Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 okt 2017 16:51

[Telegraaf modus]

Dat is Nederland. Daar kom je weg met 240 taakstraf als je 50 km/uur te hard rijdt en iemand dood rijdt (vorige week nog in het nieuws). En het land waar je ruim 400 euro mag aftikken als onnodig claxonneert. Of 250 euro als je 20 km/uur te hard rijdt.

Ik ben zwaar tegen al te hard straffen, want zowel de praktijk én de wetenschap hebben al lang aangetoond dat dit averechts werkt. Maar wat Nederland doet, dat is het andere uiterste. Ernstige vergrijpen worden IMHO vaak zeer laag bestraft terwijl kleine overtredingen juist idioot zwaar worden bestraft.

[/Telegraaf modus]

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 10 okt 2017 16:53

Nee, die Pool is veroordeeld tot 15 maanden gevangenisstraf. Zijn vervroegde vrijlating en de daaropvolgende ophef is een heel ander verhaal.

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 10 okt 2017 17:29

wat is de relevantie van het feit dat de veroorzaker van dit ongeluk een Pool is?! Lekker opruiend artikel zeg!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 10 okt 2017 19:18

Volgens mij dwalen we af van de wielrenner. Ik plaatste het oorspronkelijke artikel ook om er even bij stil te staan waar je fietstochtje op uit kan draaien.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 okt 2017 08:34

10 maanden cel voor vader die een last minute parcours wijziging implementeerde bij een koers in Frankrijk:
https://cyclingtips.com/news/prison-sen ... ers-crash/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 okt 2017 08:55

erikkie39 schreef: 10 okt 2017 15:23

Er is geen maximumsnelheid voor de fiets, dus die "toch nog 28 km per uur" is nauwelijks relevant.
Dit is dus niet waar, de maximum snelheid geld voor elke weggebruiker dus ook voor de fietser. Rijd je 40 km/h waar je 30 mag, dan kan je wel degelijk een bekeuring krijgen. Zal in de praktijk waarschijnlijk niet voorkomen aangezien dit heel lastig handhaven is.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 okt 2017 09:00

Ik heb nog nooit een max snelheidsbord op een fietspad zien staan... En het voorval waar hier op gereageerd werd was een los fietspad langs een brede sloot. Dus geen weg met een max snelheid en een (al dan niet los) fietspad daarbij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2017 09:13

scottwilko schreef: 17 okt 2017 08:55
erikkie39 schreef: 10 okt 2017 15:23

Er is geen maximumsnelheid voor de fiets, dus die "toch nog 28 km per uur" is nauwelijks relevant.
Dit is dus niet waar, de maximum snelheid geld voor elke weggebruiker dus ook voor de fietser. Rijd je 40 km/h waar je 30 mag, dan kan je wel degelijk een bekeuring krijgen. Zal in de praktijk waarschijnlijk niet voorkomen aangezien dit heel lastig handhaven is.
Zo zwart-wit is het niet, op een fiets heb je namelijk niet de verplichting om een snelheidsmeter te hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 okt 2017 10:39

Los fietspad buiten bebouwde kom mag je 80 hier in Nederland. Nou moet ik er behoorlijk moeite voor doen om daar dan te snel te rijden op de fiets, maar de maximum snelheid is er wel degelijk.
Het gaat mij dan ook om dat het zwart wit gesteld wordt dat er geen maximum snelheid geld, terwijl dat dus wel zo is. Dat de juridische handhaving wat lastig in elkaar steekt is een ander verhaal, waar ik geen verstand van heb.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 okt 2017 10:57

Voor zover ik weet is er (zwart op wit) geen maximum snelheid voor fietsers in Nederland. Een snelle google leert mij dat er weliswaar gepleit wordt voor een maximumsnelheid van 25 km/u op fietspaden, maar voor zover ik weet is dat nu (nog?) niet vastgelegd in de wetgeving.

Ook zonder het overschrijden van de maximum snelheid kun je meen ik voor roekeloos gedrag in het verkeer bestraft worden (en ben je dus bij het veroorzaken van een ongeluk op zijn minst aansprakelijk en mogelijk ook strafbaar). De vraag is of 28 km/u met een groepje van 3 fietsers als roekeloos gezien kan worden. Nu ken ik de situatie natuurlijk niet, maar op het eerste gezicht lijkt me dat van niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 17 okt 2017 11:20

Bij het artikel op de site van de Telegraaf staat een foto. Volgens het verslag in de krant reden de wielrenners naast elkaar. Eén van de groep riep wel "tegen", maar toen ze het bochtje omkwamen, zat hij er al tegenaan.
Overigens, uit mijn hoofd gezegd, vond de OvJ dat er geen sprake was van grote nalatigheid o.i.d. Dan was de strafeis namelijk hoger geweest. (De exacte bewoordingen zou ik moeten opzoeken).

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 17 okt 2017 11:31

Toch nog maar een keer opgezocht, maar voor fietsers geldt volgens de wet geen maximum snelheid. De fiets wordt in dit stuk van de verkeersregels niet genoemd. De enige snelheidsbeperking die voor alle bestuurders geldt is:
De bestuurder moet in staatzijn zijn voertuig totstilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Verder geen enkele snelheidsbeperking voor fietser te vinden.
Roekeloos rijgedrag en dergelijk kunnen wel, dit zijn de zogenaamde artikel 5 overtredingen, altijd via de rechter en zijn aan iedere verkeersdeelnemer op te leggen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie