Ervaring met staal
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Het is geloof ik sterker en rekt minder dus kun je dunnere buizen maken. Ik kan me ook voorstellen dat het duurder is en ik weet niet als het verschil erg groot is met een standaard stalen frame.
Maak joe woar
Staat ook bekend als Chromoly. De (vaste) vork van mijn Trek 4300 (sinds 2003, tweedehands) is er van gemaakt, kan er weinig bijzonders over zeggen.
Verder zullen er voor een frame andere parameters ook invloed hebben op deze factoren, zoals geometrie en gebruik.
Verder zullen er voor een frame andere parameters ook invloed hebben op deze factoren, zoals geometrie en gebruik.
Chroom molybdeen is, voor zover ik weet, de eenvoudigste en zwaarste staalsoort voor frames. Qua levensduur is het net zo goed als hoogwaardiger legeringen, maar verwacht er niet hetzelfde van als van (bijvoorbeeld) Columbus Niobium of Reynolds 853.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Alle betere stalen frames zijn gemaakt van een legering van ijzer, chroom en molybdeen.
De allerduurste framematerialen zijn er vaak nog andere metalen toegevoegd.
Cromo frames zijn uiteraard lichter als een frame uit rijwielstaal.
Rijwielstaal wordt/werd gebruikt voor huis tuin en keukenfietsen.
Frames van deze materialen zijn uiteraard lichter en sterker dan een ijzeren frame.
De allerduurste framematerialen zijn er vaak nog andere metalen toegevoegd.
Cromo frames zijn uiteraard lichter als een frame uit rijwielstaal.
Rijwielstaal wordt/werd gebruikt voor huis tuin en keukenfietsen.
Frames van deze materialen zijn uiteraard lichter en sterker dan een ijzeren frame.
Bij Columbus heb je zo ongeveer deze soorten staal (gehad):
-koolstof mangaan (oa Aelle)
-chroom molybdeen / 25crmo4 (oa Cromor, Thron)
-Cyclex (oa SL, SLX, TSX)
-Nivacrom (oa EL,Genius, Max)
-Thermacrom (Foco,Ultrafoco
-Niobium (oa Life ,Spirit)
Dan heb je nog buizensets als Brain en Neuron die buizen van verschillende staalsoorten combineren in één frame.
Nu wil het gebruikte materiaal zeker niet alles zeggen over de kwaliteit van het frame.
Leuk leesvoer: http://www.habcycles.com/m7.html
-koolstof mangaan (oa Aelle)
-chroom molybdeen / 25crmo4 (oa Cromor, Thron)
-Cyclex (oa SL, SLX, TSX)
-Nivacrom (oa EL,Genius, Max)
-Thermacrom (Foco,Ultrafoco
-Niobium (oa Life ,Spirit)
Dan heb je nog buizensets als Brain en Neuron die buizen van verschillende staalsoorten combineren in één frame.
Nu wil het gebruikte materiaal zeker niet alles zeggen over de kwaliteit van het frame.
Leuk leesvoer: http://www.habcycles.com/m7.html
Campagnolo Ultra Dork
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
De rijeigenschappen van een fiets met een stalen frame hangen van meer af dan alleen de staalsoort.
Dat geldt natuurlijk ook voor de andere materiaal soorten.
Dat geldt natuurlijk ook voor de andere materiaal soorten.
Het verschil tussen Nivacrom en Niobium is echt niet wereldschokkend. Er zitten al OS buizensets in de tests, dat is de de grootse vooruitgang van de afgelopen 40 jaar. Ik heb vele stalen frames gereden van oud tot modern en mijn huidige Brain frame doet qua rijeigenschappen niet onder voor Spirit. Het scheelt een paar ons en Brain is misschien een beetje stijver (meer staal).poulain schreef:Dat artikel van habcycles is van 1996 en daarom niet meer interessant. Juist in de periode erna hebben Columbus, Reynolds en True Temper buizensets ontwikkeld die simpelweg superieur zijn aan de in het attikel genoemde.
True Temper S3 is natuurlijk nog een heel stuk lichter (en slapper!) en de RVS buizensets geven ook weer een andere dimensie aan staal maar tot aan Spirit zijn de verschillen niet heel groot.
Campagnolo Ultra Dork
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Het opmerkelijkste uit het artikel waar 7 frames werden vergeleken die identiek zijn, op de verschillende buizensets na, is dat er eigenlijk weinig of geen verschil te merken is voor de testrijders. Dat is ook mijn idee, de verschillen zitten meer in zadel banden en wielen. ( de enige keer dat ik echr een verschil merkte was de overstap van een Vitus, aluminium, dunne buizen, naar een Kestrel, monocoque carbon, in 1989).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Dat artikel is 20 jaar uit en daar zijn alleen frames met slanke ronde buizen gebruikt.
Als je een frame van die tijd vergelijkt met bijvoorbeeld een oversized HSS frame van nu dan ga je echt wel verschil merken!
En natuurlijk maken banden breedte\spanning en type zadelpen en zadel waarschijnlijk meer uit. Maar je maakt mij niet wijs dat er echt niet veel verschil te ontdekken is tussen een oversized TIG gelast frame van nu en een frame van 20 jaar geleden. Ook nu kan je nog gewone ronde buizen frames kopen of oversized. Ik merk in ieder geval wel verschil!
Als je een frame van die tijd vergelijkt met bijvoorbeeld een oversized HSS frame van nu dan ga je echt wel verschil merken!
En natuurlijk maken banden breedte\spanning en type zadelpen en zadel waarschijnlijk meer uit. Maar je maakt mij niet wijs dat er echt niet veel verschil te ontdekken is tussen een oversized TIG gelast frame van nu en een frame van 20 jaar geleden. Ook nu kan je nog gewone ronde buizen frames kopen of oversized. Ik merk in ieder geval wel verschil!