Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 17 jan 2010 18:48

[quote="richard-w"]
Omzetten naar .tcx bestand (dus een koers) dan heb je niets met punten te maken en is het een kwestie van streepje volgen.
En de max. grote van een route hangt af van de beschikbare ruimte? of zit ik nu weer helemaal verkeerd.[/quote]

Een koers (.tcx) neem bijna geen ruimte in beslag.
Heb zelf al koersen van meer dan 300km gereden dus geen enkel probleem.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

rockhopper
Forum-lid

rockhopper 17 jan 2010 22:16

Moeten de kaarten (topo of metroguide) origineel zijn, of werken gedownloade kaarten van het WWW ook (zonder registratie sleutel)?

Ik heb net 70 pagina's doorgeworsteld en kom om in de informatie.

1. Meest voorkomende problemen?
- slechte mounts
- storing cadans/snelheidsmeter
- opslaan van de ritten in de 705, data kwijt
- slechte handleiding
2. is er uberhaupt een edge die probleemloos werkt?
- op basis van 70 pagina's: meer niet dan wel
- misschien wel door de slechte handleiding
3. wat moet mij overtuigen om van een legend hcx (probleemloos) over te stappen naar een 705?
- alles in 1
- minder ruimte op het stuur kwijt
- veel data voor analyse
- op basis van 1. en 2. ben ik (nog) niet overtuigd

p@home
Forum-lid

p@home 18 jan 2010 13:28

Gedownloade kaarten werken ook mits je een crack toepast. Nodige kaarten zoals TOpo Belux, Topo Benelux, Fietskaarten Nederland, CN Europe 2010 zijn allemaal te vinden als je gewoon eventjes googled.
Voorbeeld: "torrent City Navigator Europe 2010" en je vindt die zeker.
Met JetStream crack 1.5 krijg je die achteraf aan de praat.

De Garmin vergeleken met je Etrex is dan wel een echte fietscomputer dus overbodig geworden.

Ivm de bugs die zijn er maar je kan die ook gemakkelijk omzeilen en in het laatste jaar zijn die ook voor een groot deel opgelost.

Ivm de steun: er zijn 2 versies in roulatie maar normaal zal je wel de nieuwe ontvangen als je een Garmin Edge koopt. Op de steun staat geschreven Garmin en die bestaat uit één deel.

Ivm de cadans/snelheidssensor ervaar ik geen problemen. De fiets al meermaals gewassen met massa's water maar nog geen problemen. Andere gebruikers mogelijk wel?

Opslaan van data heeft ook geen problemen. Alles kan ik mooi uitlezen. Wel gebruik ik geen Garmin Software maar SportTracks wegens veeeeeeeeel beter.

De handleiding is mottig maar lees 'm toch maar. De basis staat erin en voor de rest moet je googlen. Laat deze mindere handleiding je wel niet tegenhouden tot een aankoop.

Moeten de kaarten (topo of metroguide) origineel zijn, of werken gedownloade kaarten van het WWW ook (zonder registratie sleutel)?

De Garmin is vergelken met je Etrex een echte fietscomputer. Alle data kan je uitlezen in mooie grafieken (als je SportTrackx gebruikt=GRATIS). De Garmin software kan dit ook maar minder mooi en gedetailleerd. Zelf ken ik de Etrex niet maar het lijkt me gewoon een GPS zonder extra info? De Garmin laat je alles uitlezen van:

- kadans
- hoogte
- snelheid
- HR zones
- waar gereden en ... .

Zelf had voor mijn Garmin een Polar CS400. Beiden identiek met uitzondering van die GPS functionaliteit.

Peter

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 18 jan 2010 15:15

[quote="p@home"]Gedownloade kaarten werken ook mits je een crack toepast. Nodige kaarten zoals TOpo Belux, Topo Benelux, Fietskaarten Nederland, CN Europe 2010 zijn allemaal te vinden als je gewoon eventjes googled.
Voorbeeld: "torrent City Navigator Europe 2010" en je vindt die zeker.
Met JetStream crack 1.5 krijg je die achteraf aan de praat.
[/quote]

denk dat dat praat over hacken hier niet toegestaan is

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2010 15:56

Zolang er geen links of uitgebreide handleidingen staan is er niets strafbaars aan en kan het dus gewoon blijven staan. Garmin vraagt er zelf ook om, volslagen idioot dat je een kaart maar met 1 enkele GPS kan gebruiken. Daarnaast zijn de kaarten ook wel erg duur en krijg je voor dat geld niet eens gratis updates. Ook zie ik nog regelmatig foutjes in de kaarten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 19 jan 2010 21:00

Als ik een route heb gemaakt op www.gpsies.com en 'm dan wil uploaden naar m'n 705 moet ik het formaat specificeren. Er zijn 4 opties: GPX Track, GPX Route, Garmin Course CRS en Garmin Course TCX. ]

Ik heb gekozen voor de optie GPX Route (omdat ik ergens gelezen had dat een GPX Track niet routeerbaar is). Hij staat nu netjes in m'n Garmin, maar het apparaat geeft wel de melding dat er slechts '100 punten kunnen worden gebruikt voor "Volg wegen"-navigatie". Iemand enig idee wat dit betekent en of het nou morgen wel allemaal gaat werken? Of moet ik 'm toch als GPX Track uploaden?

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 19 jan 2010 21:24

Gewoon even in crs formaat downloaden en waarschijnlijk werkt gpx track ook. Heb het ook ooit gehad. Vanaf nu test ik altijd vooraf of mijn route werkt.

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 20 jan 2010 21:11

Hoe nauwkeurig meet de garmin edge 705 hr je snelheid mbv. de satteliet? Of is het aan te raden de snelheid sensor er bij te doen

eelcoz

eelcoz 20 jan 2010 21:19

Behoorlijk nauwkeurig, volgens mij. Ik heb er geen snelheidsensor bij, wist niet eens dat die bestond. Het kan zijn dat je actuele snelheid niet altijd 100% klopt, of een heel klein beetje achterloopt. Je kunt er met GPS echter vanuit gaan dat je gemiddelde snelheid exact klopt.

Ik weet trouwens niet hoe dat in het bos is, daar heb ik nog geen ervaring mee. Als je Edge dan geen goed signaal op kan pikken, klopt de snelheid natuurlijk ook niet meer.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 20 jan 2010 21:43

Ik heb de snelheids/cadanssensor. Volgens mij kan je deze niet geforceerd inschakelen, maar begint hij pas te werken als je GPS signaal wegvalt.

eelcoz

eelcoz 20 jan 2010 21:53

Ah, dat zou verklaren waarom dat ding m'n bandomtrek berekend heeft. Die heeft ie natuurlijk nodig op het moment dat m'n snelheid bepaald moet worden zonder GPS signaal.

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 20 jan 2010 23:59

[quote="Stillekracht"]Ik heb de snelheids/cadanssensor. Volgens mij kan je deze niet geforceerd inschakelen, maar begint hij pas te werken als je GPS signaal wegvalt.
[/quote]
Mijn ervaring is dat de Garmin eerst naar de sensor kijkt en dan naar GPS. Maar de waarheid zal wel in het midden liggen ;) Ik bemerk in ieder geval wat meer variatie in beschut / dichtbebouwd gebied zonder de sensor. Niet dat het veel uitmaakt overigens (± paar km/h in extreme gevallen).

Puur voor de snelheid zou ik 'm niet erbij nemen. De sensor is vooral handig voor de cadans en natuurlijk als je een Tacx o.i.d. gebruikt.

Plaats reactie