Pagina 174 van 255
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 11:12
door csteenbe
Ziet er goed uit Timo, mooie kleur!
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 11:38
door timo2.0
Het zijn Novatecs maar verkocht als Ambrosio Zenith. De spanners zijn Tune AC14
Hier gekocht:
http://www.totalcycling.com/en/Ambrosio ... 17292.aspx
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 12:34
door DeletedUser02
Heeft iemand misschien wat leesvoer over het moderne staal? Ik lees regelmatig Reynolds, Colombus wat waarschijnlijk de voornaamste producenten zijn van stalen buizen, maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 13:14
door roos69
953 = stainless steel (RVS)
525 = CroMo
6061 = Alu
3AL2.5V = Titanium
https://kitesurfbikerambling.wordpress. ... -building/
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 15:10
door Keezx
ypuh schreef: maar wat is het verschil tussen CroMo en Reynolds 953 en wat maakt het ene staal nou juist zo geschikt voor racefietsen en de andere voor zwaar beladen tourfietsen?
ChroMo is een laaggeleerde (aandeel legeringselementen< 10%) veredelde staalsoort.
De sterkte wordt verkregen door het aandeel Chroom in combinatie met veredelen( gloeien op >800 gr. + gecontroleerd afkoelen) , Molybdeen werkt hierbij als korrelverfijner waardoor de taaiheid nog toeneemt en werkt ook de vorming van chroomcarbiden tegen (zeer schadelijk na lassen)
Reynolds 953 is hooggelegeerd, met het grootste aandeel in Chroom waarbij de gevormde chroomoxiden aan het oppervlak het roestvast maken.
Door de speciale warmte behandeling krijgt het de sterkte door martensietvorming (gaat hier wat ver om daar op in te gaan) in een ferritische structuur.
Met austenitisch/martensitisch RVS (XCR e.d.) is deze sterkte niet haalbaar.
Er is geen specifieke geschiktheid voor een bepaald type fiets behoudens dat hoe sterker het is, hoe dunner het kan zijn.
NB , zie de tabel hierboven die aangeeft dat de stijfheid (E modulus) voor al deze staalsoorten gelijk is...
De buisdiktes en -vormen bepalen de geschiktheid voor het doel.
Zo, dit was even uit ut hoofd.....
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 15:31
door hd
Beroepsdeformatie?
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 15:50
door Keezx
Hoezo deformatie....
Parate kennis past niet in de Google tijd, maar wat is ertegen?
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 16:52
door hd
Niets, opmerking is ook niet negatief bedoeld. Vond het eigenlijk wel indrukwekkend, maar vroeg me ook af is dit jouw vak en dacht aan beroepsdeformatie .... Sorry als het lelijk overkwam .....:=)
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 17:01
door Keezx
Ja, materiaalkennis het is een onderdeel van van mijn werk.
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 17:54
door Erik
Dus de rvs buizen van Columbus zijn (even puur materiaaltechnisch) mindet sterk dan die van Reynolds?
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 04 nov 2016 19:05
door Keezx
Het is niet dezelfde samenstelling en technologie , dus niet direct te vergelijken.
Er is een enorm scala aan RVS soorten die alleen gemeen hebben dat er zoveel chroom (minimaal 12%) in zit dat er een gesloten laag oxide aan het oppervlak wordt gevormd.
Er is in materialenland net als met veel dingen geen "free lunch" , het nastreven van 1 bepaalde materiaaleigenschap leidt meestal tot afnemen van andere gewenste b.v. ductitiliteit
(taaiheid).
Nog wat leesvoer dat ik tegenkwam in een interessante draad op Roadbikereview:
http://www.bretonbikes.com/homepage/cyc ... e-tourists
Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 14 nov 2016 13:46
door DirkJanMoedt
Vieux chnoque schreef:Heel mooi frame Timo, verchroomde lugs zou ook mooi zijn, maar misschien teveel "Old School"
Wat is de bedoeling van die ene derailleurverstellernok?
dit??
Mooi plaatje, alle schurken bij elkaar
Dat is waarschijnlijk om alle kransjes te kunnen gebruiken zonder dat de ketting tegen de voorderailleur aanloopt. Indurain had dat toen ook bij een klimtijdrit en dat was in de beginfase van dit soort schakelsystemen.