Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
Ik ben wel benieuwd waarom ik als ik mijn rit van mijn (pre-historische Garmin 705) synchroniseer met Strava, altijd een gemiddelde heb dat een halve km/u lager ligt op Strava. Met mijn (iets minder pre-historische) android heb ik dat nooit.
waarschijnlijk het eersteSqueeZer schreef:Als je geen speed sensor gebruikt zit het verschil hem wss. in de kwaliteit van de ingebouwde gps sensor. Mss. is je android wel iets te optimistisch of omgekeerd moderner dan je historische Garmin en daardoor accurater. In elk geval 1 van de twee is minder accuraat en liegtbever schreef:Ik ben wel benieuwd waarom ik als ik mijn rit van mijn (pre-historische Garmin 705) synchroniseer met Strava, altijd een gemiddelde heb dat een halve km/u lager ligt op Strava. Met mijn (iets minder pre-historische) android heb ik dat nooit.
-
- Forum-lid HC
Is de afstand wel gelijk dan? Waarschijnlijk heeft het gewoon iets te maken met de auto-pause.
Ik vind het juist een mooie toegevoegde waarde. Vanaf nu voeg ik de foto ook toe aan mijn Strava rit.Nee_Nee schreef:Op de heenweg had ik wind tegen en op de terugweg mee. Dat werd omgerekend tot 54% tegenwind. Toegevoegde waarde naar mijn schatting: 4%arnos schreef:Leuke nieuwe Strava gerelateerde tool: https://mywindsock.com berekent van je strava rit het percentage tegen- en voor de wind en andere windgerelateerde parameters.
https://www.strava.com/activities/96717 ... 1493715576
Ik bespeurde ook telkens een verschil tussen de Garmin en Strava, beide uitgerust met autostop. Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
-
- Forum-lid HC
Klopt, ik zet mijn Garmin ook wel eens op pauze (veerpond oid) en vergeet hem dan wel eens weer aan te zetten. Zodra je hem dan upload naar Strava, vult Strava het gemiste deel wel weer aan (ze trekken gewoon een rechte lijn van laatste GPS punt tot finish/volgend GPS punt). De tijd wordt dan gewoon doorgerekend.bluv107 schreef:Ik bespeurde ook telkens een verschil tussen de Garmin en Strava, beide uitgerust met autostop. Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Voor je gemiddelde niet fijn, voor gereden kilometers wel . Werkt ook als je Garmin uitvalt en je 2 routes vervolgens weer aan elkaar knoopt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Strava werkt altijd met een Elapsed time, en een moving time.bluv107 schreef: Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Voor een segment zal hij altijd de verstreken tijd nemen... Dus inderdaad, als jij een segment bekijkt met een brug erin, en die stond open, dan zal die tijd behoorlijk toenemen.
Maar je moving time, en je gemiddelde snelheid zijn door de autostop wel correct.
Dat er dan nog verschil zit tussen strava en garmin, kan liggen aan de gps gevoeligheid (als de telefoon nog het idee heeft in beweging te zijn, dan slaat de autostop nog niet aan). De grenswaarde van bewegen (<XX km/u is autostop, daar kan verschil zitten tussen je apparaten). En verschil tussen de gps meting, en snelheidssensor --> snelheidssensor is directer dan gps. Dus krijg je eerder je autostop... dan de strava app die het met GPS signaal moet doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Ik weet niet of dat eerder benoemt is hier (172 pagina's...), maar ik ervaar een vergelijkbaar fenomeen als ik een activiteit opneem via iPhone op de Wahoo Fitness app, om die vervolgens door te sturen naar Strava. Gemiddelde snelheid Wahoo is dan een stuk hoger. Ik heb auto-stop binnen Wahoo ingesteld op 0 km/u dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn met de auto-stop van Strava. Zou het kunnen dat die informatie verloren gaat bij het overzetten v/d info?
precies, zou ook oneerlijk zijn als alleen de moving time werd genomen voor een segment. Dan kun je keihard tegen de 1e helft van de alpe de huez opknallen, 2 uur gaan rusten (met de fiets op pause) en keihard het 2e deel opknallen.MarkVeenstra schreef:Strava werkt altijd met een Elapsed time, en een moving time.bluv107 schreef: Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Voor een segment zal hij altijd de verstreken tijd nemen... Dus inderdaad, als jij een segment bekijkt met een brug erin, en die stond open, dan zal die tijd behoorlijk toenemen.
Maar je moving time, en je gemiddelde snelheid zijn door de autostop wel correct.
Dat er dan nog verschil zit tussen strava en garmin, kan liggen aan de gps gevoeligheid (als de telefoon nog het idee heeft in beweging te zijn, dan slaat de autostop nog niet aan). De grenswaarde van bewegen (<XX km/u is autostop, daar kan verschil zitten tussen je apparaten). En verschil tussen de gps meting, en snelheidssensor --> snelheidssensor is directer dan gps. Dus krijg je eerder je autostop... dan de strava app die het met GPS signaal moet doen.
Wel balen al die segmenten met bruggen, kruispunten e.d. eigenlijk zijn die per definitie gevaarlijk omdat je er altijd weer van die malloten bij hebt die gewoon doorknallen op een kruispunt bij kans op een kom. Ik snap ook nooit waarom ze een segment precies tot een kruispunt laten lopen, kap hem 100 meter eerder af, veel minder gevaarlijk.
Overigens baal ik ook als iemand een kom pakt met een telefoon app of een of andere klote GPS waar de GPS trail gewoon nergens op lijkt. Was hij/zij echt wel zo snel of is de data niet accuraat.
Laatst gewijzigd door Sieper op 02 mei 2017 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Check de volgende links voor de manier van auto-pause. Er zit dus sowieso al verschil tussen fietsen en hardlopen.
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... se-Android
en
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... use-issues
Wellicht dat dit stuk dan een indicatie geeft:
"Auto-Pause disabled: If you choose to turn Auto-Pause off, Strava will calculate your moving and resting time during the upload process instead of during the activity. "
Mogelijk doen ze ook zoiets na de overdracht van Wahoo naar Strava. If so, hangt het weer van hun algoritme af, wat er meegenomen wordt als moving time, en dus voor het gemiddelde.
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... se-Android
en
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... use-issues
Wellicht dat dit stuk dan een indicatie geeft:
"Auto-Pause disabled: If you choose to turn Auto-Pause off, Strava will calculate your moving and resting time during the upload process instead of during the activity. "
Mogelijk doen ze ook zoiets na de overdracht van Wahoo naar Strava. If so, hangt het weer van hun algoritme af, wat er meegenomen wordt als moving time, en dus voor het gemiddelde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013