Pagina 175 van 320

Geplaatst: 07 sep 2009 15:23
door ironmon
C a s r a n schreef:
Siemon schreef:De nieuwe Stevens Volt ziet er ook mooi uit:
http://www.stevensbikes.de/2010/img/hig ... _220_v.jpg



Oh, net nu Specialized ingezien heeft dat ze met hun Transition model met aflopende bovenbuis fout zaten komt Stevens met iets soortgelijk af :s



Slowtwitch over de nieuwe "2010 Tri bikes" (Giant, Specialized, ..):"For example, you'll note that they all have level top tubes. Not because level top tubes are faster. Rather, because the UCI requires it." Al weet ik niet of deze laatste bewering wel klopt.

Los van het voorgaande: als het qua aërodynamica zo fout zou zijn, waarom worden er dan überhaupt nog sloping frames gemaakt? Iederéén wil toch een 'snelle' fiets? Cervélo bijvoorbeeld geeft het predikaat "aërodynamisch" aan zijn S-serie, maar de frames hebben een aflopende bovenbuis.

Ik vraag me af wat het snelheidsverschil dan wel is tussen een TT-fiets met horizontale bovenbuis en eentje met een aflopende. Zo ongeveer 0,004 km/u?

P3C 2010 Special Edition

Geplaatst: 07 sep 2009 15:40
door h3
Voor 2010 komt Cervelo met een limited Edition P3C. Deze fiets heeft de vlag van Brazil als kleurenschema. Look komt ook met een limited edition Mondriaan tijdritfiets.

[img=http://www.racycles.com/store/images/la ... Brazil.jpg]

Geplaatst: 07 sep 2009 15:42
door h3
Deze fiets dus:

[img=http://www.racycles.com/store/images/la ... 2010_2.jpg]

Had hem al in Inside Triathlon zien staan maar had nog geen digitaal plaatje gezien.

Geplaatst: 07 sep 2009 15:42
door mister_arby
Voor een tijdrijder of triathlon is elk snelheidsverschil een verschil.. dus kies je altijd voor het betere. Al is er op de Specialized ook zeer snel gefietst door verschillende toppers.

Geplaatst: 07 sep 2009 16:48
door metalfan
mister_arby schreef:
...

mijn laatste aanwinst, stronglight tijdrit buitenblad. Ben er zelf zeer tevreden mee :) Heb hem besteld uit frankrijk duurde even maar dan heb je ook wat!

...


kan je ook gewoon hier bestellen : link

Geplaatst: 07 sep 2009 17:11
door ironmon
mister_arby schreef:Voor een tijdrijder of triathlon is elk snelheidsverschil een verschil.. dus kies je altijd voor het betere. Al is er op de Specialized ook zeer snel gefietst door verschillende toppers.


Maar wat is "het betere"? Probleem is dat elke firma meetgegevens opgeeft die niet vergelijkbaar zijn met deze van concurrerende firma's. Vergelijkende tests door onafhankelijke instanties zijn er omzeggens niet.

Bovendien, zolang je positie op de fiets niet 100% aërodynamisch geoptimaliseerd is, maakt het weinig uit of je frame al dan niet een aflopende bovenbuis heeft, of dat de remhoeven voor of achter de vork geplaatst zijn, of dat de ruimte tussen frame en achterwiel 0,5cm te groot is, of dat de kabels intern weggewerkt zijn, .... en zeker niet aan de snelheden waarop de overgrote meerderheid van de triathleten zijn wedstrijden rijdt (ca. 35 - 40 km/u).

Dus kies je gewoon de fiets die jij het leukste vind en waarop je -uiteraard- het best zit.

Geplaatst: 07 sep 2009 18:33
door corniel
ironMon schreef:Bovendien, zolang je positie op de fiets niet 100% aërodynamisch geoptimaliseerd is, maakt het weinig uit (..)

zeker niet aan de snelheden waarop de overgrote meerderheid van de triathleten zijn wedstrijden rijdt (ca. 35 - 40 km/u)
Ik weet niet hoe je aan die (on)wijsheid komt, maar het is kul. Dat je nog (veel) winst kan halen uit een betere positie bekend niet dat andere 'verbeteringen' geen effect zouden hebben. De component luchtweerstand is iets kleiner bij lagere snelheden, maar beslaat ook bij lagere snelheden meer dan 70% van de totale weerstand. Ook mensen die maar 30 km/u rijden hebben (veel) profijt van earodynamische verbeteringen.

Geplaatst: 13 sep 2009 13:55
door casran
Ik ben gisteren naar de triathlon in Spijkenisse (nabij R'dam). Mn vriendin deed er mee. Ik heb me wat geamuseerd met de camera en heb heel veel deelnemers gefotografeerd; interessant om op zo'n triathlon het verschil in fietshouding (en ook materiaal) van de deelnemers te bekijken. Cesar werd heel knap 2de, proficiat!

Een hele hoop foto's (dat wordt dus tijdritfietsen kijken!) staan hier op mijn site: http://www.pieterdeneve.com/index.php?p ... lbumBox=80

Het viel mij (en zeker mijn vriendin die op het fietsparcours actief was) op dat er bij deze non-drafting in Nederland nauwelijks jury was en er heel vaak in de wielen gereden werd. Op enkele foto's is daar ook iets van te zien.

Geplaatst: 13 sep 2009 14:42
door -robin-
Hmm, er zitten er daar toch een paar tussen die wat teveel naar het tijdrijden op TV hebben gekeken ... overschoentjes aantrekken in een triathlon :-)

Oh ja, goed dat je erbij hebt gezet dat het een non-drafting event was want uit de fotos was dat niet geheel duidelijk geworden.

Geplaatst: 13 sep 2009 15:22
door Zorro
Corniel schreef:
ironMon schreef:Bovendien, zolang je positie op de fiets niet 100% aërodynamisch geoptimaliseerd is, maakt het weinig uit (..)

zeker niet aan de snelheden waarop de overgrote meerderheid van de triathleten zijn wedstrijden rijdt (ca. 35 - 40 km/u)
Ik weet niet hoe je aan die (on)wijsheid komt, maar het is kul. Dat je nog (veel) winst kan halen uit een betere positie bekend niet dat andere 'verbeteringen' geen effect zouden hebben. De component luchtweerstand is iets kleiner bij lagere snelheden, maar beslaat ook bij lagere snelheden meer dan 70% van de totale weerstand. Ook mensen die maar 30 km/u rijden hebben (veel) profijt van earodynamische verbeteringen.


Hoi Corniel,

Wat ironMon waarschijnlijk en terecht wil zeggen is het feit dat de fietsluchtweerstand, t.o.v. de luchtweerstand van de fietser ZELF relatief klein is en dat je DUS veel meer winst kunt halen door een betere zit op de fiets.

Net zoals met de rolweerstand van banden. Natuurlijk kun je daar winst mee halen maaaaaar........erg in de marge.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 13 sep 2009 15:27
door mikawoef
mooie reportage casran
Waar ik extra op gelet heb was dat er veel echte tt fietsen waren gemonteerd met veel spacers, is dit normaal om een betere (comfortabele) houding te verkrijgen of niet het juiste framemaat.Want als je een racefiets ziet met een zulke hoge toren wordt er altijd moord en brand geschreewd.

Geplaatst: 13 sep 2009 17:41
door jaapie91
Wat ik me nou afvraag, wat is nu in de praktijk het nut van een waterpas lopende bovenbuis. Want hoe vaak rijd je nu op een precies vlakke weg? En in het buitenland al helemaal.