Ervaring met staal
Er zitten minimaal 3 OS buizenset in deze test.
Maar zelfs voor die tijd hat het verschil nog een stukje groter kunnen zijn als ze b.v. Genius en Max erbij hadden genomen. Max was destijds zo ongeveer het stijfste dat er te krijgen was en Genius was vanwege de extreem korte butts erg licht en slap. ik heb beide kort na elkaar gehad en het verschil is aanmerkelijk. Maar dat zijn beide Nivacrom buizen en dat geeft dus juist aan dat het soort staal minder van belang is dan wat er met het staal wordt gedaan door de buizenfabrikant en de framebouwer.
Vooralsnog ben ik prima tevreden met Brain omdat de geometrie perfect is voor mij en de stijfheid ruim voldoende. Met hoogwaardigere staalsoorten zou het gewicht nog iets omlaag kunnen maar het verschil tussen een frame waar ik geld op heb verdiend met het verkopen van de onderdelen en een frame van 2000 euro rechtvaardig imho die paar ons niet.
Maar zelfs voor die tijd hat het verschil nog een stukje groter kunnen zijn als ze b.v. Genius en Max erbij hadden genomen. Max was destijds zo ongeveer het stijfste dat er te krijgen was en Genius was vanwege de extreem korte butts erg licht en slap. ik heb beide kort na elkaar gehad en het verschil is aanmerkelijk. Maar dat zijn beide Nivacrom buizen en dat geeft dus juist aan dat het soort staal minder van belang is dan wat er met het staal wordt gedaan door de buizenfabrikant en de framebouwer.
Vooralsnog ben ik prima tevreden met Brain omdat de geometrie perfect is voor mij en de stijfheid ruim voldoende. Met hoogwaardigere staalsoorten zou het gewicht nog iets omlaag kunnen maar het verschil tussen een frame waar ik geld op heb verdiend met het verkopen van de onderdelen en een frame van 2000 euro rechtvaardig imho die paar ons niet.
Campagnolo Ultra Dork
Met Roos69 eens. Ik heb op frames van alle soorten materiaal (waaronder drie stalen frames, zowel Columbus als Reynolds) gereden, behalve magnesium. Ik rijd nu op een Spirit/HSS frame met Enve Road 1.0 vork. Het rijgedrag lijkt het meest op dat van de Klein QPro die ik heb gehad, met dit verschil dat het stalen frame oneffenheden veel beter dempt. Het rijdt gewoon veel prettiger. Overigens: mijn frame woog ongelakt minder dan 1.500 gram.
Maar zet een frame van Spirit for Lugs naast en gelugd frame van EL-OS, Neuron, Nemo en (Ultra)Foco met identieke geometrie en lugs en de verschillen zijn niet meer wereldschokkend. Zelfs een OS frame van Thron zal qua rijeigenschappen hier niet voor onderdoen. Wel scheelt het natuurlijk een paar onsjes maar of je die voelt tijdens het rijden is maar de vraag.
Een carbon voorvork meenemen in de vergelijking is natuurlijk vals spelen.
Overigens heeft mijn Brain frame wel de Megatube onderbuis en dat scheel erg veel in stijfheid. Mij directe vergelijk is dan een Coppi van Thron met normale OS onderbuis in bijna dezelfde maat.
Een carbon voorvork meenemen in de vergelijking is natuurlijk vals spelen.
Overigens heeft mijn Brain frame wel de Megatube onderbuis en dat scheel erg veel in stijfheid. Mij directe vergelijk is dan een Coppi van Thron met normale OS onderbuis in bijna dezelfde maat.
Campagnolo Ultra Dork
Vandaag post van BCP. Onder kunstlicht is het onmogelijk de diepblauwe metallic lak eer aan te doen maar jullie krijgen een indruk...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Twee mooi projectjes weer .
Bij het zien van dat donkerblauw begint het wel te kriebelen om de Super Prestige in metalic donkerblauw te laten spuiten. Vandaag weer eens een rondje gemaakt en het blijft een heerlijke fiets.
Bij het zien van dat donkerblauw begint het wel te kriebelen om de Super Prestige in metalic donkerblauw te laten spuiten. Vandaag weer eens een rondje gemaakt en het blijft een heerlijke fiets.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Mooie frames hoor!
Maak joe woar
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Precies dat inderdaad, rechts een gewone 10sp Record Ergopower greep en links de BTP carbon hendel met Campa hardware die ik nog heb liggen van de vorige incarnatie van mijn Merlin, met een Record greep uit de oude TT groep (dus zonder mechaniek). Omdat er flink wat carbon aan komt te hangen vond ik chroom toch wat teveel van het goede
Ter illustratie een detailfoto van mijn Merlin destijds...
Ter illustratie een detailfoto van mijn Merlin destijds...
fietsen doe ik net als een prof,