Ervaring met staal
Het zijn Novatecs maar verkocht als Ambrosio Zenith. De spanners zijn Tune AC14
Hier gekocht:
http://www.totalcycling.com/en/Ambrosio ... 17292.aspx
Hier gekocht:
http://www.totalcycling.com/en/Ambrosio ... 17292.aspx
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 04 nov 2016 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Heeft iemand misschien wat leesvoer over het moderne staal? Ik lees regelmatig Reynolds, Colombus wat waarschijnlijk de voornaamste producenten zijn van stalen buizen, maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?
953 = stainless steel (RVS)
525 = CroMo
6061 = Alu
3AL2.5V = Titanium
https://kitesurfbikerambling.wordpress. ... -building/
ChroMo is een laaggeleerde (aandeel legeringselementen< 10%) veredelde staalsoort.ypuh schreef: maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?
De sterkte wordt verkregen door het aandeel Chroom in combinatie met veredelen( gloeien op >800 gr. + gecontroleerd afkoelen) , Molybdeen werkt hierbij als korrelverfijner waardoor de taaiheid nog toeneemt en werkt ook de vorming van chroomcarbiden tegen (zeer schadelijk na lassen)
Reynolds 953 is hooggelegeerd, met het grootste aandeel in Chroom waarbij de gevormde chroomoxiden aan het oppervlak het roestvast maken.
Door de speciale warmte behandeling krijgt het de sterkte door martensietvorming (gaat hier wat ver om daar op in te gaan) in een ferritische structuur.
Met austenitisch/martensitisch RVS (XCR e.d.) is deze sterkte niet haalbaar.
Er is geen specifieke geschiktheid voor een bepaald type fiets behoudens dat hoe sterker het is, hoe dunner het kan zijn.
NB , zie de tabel hierboven die aangeeft dat de stijfheid (E modulus) voor al deze staalsoorten gelijk is...
De buisdiktes en -vormen bepalen de geschiktheid voor het doel.
Zo, dit was even uit ut hoofd.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het is niet dezelfde samenstelling en technologie , dus niet direct te vergelijken.
Er is een enorm scala aan RVS soorten die alleen gemeen hebben dat er zoveel chroom (minimaal 12%) in zit dat er een gesloten laag oxide aan het oppervlak wordt gevormd.
Er is in materialenland net als met veel dingen geen "free lunch" , het nastreven van 1 bepaalde materiaaleigenschap leidt meestal tot afnemen van andere gewenste b.v. ductitiliteit
(taaiheid).
Nog wat leesvoer dat ik tegenkwam in een interessante draad op Roadbikereview:
http://www.bretonbikes.com/homepage/cyc ... e-tourists
Er is een enorm scala aan RVS soorten die alleen gemeen hebben dat er zoveel chroom (minimaal 12%) in zit dat er een gesloten laag oxide aan het oppervlak wordt gevormd.
Er is in materialenland net als met veel dingen geen "free lunch" , het nastreven van 1 bepaalde materiaaleigenschap leidt meestal tot afnemen van andere gewenste b.v. ductitiliteit
(taaiheid).
Nog wat leesvoer dat ik tegenkwam in een interessante draad op Roadbikereview:
http://www.bretonbikes.com/homepage/cyc ... e-tourists
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36
Dat is waarschijnlijk om alle kransjes te kunnen gebruiken zonder dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt. Indurain had dat toen ook bij een klimtijdrit en dat was in de beginfase van dit soort schakelsystemen.