Shimano Ultegra/Dura-Ace Di2 12-speed
https://ccache.cc/blogs/newsroom/2022-r ... comparison
Eventjes de rekenmachine erbij pakken.
De accu weegt 55 gram en de kabels maar een paar gram per stuk voor een stuk van 30cm. Een 80cm kabel weegt 7 gram incl. afstandhouders.
Verder wil ik hier nog wel zeggen dat ik Ultegra 12spd Di2 wel echt fantastisch vind. Ligt super in de hand, schakelt perfect. Niets op af te dingen.
Eventjes de rekenmachine erbij pakken.
De accu weegt 55 gram en de kabels maar een paar gram per stuk voor een stuk van 30cm. Een 80cm kabel weegt 7 gram incl. afstandhouders.
Verder wil ik hier nog wel zeggen dat ik Ultegra 12spd Di2 wel echt fantastisch vind. Ligt super in de hand, schakelt perfect. Niets op af te dingen.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou even op r2 kijken, daar staan meestal alle gewichten.
Bij sram zit het gewicht alleen in de crank en cassette voor de rest zijn het echt enkele grammen tussen red en force
Heeft iemand al ervaring met het monteren van een groter kettingblad op een Ult 12 speed?
Volgens de site van Rotor bieden die een blad van 54T aan welke compatibel is.
Heb daarnaast ook ergens gelezen dat de FD van de ultegra een groter blad niet aan kan, ben dus benieuwd of mensen dit al een keer hebben geprobeerd.
edit:
Carbon-Ti heeft ook een chainring voor shimano 12s
Edit:
Rotor 12 speed 54/39 besteld, wanneer binnen en gemonteerd zal ik de ervaring delen.
Volgens de site van Rotor bieden die een blad van 54T aan welke compatibel is.
Heb daarnaast ook ergens gelezen dat de FD van de ultegra een groter blad niet aan kan, ben dus benieuwd of mensen dit al een keer hebben geprobeerd.
edit:
Carbon-Ti heeft ook een chainring voor shimano 12s
Edit:
Rotor 12 speed 54/39 besteld, wanneer binnen en gemonteerd zal ik de ervaring delen.
Stevens Arcalis blauw Ult12s
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma
Stevens Arcalis rood Ult12s
Cube LiteningC:68X DA12s wrecked
Orbea Alma
Zoals jullie in een ander topic mogelijk al hebben gelezen ben ik bezig met het opbouwen van een CAAD12 met Ultegra Di2 12spd. Afgelopen weekeinde de derailleurs en ketting gemonteerd. En uiteraard via de E-tube app de juiste afstelling proberen te vinden. Echter de voorderailleur zit op het grote blad nog te ver naar buiten. Met andere woorden, in de E-tube app zit de instelling op het grote blad helemaal naar de minus-kant (zover mogelijk naar binnen). En nu merk ik nog steeds dat bij het opschakelen van klein naar groot de ketting iets te ver over het blad wordt geduwd. Mogelijk met kans om erover geduwd te worden. Nu moet ik nog wel een nieuw voorblad monteren maar ik zoek dit probleem daar eigenlijk niet. Het gebruikte crankstel is een Hollowgram SI met 11 spd TA bladen. Kettinglijn is 44,5mm (zo uit de losse pols gemeten). Dus dat is eigenlijk gelijk aan mijn andere fiets ook met Ultegra Di2 (wel met een 12spd Ultegra crankstel). En op die andere fiets wijkt de instelling van de voorderailleur maar nauwelijks af van de standaardinstelling.
Dus ja, met eenzelfde kettinglijn....waarom wijkt de instelling zo erg af. Is dat dan puur de plek waar de voorderailleur is gemonteerd ten opzichte van de crank? Of moet ik het toch in de crank zoeken? De crank is gemonteerd zoals voorgeschreven door Cannondale. 2.5mm spacer aan de drive side.
Ter verduidelijking een plaatje van die E-tube app erbij. Let op, dit is geen screenshot van mijn instelling. Op mijn Look staat de instelling ook zo als hieronder getoond. + of -2 weet ik zo even niet. Op de Cannondale is de instelling helemaal naar links. En dat is dus eigenlijk nog niet ver genoeg.
Dus ja, met eenzelfde kettinglijn....waarom wijkt de instelling zo erg af. Is dat dan puur de plek waar de voorderailleur is gemonteerd ten opzichte van de crank? Of moet ik het toch in de crank zoeken? De crank is gemonteerd zoals voorgeschreven door Cannondale. 2.5mm spacer aan de drive side.
Ter verduidelijking een plaatje van die E-tube app erbij. Let op, dit is geen screenshot van mijn instelling. Op mijn Look staat de instelling ook zo als hieronder getoond. + of -2 weet ik zo even niet. Op de Cannondale is de instelling helemaal naar links. En dat is dus eigenlijk nog niet ver genoeg.
Ride bikes, not tanks!
Oef, te vroeg gepost? Ik zit nog eens op better shifting te kijken en zie dit staan:
Shimano 10-speed and 11-speed road front derailleurs have been designed with a 43.5mm chain line in mind. Their 12-speed road front derailleurs were designed for a 44.5mm chain line.
Die millimeter kan nogal wat verschil uitmaken. En de CAAD is natuurlijk op 11spd gebaseerd. Dus toch even secuur mijn CAAD opmeten:
If you find the midpoint between the two rings a bit hard to measure, then just measure the distance from the frame center to each chain ring, and then average that.
Shimano 10-speed and 11-speed road front derailleurs have been designed with a 43.5mm chain line in mind. Their 12-speed road front derailleurs were designed for a 44.5mm chain line.
Die millimeter kan nogal wat verschil uitmaken. En de CAAD is natuurlijk op 11spd gebaseerd. Dus toch even secuur mijn CAAD opmeten:
If you find the midpoint between the two rings a bit hard to measure, then just measure the distance from the frame center to each chain ring, and then average that.
Ride bikes, not tanks!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Misschien past er nog een extra spacer van 1mm.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Daar heb ik naar gekeken aangezien er aan beide kanten een spacer zit. Alleen met de standaard Cannondale spacerkit lukt dit niet helaas. Al werken ze wel met 0.5mm shims (die zitten niet in dat spacerpakket zoals gelinkt hieronder).
Daar had ik er 3 van gemonteerd aan de non-drive side. Daarvan zou ik er natuurlijk 2 naar de driveside kunnen verplaatsen
https://www.westbrookcycles.co.uk/hollo ... r_kit-7758
Daar had ik er 3 van gemonteerd aan de non-drive side. Daarvan zou ik er natuurlijk 2 naar de driveside kunnen verplaatsen
https://www.westbrookcycles.co.uk/hollo ... r_kit-7758
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
noob question: is er geen hi/low begrenzer meer op een di2 voorderrie?
Less is bore
ik ben hem niet tegengekomen (105 Di2)daniel1975 schreef: ↑25 aug 2023 11:53 noob question: is er geen hi/low begrenzer meer op een di2 voorderrie?
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Poeh, dat maakt het niet makkelijker. Moet je inderdaad wel goed werken met spacers.
Less is bore
Eerlijk gezegd werkt het juist beter. Tenminste, op mijn Look was het instellen van de derailleurs een eitje. Ik loop nu tegen problemen aan omdat dus de crankset niet voor 12spd geschikt is. Dat is dus de derailleur niet aan te rekenen.
Ride bikes, not tanks!