Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Misschien dat hier DT Swiss kenners zijn, ik mijd ze liever om dit soort gekloot....
Als je DT nippels+washers/calculator/velgen gebruikt zou het moeten kloppen.....
Spaken moeten in principe tot de bovenkant van de nippelkop of pakweg 1 mm daarboven komen, los van inkepingen.
Als je DT nippels+washers/calculator/velgen gebruikt zou het moeten kloppen.....
Spaken moeten in principe tot de bovenkant van de nippelkop of pakweg 1 mm daarboven komen, los van inkepingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Keezx heeft gelijk, waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan. Gooi de squorx weg en vervang ze door gewone nippels.
Je bent overigens niet de enige die ermee sukkelt:
https://www.velocipedesalon.com/forum/f ... 48138.html
Je bent overigens niet de enige die ermee sukkelt:
https://www.velocipedesalon.com/forum/f ... 48138.html
Lijkt me een goed advies.
Voor de kosten hoef je het niet te laten dus dat ga ik doen.
Om die dingen op de spaak te draaien heb je ook nog een torx 20 dop nodig! Maakt 't allemaal ook niet makkelijker.
Had daar, eventueel, al wel een oplossing voor gevonden door een Torx boutje te nemen en daar een vleugelmoertje op te draaien. Idee kan ook overboord...
Voor de kosten hoef je het niet te laten dus dat ga ik doen.
Om die dingen op de spaak te draaien heb je ook nog een torx 20 dop nodig! Maakt 't allemaal ook niet makkelijker.
Had daar, eventueel, al wel een oplossing voor gevonden door een Torx boutje te nemen en daar een vleugelmoertje op te draaien. Idee kan ook overboord...
...
Na de nodige vertagingen met de levering van de onderdelen zijn eindelijk gisteren de nog openstaande items gearriveerd.
Met deze spullen kon ik het achterwiel al beginnen te spaken en dat resulteert in bijgaand staatje omtrent de spaakspanning.
Nu zou ik graag een advies willen of ik hiermee op de goede weg ben of dat er nog iets moet worden aangepast.
Zoals gezegd het betreft een 24 spaaks RR411 velg met Niche Primato Syntesi naaf en Sapim Race spaken 2.0-1.8-2.0.
Voor de juiste spaakspanning ben ik uitgegaan van de 1.8mm op de tabel van Parktool.
Of moet je toch de 2.0 aanhouden?
Voor het overige zijn zowel de radiale- als de laterale toleranties binnen één millimeter als ook de dish is spot on.
Hulp in deze wordt zeer gewaardeerd, alvast mijn dank.
Met deze spullen kon ik het achterwiel al beginnen te spaken en dat resulteert in bijgaand staatje omtrent de spaakspanning.
Nu zou ik graag een advies willen of ik hiermee op de goede weg ben of dat er nog iets moet worden aangepast.
Zoals gezegd het betreft een 24 spaaks RR411 velg met Niche Primato Syntesi naaf en Sapim Race spaken 2.0-1.8-2.0.
Voor de juiste spaakspanning ben ik uitgegaan van de 1.8mm op de tabel van Parktool.
Of moet je toch de 2.0 aanhouden?
Voor het overige zijn zowel de radiale- als de laterale toleranties binnen één millimeter als ook de dish is spot on.
Hulp in deze wordt zeer gewaardeerd, alvast mijn dank.
...
Volgens mij is dat gewoon heel netjes, well done.
Bij de app moet je 1.8 invullen. Ik vind je spaakspanning aan NDS te laag, je kunt er volgens mij op wachten dat bij het rijden nippels los gaan lopen. Dus ik zou beide kanten nog zeker 20% hoger zetten.
Het plaatje in de app ziet er in ieder geval keurig uit
Het plaatje in de app ziet er in ieder geval keurig uit
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Ziet er inderdaad zeer mooi uit maar ik zou inderdaad de spanningen nog wat verhogen. Aan de DS mag je tot 120 KGF gaan, en dan zal de NDS ook wat harder te komen staan (en daarmee verklein je de kans op losse of gebroken spaken aan de NDS)
Dank voor jullie adviezen en heb deze ter harte genomen en de spanning verhoogd.
Zelfs bij een Variance van 10% blijven alle groen vinkjes staan.
Echter bij 5% piepen er een paar uit het nest!
Update 18:23 uur: gewijzigde grafiek: nog iets verder verfijnd. Was nog niet tevreden over enkele uitschieters.
Zelfs bij een Variance van 10% blijven alle groen vinkjes staan.
Echter bij 5% piepen er een paar uit het nest!
Update 18:23 uur: gewijzigde grafiek: nog iets verder verfijnd. Was nog niet tevreden over enkele uitschieters.
...
Die <5% was alleen maar om te zien wanneer het in het rood ging.
Bij deze wil ik allen danken voor de goede raadgevingen en tips.
Zonder die was ik waarschijnlijk ergens halverwege gestrand en hadden hier een paar velgen, naven, spaken en andere materialen doelloos rondgeslingerd.
Ik kan een ieder, die ook een poging wil wagen, adviseren eerst een paar keer op een oude velg te oefenen voordat je het nieuwe materiaal er aan waagt. Doordat het de eerste keren niet helemaal ging zoals het moet zitten er wel hier en daar de nodige beschadigingen op de oude velg. Hetgeen me met het nieuwe materiaal niet meer is overkomen.
Heb er veel van geleerd en heb er ook met veel plezier aan gewerkt.
Nu nog een paar graadjes erbij en dan de nieuwe set eens aan de tand voelen hoe ze zich in de praktijk houden.
Bij deze wil ik allen danken voor de goede raadgevingen en tips.
Zonder die was ik waarschijnlijk ergens halverwege gestrand en hadden hier een paar velgen, naven, spaken en andere materialen doelloos rondgeslingerd.
Ik kan een ieder, die ook een poging wil wagen, adviseren eerst een paar keer op een oude velg te oefenen voordat je het nieuwe materiaal er aan waagt. Doordat het de eerste keren niet helemaal ging zoals het moet zitten er wel hier en daar de nodige beschadigingen op de oude velg. Hetgeen me met het nieuwe materiaal niet meer is overkomen.
Heb er veel van geleerd en heb er ook met veel plezier aan gewerkt.
Nu nog een paar graadjes erbij en dan de nieuwe set eens aan de tand voelen hoe ze zich in de praktijk houden.
...