Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 nov 2016 11:12

Ziet er goed uit Timo, mooie kleur!
YFood !!!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 nov 2016 11:38

Het zijn Novatecs maar verkocht als Ambrosio Zenith. De spanners zijn Tune AC14

Hier gekocht:

http://www.totalcycling.com/en/Ambrosio ... 17292.aspx
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 04 nov 2016 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 nov 2016 12:34

Heeft iemand misschien wat leesvoer over het moderne staal? Ik lees regelmatig Reynolds, Colombus wat waarschijnlijk de voornaamste producenten zijn van stalen buizen, maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 04 nov 2016 13:14

Afbeelding

953 = stainless steel (RVS)
525 = CroMo
6061 = Alu
3AL2.5V = Titanium

https://kitesurfbikerambling.wordpress. ... -building/

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2016 15:10

ypuh schreef: maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?
ChroMo is een laaggeleerde (aandeel legeringselementen< 10%) veredelde staalsoort.
De sterkte wordt verkregen door het aandeel Chroom in combinatie met veredelen( gloeien op >800 gr. + gecontroleerd afkoelen) , Molybdeen werkt hierbij als korrelverfijner waardoor de taaiheid nog toeneemt en werkt ook de vorming van chroomcarbiden tegen (zeer schadelijk na lassen)
Reynolds 953 is hooggelegeerd, met het grootste aandeel in Chroom waarbij de gevormde chroomoxiden aan het oppervlak het roestvast maken.
Door de speciale warmte behandeling krijgt het de sterkte door martensietvorming (gaat hier wat ver om daar op in te gaan) in een ferritische structuur.
Met austenitisch/martensitisch RVS (XCR e.d.) is deze sterkte niet haalbaar.

Er is geen specifieke geschiktheid voor een bepaald type fiets behoudens dat hoe sterker het is, hoe dunner het kan zijn.
NB , zie de tabel hierboven die aangeeft dat de stijfheid (E modulus) voor al deze staalsoorten gelijk is...
De buisdiktes en -vormen bepalen de geschiktheid voor het doel.

Zo, dit was even uit ut hoofd.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 04 nov 2016 15:31

Beroepsdeformatie?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2016 15:50

Hoezo deformatie....
Parate kennis past niet in de Google tijd, maar wat is ertegen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 04 nov 2016 16:52

Niets, opmerking is ook niet negatief bedoeld. Vond het eigenlijk wel indrukwekkend, maar vroeg me ook af is dit jouw vak en dacht aan beroepsdeformatie .... Sorry als het lelijk overkwam .....:=)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2016 17:01

Ja, materiaalkennis het is een onderdeel van van mijn werk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 04 nov 2016 17:54

Dus de rvs buizen van Columbus zijn (even puur materiaaltechnisch) mindet sterk dan die van Reynolds?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2016 19:05

Het is niet dezelfde samenstelling en technologie , dus niet direct te vergelijken.
Er is een enorm scala aan RVS soorten die alleen gemeen hebben dat er zoveel chroom (minimaal 12%) in zit dat er een gesloten laag oxide aan het oppervlak wordt gevormd.
Er is in materialenland net als met veel dingen geen "free lunch" , het nastreven van 1 bepaalde materiaaleigenschap leidt meestal tot afnemen van andere gewenste b.v. ductitiliteit
(taaiheid).

Nog wat leesvoer dat ik tegenkwam in een interessante draad op Roadbikereview:
http://www.bretonbikes.com/homepage/cyc ... e-tourists
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 14 nov 2016 13:46

Vieux chnoque schreef:Heel mooi frame Timo, verchroomde lugs zou ook mooi zijn, maar misschien teveel "Old School"

Wat is de bedoeling van die ene derailleurverstellernok?

dit??
Afbeelding

Mooi plaatje, alle schurken bij elkaar :D
Dat is waarschijnlijk om alle kransjes te kunnen gebruiken zonder dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt. Indurain had dat toen ook bij een klimtijdrit en dat was in de beginfase van dit soort schakelsystemen.

Plaats reactie