Pagina 173 van 293

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 02 feb 2021 17:58
door Hanz Bé
Het maakt voor het gevoel van weerstand ook nogal uit of het wiel in de fiets zit, met een complete drivetrain, of dat je het los in de hand hebt.
Mijn voorwiel draait voor m'n gevoel eeuwig, maar het achterwiel staat in vergelijking hiermee vrij snel weer stil.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 02 feb 2021 18:28
door DeletedUser02
Wat is stroef? Dat hij stroever draait dan je voorwiel lijkt me evident, maar over het algemeen zou ik al mijn achternaven toch ook gewoon als 'soepel' omschrijven. Als je er een beste zwieper aan geeft draaien ze wel een tijdje rond voordat ze stil staan, terwijl ik altijd voor dubbel gesealde lagers en/of een flinke dot vet kies (wat een spintest negatief zou moeten beïnvloeden).

Anderzijds; als Wheel-tec zegt dat het goed is, dan zal het wel goed zijn lijkt mij. Die gooien hun naam niet ten grabbel voor een lagertje. Als ze er naar gekeken hebben, is het ook een kleine moeite om er eventueel een likje vet tussen te doen of een nieuw lagertje in te persen als er daadwerkelijk iets mankeert.

Kortom; ik ben wel nieuwsgierig geworden nu :).

Toevoeging: Ik baseer mijn mening vaker op hoe het voelt, dan hoe lang een wiel daadwerkelijk draait. Als er iets niet goed is dan voel je doorgaans vrij snel dat ergens een bepaalde weerstand/speling zit of dat het korrelig loopt.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 02 feb 2021 19:23
door tjerk1121
@de reageerders: ik heb de weerstand getest met het wiel uit de fiets en het wiel tussen mijn wijsvingers gehouden, op het deel waar de as in gaat zeg maar dus geen weerstand van palletjes o.i.d. omdat de body gewoon mee kon draaien.

Ik begrijp dat 5 lagers iets meer weerstand bieden dan 2 lagers maar had niet verwacht dat dat zo’n verschil zou zijn.
Nu is het ook weer niet zo dat ik een hefboom nodig heb om het wiel te laten draaien en ik heb er nooit eerder op gelet dus het kan ook gewoon tussen mijn oren zitten. Overigens ga ik ook vaak uit van mijn gevoel en er zit niets korreligs in de manier waarop de as draait en er zitten geen zwaardere of lichtere punten in, de weerstand is constant.

Ik geloof ook niet dat Wheel-Tec zijn naam te grabbel gooit voor een setje lagers en maximaal 1 uurtje werk dus de daling in gemiddelde zal niet aan het achterwiel liggen maar omgekeerd evenredig zijn aan de verandering in gewicht en conditie 😉

Kortom, ik heb mezelf weer lekker beziggehouden, ben er toch even tussenuit geweest en neem denk ik morgenmiddag een paar uurtjes vrij om te gaan fietsen want morgen lijkt vooralsnog de enige beetje mooie dag te worden de komen week.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 11:20
door Orlok
tjerk1121 schreef: 02 feb 2021 19:23 @de reageerders: ik heb de weerstand getest met het wiel uit de fiets en het wiel tussen mijn wijsvingers gehouden, op het deel waar de as in gaat zeg maar dus geen weerstand van palletjes o.i.d. omdat de body gewoon mee kon draaien.
Op die manier zou het in 'weerstand' geen verschil uit moeten maken met het voorwiel omdat beide assen op maar twee kogellagers draaien en zouden dus theoretisch (bijna) net zo lang moeten door draaien bij een identieke zwieper aan het wiel. ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 11:48
door Philippos
Zeker weten?

2 lagers voor en 4 achter gemiddeld (2 in je naaf behuizing en 2 in je body). De lagers van de cassette body zitten ook om de achteras te draaien.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 12:29
door Orlok
Je hebt gelijk, voor 2 lagers en achter 4 lagers en die laatste draaien uiteraard ook om de as als je de as aan het einde vast houdt. Neemt niet weg dat dan het 'weerstand' verschil tussen voor- en achterwiel wordt bepaald door 2 kogellagers en 4 kogellagers wat m.i. bij nieuwe kogellagers toch minimaal zou moeten zijn.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 13:04
door Oppbogga
Misschien moet alles nog een beetje op elkaar indraaien en wordt het met verloop van tijd beter.
Met mijn achetrnaaf had ik in het begin ook het idee dat het "stroef" liep maar na enkele weken fietsen draait het als een zonnetje.
Hoe zeggen ze dat ook alweer; "geduld is een schone zaak"!
Wellicht is dat ook van toepassing.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 14:04
door Orlok
Net nog even getest met een wielset die reeds 3000km heeft gedraaid, vasthoudend met beide handen aan de snelspanner en as en daarbij met de vinger aan de spaak een zwieper te hebben gegeven draait het voorwiel zo'n 36 rondjes en het achterwiel zo'n 28 rondjes, dus . . . veel verschil in 'weerstand' is er (althans bij mij) niet.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 14:50
door DeletedUser02
Nieuwe lagers draaien inderdaad ook wat minder goed dan als ze eenmaal een paar duizend km gedraaid hebben (het vet en de seals moet zich even zetten in het lager), maar ook daar zou ik de term stroef niet willen gebruiken.

Een spintest is niet altijd goed om als meetpunt te gebruiken, maar de test van Orlok lijkt me wel een goede indicatie dat het verschil in weerstand V+A niet groot hoeft te zijn.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 15:14
door Philippos
Dit wetenschappelijke test bewijst wel dat het iets van 24% scheelt! Een wereld van verschil.

(nuance verduidelijking: dit was een grapje en niet als aanval bedoeld voor Orlok... Just in case...)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 feb 2021 19:57
door borgmonster
Met 25% verschil in duwkracht maakt het verschil nog maar 1%. Verwaarloosbaar!

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 05 feb 2021 16:08
door wasbeer2006
Net even accu van mijn winter garmin 810 vervangen.

Vorig weekend ging ie van 77% naar 0% in twee uur en kreeg ik hem daarna niet meer opgeladen.
Nieuwe accu met setje gereedschap besteld voor 18 euro.

Echt in 10 minuten voor elkaar, nu kijken hoe lang ik er weer mee doe