Cube
Ik heb anderhalve week geleden een Cube attain GTC Pro disc gekocht.
Fijne fiets waarmee ik (met 28 mm bandjes) gedurende de winter hoop te kunnen doorfietsen.
Wat mij wel opvalt is dat hij tamelijk zwaar is, zeker vergeleken met mijn "zomer" fiets, een Scot Solace.
Nu snap ik dat de groep iets zwaarder is (105 vs. Ultegra) en dat de schijfremmen meer wegen dan velgremmen.
Maar wat zou de rest van het verschil in gewicht kunnen veroozaken?
Op de Cube-site vind ik geen gewichten van de onderdelen.
Fijne fiets waarmee ik (met 28 mm bandjes) gedurende de winter hoop te kunnen doorfietsen.
Wat mij wel opvalt is dat hij tamelijk zwaar is, zeker vergeleken met mijn "zomer" fiets, een Scot Solace.
Nu snap ik dat de groep iets zwaarder is (105 vs. Ultegra) en dat de schijfremmen meer wegen dan velgremmen.
Maar wat zou de rest van het verschil in gewicht kunnen veroozaken?
Op de Cube-site vind ik geen gewichten van de onderdelen.
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
De wielen. Wat voor wielen zitten er in ?
Verder de afmontage, zadelpen stuurpen en stuur. Het eigen spul van cube is volgens mij vrij zwaar.
Verder de afmontage, zadelpen stuurpen en stuur. Het eigen spul van cube is volgens mij vrij zwaar.
Verschil tussen beide fietsen is 1,3 kg. 105 tov ultegra is 200 gram. Schijfremmen is nog eens 300 gram. Syncros wielen tov Fulcrum DB wielen nog eens minstens 200 gram. Ik vermoed verder zadel 100gr, zadelpen 60gr, stuur, stuurpen, ... zal in totaal wel ongeveer uitkomen.
Hey, bedankt voor de snelle reacties!
Verschil voelt echt veel groter dan 1,3 kilo!
Volgens Mantel weegt de Cube 9 kilo, dan is 7,7 voor de Scott niet zo vreemd.
Ik ging er zelf van uit dat de groep en de remmen inderdaad zo'n 500 gram zouden schelen.
Blijft dan dus zo'n 700 gram over.
Zadelpen, stuur en stuurpen voelen erg robuust aan, dus dat scheel dan inderdaad ook nog wel een paar honderd gram. Blijft 500 gram.
Hoewel ik niet het idee heb dat de Syncros wielen lichtgewicht zijn, zullen de Fulcrum wielen wellicht nog (veel) zwaarder zijn?
Verschil voelt echt veel groter dan 1,3 kilo!
Volgens Mantel weegt de Cube 9 kilo, dan is 7,7 voor de Scott niet zo vreemd.
Ik ging er zelf van uit dat de groep en de remmen inderdaad zo'n 500 gram zouden schelen.
Blijft dan dus zo'n 700 gram over.
Zadelpen, stuur en stuurpen voelen erg robuust aan, dus dat scheel dan inderdaad ook nog wel een paar honderd gram. Blijft 500 gram.
Hoewel ik niet het idee heb dat de Syncros wielen lichtgewicht zijn, zullen de Fulcrum wielen wellicht nog (veel) zwaarder zijn?
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Van Mp. Ook veel zwaarder dan mijn Ridley noah
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 okt 2015 11:11
- Locatie: Borger
is inderdaad niet met deze wielen, maar met ambrosio's van 38mm. Wel is het inclusief pedalen, houders en garmin mountrene schreef:Nette fiets , maar 6,4 kg compleet .... Misschien met lichtere wielen, maar niet met deze van 1800 gram.
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 okt 2015 11:11
- Locatie: Borger
Ik zal hem binnenkort eens aan de weegschaal hangen, met de lichtere wielenscottpch schreef:Ik gok op 6,8 tot 6,9kg met die wielen, laat de weegschaal/unster maar komen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 okt 2015 11:11
- Locatie: Borger
Daar komt nog 100/150 per band aan extra gewicht bij (23mm ten opzichte van 28mm)Ticlimax schreef:Verschil tussen beide fietsen is 1,3 kg. 105 tov ultegra is 200 gram. Schijfremmen is nog eens 300 gram. Syncros wielen tov Fulcrum DB wielen nog eens minstens 200 gram. Ik vermoed verder zadel 100gr, zadelpen 60gr, stuur, stuurpen, ... zal in totaal wel ongeveer uitkomen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hou voor een racer met schifremmen maar aan dat er minimal een halve kilo door de schijfremmen komt.
De remmen zelf, de naven, de vork en achterbrug.
Een solace met ultegra voor 7.7 kg gaat ook nog snap lasting worden denk ik. Weeg ze eens allebei echt goed.
Wordt schrikken denk ik.
7.7 weegt de foil van mijn fietsmaat, met ultegra en Reynolds 46.
De remmen zelf, de naven, de vork en achterbrug.
Een solace met ultegra voor 7.7 kg gaat ook nog snap lasting worden denk ik. Weeg ze eens allebei echt goed.
Wordt schrikken denk ik.
7.7 weegt de foil van mijn fietsmaat, met ultegra en Reynolds 46.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Wat dacht je van het frame zelf, weegt ook aanzienlijk zwaarder dan de Scott Solace.synapse schreef:Hey, bedankt voor de snelle reacties!
Verschil voelt echt veel groter dan 1,3 kilo!
Volgens Mantel weegt de Cube 9 kilo, dan is 7,7 voor de Scott niet zo vreemd.
Ik ging er zelf van uit dat de groep en de remmen inderdaad zo'n 500 gram zouden schelen.
Blijft dan dus zo'n 700 gram over.
Zadelpen, stuur en stuurpen voelen erg robuust aan, dus dat scheel dan inderdaad ook nog wel een paar honderd gram. Blijft 500 gram.
Hoewel ik niet het idee heb dat de Syncros wielen lichtgewicht zijn, zullen de Fulcrum wielen wellicht nog (veel) zwaarder zijn?
Enne, de gewichten in de folders zijn meestal van de kleinste/kleinere maat. Als je een normale grotere maat hebt zal je fiets nog wel meer dan 9 kg wegen, nog zonder de pedalen en bidonhouders.
Ik staar mij niet blind op de gewichten als zodanig, maar eerder op het verschil in gewicht.
Frame maten zijn gelijk dus dat maakt niet het verschil.
Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat het verschil (naast remsysteem en schakelgroep) in het frame zit.
Frame maten zijn gelijk dus dat maakt niet het verschil.
Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat het verschil (naast remsysteem en schakelgroep) in het frame zit.
Courir c'est mourir un peu