Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 01 nov 2016 11:36

Het is geloof ik sterker en rekt minder dus kun je dunnere buizen maken. Ik kan me ook voorstellen dat het duurder is en ik weet niet als het verschil erg groot is met een standaard stalen frame.
Maak joe woar

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 01 nov 2016 11:44

Staat ook bekend als Chromoly. De (vaste) vork van mijn Trek 4300 (sinds 2003, tweedehands) is er van gemaakt, kan er weinig bijzonders over zeggen.
Verder zullen er voor een frame andere parameters ook invloed hebben op deze factoren, zoals geometrie en gebruik.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 nov 2016 11:45

Chroom molybdeen is, voor zover ik weet, de eenvoudigste en zwaarste staalsoort voor frames. Qua levensduur is het net zo goed als hoogwaardiger legeringen, maar verwacht er niet hetzelfde van als van (bijvoorbeeld) Columbus Niobium of Reynolds 853.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 nov 2016 11:48

Alle betere stalen frames zijn gemaakt van een legering van ijzer, chroom en molybdeen.
De allerduurste framematerialen zijn er vaak nog andere metalen toegevoegd.
Cromo frames zijn uiteraard lichter als een frame uit rijwielstaal.
Rijwielstaal wordt/werd gebruikt voor huis tuin en keukenfietsen.

Frames van deze materialen zijn uiteraard lichter en sterker dan een ijzeren frame.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2016 14:12

Bij Columbus heb je zo ongeveer deze soorten staal (gehad):
-koolstof mangaan (oa Aelle)
-chroom molybdeen / 25crmo4 (oa Cromor, Thron)
-Cyclex (oa SL, SLX, TSX)
-Nivacrom (oa EL,Genius, Max)
-Thermacrom (Foco,Ultrafoco
-Niobium (oa Life ,Spirit)

Dan heb je nog buizensets als Brain en Neuron die buizen van verschillende staalsoorten combineren in één frame.

Nu wil het gebruikte materiaal zeker niet alles zeggen over de kwaliteit van het frame.

Leuk leesvoer: http://www.habcycles.com/m7.html
Campagnolo Ultra Dork

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 01 nov 2016 19:40

Dat artikel van habcycles is van 1996 en daarom niet meer interessant. Juist in de periode erna hebben Columbus, Reynolds en True Temper buizensets ontwikkeld die simpelweg superieur zijn aan de in het attikel genoemde.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 01 nov 2016 22:22

De rijeigenschappen van een fiets met een stalen frame hangen van meer af dan alleen de staalsoort.
Dat geldt natuurlijk ook voor de andere materiaal soorten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16874
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2016 22:55

poulain schreef:Dat artikel van habcycles is van 1996 en daarom niet meer interessant. Juist in de periode erna hebben Columbus, Reynolds en True Temper buizensets ontwikkeld die simpelweg superieur zijn aan de in het attikel genoemde.
Het verschil tussen Nivacrom en Niobium is echt niet wereldschokkend. Er zitten al OS buizensets in de tests, dat is de de grootse vooruitgang van de afgelopen 40 jaar. Ik heb vele stalen frames gereden van oud tot modern en mijn huidige Brain frame doet qua rijeigenschappen niet onder voor Spirit. Het scheelt een paar ons en Brain is misschien een beetje stijver (meer staal).

True Temper S3 is natuurlijk nog een heel stuk lichter (en slapper!) en de RVS buizensets geven ook weer een andere dimensie aan staal maar tot aan Spirit zijn de verschillen niet heel groot.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 nov 2016 09:32

Het opmerkelijkste uit het artikel waar 7 frames werden vergeleken die identiek zijn, op de verschillende buizensets na, is dat er eigenlijk weinig of geen verschil te merken is voor de testrijders. Dat is ook mijn idee, de verschillen zitten meer in zadel banden en wielen. ( de enige keer dat ik echr een verschil merkte was de overstap van een Vitus, aluminium, dunne buizen, naar een Kestrel, monocoque carbon, in 1989).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 02 nov 2016 11:09

Het is wel behoorlijk gedateerd, tegenwoordig is er veel meer verschil is buizen (doorsnede / vorm / oversized / triple - double butted) en daardoor ook verschil in hoe een frame zich gedraagd.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 nov 2016 11:13

Punt is nou juist dat de buizen - hoe fancy dan ook - niet zoveel bijdragen aan dit gedrag. Althans, niet in de context zoals hier bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 02 nov 2016 11:49

Dat artikel is 20 jaar uit en daar zijn alleen frames met slanke ronde buizen gebruikt.
Als je een frame van die tijd vergelijkt met bijvoorbeeld een oversized HSS frame van nu dan ga je echt wel verschil merken!
En natuurlijk maken banden breedte\spanning en type zadelpen en zadel waarschijnlijk meer uit. Maar je maakt mij niet wijs dat er echt niet veel verschil te ontdekken is tussen een oversized TIG gelast frame van nu en een frame van 20 jaar geleden. Ook nu kan je nog gewone ronde buizen frames kopen of oversized. Ik merk in ieder geval wel verschil!

Plaats reactie