Pagina 18 van 35

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 07:07
door walters
daniel1975 schreef: 05 okt 2023 21:51 https://www.fiets.nl/nieuws/toekomst-fi ... QeTnC6Mcfg

Op zich wel interessant artikel.
Wordt er alleen niet blij van. De laagdrempelige fietshobby wordt echt in reuzenstappen duurder en exclusiever.
Inderdaad leuk artikel, ik wist niet dat dit gebeurde, dus weer wat geleerd.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 07:58
door scepticus
Enzzo schreef: 05 okt 2023 22:5470€
CycleWorks? Dat valt me dan nog enorm mee.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 08:09
door daniel1975
daniel1975 schreef: 05 okt 2023 22:16 Dat vroeg ik mij ook af. Welk uurloon reken je dan?
- lagers
- rollertje stuurlint
- met beetje pech nieuwe remleiding vóór
- olijfjes etc
- max 1.5 uur werk
Dan nog, dan kom ik op volgende:

Lager: 40,- (en dat vind ik al heeeeeeeel veel geld)
Lintje: 30,-
Remleiding incl materiaaltjes: 35,-
1.5 x 90 = 125
Totaal: 230,-

Nog steeds heel veel geld voor een veelfietser die jaarlijks een nieuw lagertje nodig heeft.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 08:52
door havana
Anderhalf uur vind ik best snel als de kabels volledig intern lopen (ook door het stuur).

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 09:12
door pino
havana schreef: 06 okt 2023 08:52 Anderhalf uur vind ik best snel als de kabels volledig intern lopen (ook door het stuur).
Denk ik ook. Inclusief alles eromheen zou ik 3 uur inschatten.
Mogelijk een wedstrijdelement voor een nieuwe Bikemotion?

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 09:43
door ColumsbusMJ
70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 09:53
door pino
ColumsbusMJ schreef: 06 okt 2023 09:43 70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Werkplaatstarief was lang rond de € 60 per uur. Zal nu wat hoger liggen.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 10:27
door DDX
En beetje pech kan je dus beide leidingen vervangen.
En als je mechanisch schakelen hebt ook derraileurs weer afstellen. (en daarvan ook kabels vervangen)

En kabels die door stuur lopen vervangen is leuk werkje... (ook met tools ben je som nog best wel aan het klooien)

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 10:42
door MarkVeenstra
Nog een postje erbij voor kosten werkplaats - dus buiten het uurloon zetten van de overhead kosten als afschrijving tools, huur gebouw etc.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 10:47
door pino
MarkVeenstra schreef: 06 okt 2023 10:42 Nog een postje erbij voor kosten werkplaats - dus buiten het uurloon zetten van de overhead kosten als afschrijving tools, huur gebouw etc.
Als je bedrijf op een goed renderende werkplaats is gebouwd, zitten die in het uurloon verwerkt. En dan betaal je meer dan de fooi van de zaterdaghulp.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 10:48
door daniel1975
Dan wordt het:

Lager: 40,- (en dat vind ik al heeeeeeeel veel geld)
Lintje: 30,-
Remleiding incl materiaaltjes: 35,-
3 x 90 = 270,-
Totaal: 375,-

Sterkte ermee als je dit niet zelf kunt.
Ik heb voor een kleine 100,- aan gereedschap liggen om dit te kunnen doen, dat is heel snel terugverdiend.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 06 okt 2023 15:03
door Ernie C.
Maar als ik dan hier de koopadviezen lees, dan zijn dat vaak echt mensen die nog niks van het technische deel snappen maar interne bekabeling is vaak wel een must...