aan de wind fietsen zoals een zeilboot dat kan geeft geen extra wind.
En bij zijwind is het frontaal oppervlak van een gewoon wiel kleiner dan dat van een aerowiel.
Uitgebreide windtunneltesten?
http://www.flocycling.com/aero.php laat bijvoorbeeld zien dat voor deze wielen het maximale voordeel rond een yaw van 15-17 graden zit.. Zijwindgevoeligheid hangt ook heel erg af van het profiel, en is met de huidige "hybride toroidale" velgvorm een stuk minder dan met de oudere v-vorm.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 06 jan 2017 19:16
door Fietsen?altijd
jakkel schreef:Storm-biker schreef:@Jakkel De trend van de laatste jaren gemist? Aerofietsen....
Wedstrijdfietsen moeten aan regels van de UCI voldoen dus zullen verplicht "conventioneel" blijven.
Volgens mij kan er binnen het toegestane nog veel meer gewerkt worden aan de aerodynamica.
Valt vies tegen. Tijdritfietsen zitten al aan het maximale en de wegfietsen ook. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is een regel voor. Bij triatlons is dat veel minder en die fietsen zijn echt 'aero'.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 06 jan 2017 19:34
door vitamineb
NicoNB schreef:vitamineb schreef:Juist met zijwind hebben aero wielen een voordeel tov conventionele wielen.
En op welke natuurkundige wetten is dat dan gebaseerd?
Aerodynamica
Staat trouwens ook haakt op de opmerkingen die mensen maken over zijwindgevoeligheid.
Dat is een kracht naar de zijkant, die geeft geen extra weerstand. Een beetje te vergelijken met de lift van een vliegtuigvleugel, de drag staat daar haaks op.
Een velg neemt tevens geen zeilvorm aan dus aan de wind fietsen zoals een zeilboot dat kan geeft geen extra wind. En bij zijwind is het frontaal oppervlak van een gewoon wiel kleiner dan dat van een aerowiel.
Je vergeet hier de weerstandscoefficient (Cd)
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 19:13
door djatwork69
De laatste grinta zegt hetvolgende :"niet het totale gewicht van je fiets is belangrijk als je in de bergen gaat rijden , vooral lichte wielen en banden zullen het klimmen vergemakkelijken"
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 19:21
door Fietsen?altijd
Rotatie gewicht is al eerder aan bod gekomen in de discussie.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 19:23
door Keezx
Het is onuitroeibaar.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 19:28
door Zorro
vitamineb schreef:
Juist met zijwind hebben aero wielen een voordeel tov conventionele wielen.
Dat is een kracht naar de zijkant, die geeft geen extra weerstand. Een beetje te vergelijken met de lift van een vliegtuigvleugel, de drag staat daar haaks op.
En dat is dus is de grootst gemaake fout,
Pure zijwind is altijd nadelig. Pure biomechanica en waar menig eerste jaars student over struikelde bij Faculteit Bewegingswetenschappen.
Je zou dat effect door een betere zijwaartse Cd waarde kunnen verminderen natuurlijk maar het frontale zijwaardse oppervlak blijft een gegeven.
Pure zijwind duwt je naar links/recht. Als gevolg daarvan moet je een tegenwerkende kracht ontwikkelen en in combinatie met de kracht die je voor je pure voorwaarste rijwind moet ontwikkelen heeft dat tot resultaat dat je een
grotere resulterende kracht zult gaan krijgen (zelfde snelheid) en dus vermogen.
Ik snor wel eens wat plaatjes op.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 20:21
door NicoNB
De link naar Flo is goed bedoelt maar hun meetmethode slaat natuurlijk nergens op.
Hoe kun je nu correct zijwind meten met een windvaan op de voordrager van je fiets?
Verder leuke plaatjes van drag rondom een stilstaand! wiel.
Maar wat heb je aan metingen in een windtunnel van een los wiel zonder fiets, zonder berijder? Wie het magnus effect kent begrijpt sowieso dat een draaiend wiel een heel andere luchtstroom om zich heen zal hebben dan een stilstaand wiel. Dan hebben we het nog niet eens over de invloed van de vorkbenen van de fiets op de luchtstroom.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 20:46
door athhretjt
Laat eens betere gegevens zien dan?
Yaw is trouwens iets anders dan zijwind, ook al is zijwind een van de factoren. Yaw wordt ook in andere situaties op een soortgelijke methode bepaald.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 21:37
door Keezx
Het gaat natuurlijk altijd om de schijnbare wind , wat overigens een normale term is in het zeilgebeuren, geeft ook veel duidelijker aan wat het is dan het duistere yaw.
Meer dan de resultante van zijwind en beweging voorwaarts is het niet.
Zijwind stilstaand interesseert geen mens.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 07 jan 2017 21:46
door athhretjt
Zorro schreef:Pure biomechanica
Uh.. biomechanica?
Gelukkig zijn de meeste wielen geen levende wezens...