Pagina 171 van 259
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 16 sep 2018 19:26
door RonaldH76
Ik heb beide, ik denk dat je met schijven eerder stil staat als met velgremmen.
Voor de rest went het snel,je hebt zo door hoe je doseert.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 16 sep 2018 21:03
door HarryuitHilversum
De angst om te hard te remmen bij schijfremmen is niet nodig.
Velgremmen hebben een hogere absolute remkracht. Schijfremmen (hydraulisch) zijn beter doseerbaar en kosten minder handkracht. Dus bij een noodstop zal je de velgrem eerder te hard inknijpen dat de schijfrem.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 16 sep 2018 21:14
door fietsslak
Even een concrete vraag ipv een toevoeging aan de discussie:
Dit voorjaar mijn crosser voorzien van nieuwe (en daarna ingeremde) remblokken. Na het inremmen waren de remmen stil en remden ze gewoon goed.
Mijn crosser staat nu een paar maanden stil en toen ik hem dit weekend pakte maakten de remmen een ongelofelijke bak herrie (ik denk dat de buren twee straten verderop het ook hebben gehoord).
Remmen heb ik daarna ontvet met isopropyl, maar het feest blijft (al is het iets minder)
Iemand een idee wat er aan schort? Nieuwe remblokjes wmb een optie, maar liefst als laatste remedie...
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 10:21
door daniel1975
Ik hou de blokjes dan even boven het gasfornuis. Alle vocht en vettigheid is eruit gebrand en meestal zijn ze dan schoon.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 10:29
door 53x11
Gerelateerd vraagje: hoe remmen jullie je blokjes in, in het platte Nederland? Ik trek een paar sprintjes en knijp een paar keer hard in mijn remmen, maar of dat echt zoden aan de dijk zet? En in hoeverre dat anders is dan gewoon een rondje rijden (en dus ook af-en-toe remmen) is me niet helemaal duidelijk.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 10:48
door keesh
HarryuitHilversum schreef: ↑16 sep 2018 21:03
De angst om te hard te remmen bij schijfremmen is niet nodig.
Velgremmen hebben een hogere absolute remkracht. Schijfremmen (hydraulisch) zijn beter doseerbaar en kosten minder handkracht. Dus bij een noodstop zal je de velgrem eerder te hard inknijpen dat de schijfrem.
Ik kan bovenstaande niet helemaal volgen. Schijfremmen vragen minder handkracht, bij gelijke remkracht (lees: vertraging) dat is duidelijk. Ik lees erover dat mensen ze met 1 of 2 vingers bedienen en voldoende remkracht genereren.
Dat ze beter doseerbaar zijn geloof ik ook direct, immers, olie is niet samendrukbaar dus elke beweging van het hendel gaat richting de zuiger van de remklauw. Bij velgremmen zal de kabel wat (elastische) rek vertonen, alsmede de remhoef, dus niet alle handkracht komt op de remrand terecht. Om nog maar te zwijgen over nat weer, waarbij de frictie tussen remblok en remrand veranderd.
Waar ik 'bang' voor ben is dat ik in een noodsituatie intuitief hard ga knijpen in de hendels. Daar zit geen tijd bij om de dosering goed te doen.
Een voorbeeld. Ik lag met mijn motorfiets een tijdje geleden (alweer 10 jaar) op mijn kokosnoot omdat ik mijzelf onderuit geremd had (blokkerend voorwiel). Gangetje van ca. 50 [km/u], schade viel erg mee. Daarna heb ik een cursus gedaan om mijn remtechniek wat bij te vijlen. Daarbij werd er ook geoefend op het remmen tegen de blokkeringsgrens aan. In een gecontroleerde situatie was dit al behoorlijk lastig: in het geval van een blokkerend voorwiel (die dus een kant gaat kiezen), moest je vliegensvlug de rem lossen, en opnieuw remmen om op tijd stil te staan (en als je pech had blokkeerde hij meerdere malen), Leuke theorie. Daarna heb ik nog een paar keer op mijn kokosnoot gelegen, toen was ik er klaar mee. Dit gebeurde in zogenaamde noodsituaties waarbij je gedoseerd zou moeten remmen. Mij is het niet gelukt, in geval van een calamiteit heb ik (zo lijkt) geen controle meer over mijn handen en is het intuitief hard knijpen. En in de auto doe je niet anders: stampen en ABS regelt de rest.
Momenteel rij ik alweer 10 jaar motoren met ABS (welke natuurlijk ook het wiel eventjes laat blokkeren en de remdruk weghaalt), naar volle tevredenheid.
Volgende week ga ik bij Rose voor een nieuwe fiets kijken. Ik zal proberen een proefritje te maken op een fiets met schijfremmen zodat ik er een gevoel bij kan krijgen
.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 11:45
door mont aigoual
keesh schreef: ↑17 sep 2018 10:48
Volgende week ga ik bij Rose voor een nieuwe fiets kijken. Ik zal proberen een proefritje te maken op een fiets met schijfremmen zodat ik er een gevoel bij kan krijgen
.
Ik weet het antwoord al....
Ik rij recreatief met een x-lite Four disc di2 en mijn dochter sinds een paar maanden met een Six disc di2 (ca. 7 kg), waarmee zij de Alpe d'Huez duathlon heeft gewonnen (bij triathlon 4e) met een van de snelste vrouwen klimtijden. Ook het afdalen bij de overige ritjes in de Alpen en de Cevennen zijn disc zeer goed bevallen. In Frankrijk hadden we trouwens veel bekijks met de fietsen. In de afdaling van de Mont Aigoual (25km) heeft ze nu (samen met mij) een van de snelste Strava tijden met haar disc fiets. Geen enkel moment van blokkeren gehad, wel dat je gevoel van controle, mede ook vanwege de 28 mm tubeless banden op brede carbon wielen. Hoe hoger de snelheid hoe stabieler de fiets aanvoelde. Succes bij Rose met je keuze
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 12:17
door ophetkantje
53x11 schreef: ↑17 sep 2018 10:29
Gerelateerd vraagje: hoe remmen jullie je blokjes in, in het platte Nederland? Ik trek een paar sprintjes en knijp een paar keer hard in mijn remmen, maar of dat echt zoden aan de dijk zet? En in hoeverre dat anders is dan gewoon een rondje rijden (en dus ook af-en-toe remmen) is me niet helemaal duidelijk.
Mijn ervaring na enkele tientallen setjes inremmen is dat je bij remmen van 30 naar 0 al meer dan genoeg warmte inbrengt, Mijn ervaring is dat inremmen heel zinvol is en dat je een keer of 15-20 warmte moet inbrengen EN weer moet laten afkoelen. Bij remmen van 30 naar 0 zijn je schijven en blokken loeiheet, voel maar eens (heel voorzichtig, want je verbrand zeker je vingers als je ze gewoon vastpakt. Zelfs een stukje slepende remmen werkt als je maar steeds warmte inbrengt en vervolgens weer laat afkoelen werkt het perfect.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 12:24
door 53x11
Ik snap het verhaal achter inremmen, maar hoe is dit anders dan het remmen dat je tijdens bijvoorbeeld een rondje Schoorl of Amerongen doet? Ik rem altijd trouw in hoor, maar het voelt zo nutteloos.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 12:34
door japiecarbon
Ik doe het nooit meer, en ik merk eigenlijk geen enkel verschil.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 12:42
door ophetkantje
53x11 schreef: ↑17 sep 2018 12:24
Ik snap het verhaal achter inremmen, maar hoe is dit anders dan het remmen dat je tijdens bijvoorbeeld een rondje Schoorl of Amerongen doet? Ik rem altijd trouw in hoor, maar het voelt zo nutteloos.
Wekt bij mij ook perfect, gewoon een rondje fietsen met twintig keer hard remmen, Wel moet je dan zeker zijn dat je droog weer hebt, want ander kunnen je blokjes weg zijn voor je klaar bent.
Zin of onzin, mijn persoonlijke ervaring op mijn woon-werk fiets, niet inremmen nat wegdek, binnen 100km blokjes volledig weg, Wel inremmen nat wegdek (6 dagen op rij w-W) 300kg geen slijtage waarneembaar en daarna ca 2000kg voor blokjes versleten zijn die twee keer gestest met vergelijkbaar resultaat. Nu rem ik ze altijd in, scheelt mij te veel.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 17 sep 2018 13:12
door 53x11
Dus het devies: zorgen dat je een aantal keer hard remt met droog weer? Zodat je blokjes niet te snel wegslijten als het nat is?