Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

cube67
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:35

cube67 01 mei 2013 19:58

hallo, even een vraagje, als ik bijv,een route teken op basecamp met osm,
moet ik hem dan ook laten navigeren op osm in de garmin?,
of kan ik er een willekeurige kaart voor zetten ,zoals cn, onroute motorkaart, cycling benelux,
of raakt hij dan de paden kwijt.gr. :oops:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 mei 2013 20:05

cube67 schreef:hallo, even een vraagje, als ik bijv,een route teken op basecamp met osm,
moet ik hem dan ook laten navigeren op osm in de garmin?,
of kan ik er een willekeurige kaart voor zetten ,zoals cn, onroute motorkaart, cycling benelux,
of raakt hij dan de paden kwijt.gr. :oops:
Geen probleem,maar let wel op de weg onder het rijden ;)
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mei 2013 20:35

Als je een route maakt dan moet deze op exact dezelfde kaart zijn getekend als de kaart op de Garmin. Zit er verschil tussen dan krijg je vroeg of laat problemen.

Dit soort problemen heb je niet bij het rijden van een course, een ander voordeel is dat je bij het tekenen van een course meerdere kaarten kunt gebruiken.

cube67
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:35

cube67 01 mei 2013 20:46

Wat is het verschil dan ,tussen een route of een course

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mei 2013 21:09

FAQ lezen op p51 van dit topic.

In het kort: course is lijntje volgen en route is lijntje volgen met (vaak slecht werkende en soms ontbrekende) aanwijzingen.

cube67
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:35

cube67 01 mei 2013 21:18

Havana, dankjewel

marsman
Forum-lid
Berichten: 2563
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 mei 2013 22:01

Vraagje over een issue die me sinds deze week pas opvalt. Ik heb mijn 800 op mijn stuurpen gemonteerd. Ik gebruik een cadans en snelheidsmeter, die heb ik ook zo ingesteld op mijn Edge. Nu zag ik toevallig dat als ik tijdens een sprint gekromd over mijn stuur aan het sprinten ben dat de Edge op autopauze springt. Het lijkt er op dat hij dit doet omdat hij wellicht geen GPS contact meer heeft. Hij geeft ook niet meer de juiste snelheid weer, maar een veel lagere snelheid. Het lijkt er op dat hij de snelheid dus toch baseert op GPS en niet van mijn snelheidsmeter terwijl ik hem wel degelijk gekoppeld heb met de snelheidsmeter. Als ik stilsta en ik geef mijn wiel een slinger geeft hij netjes een snelheid weer. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2013 22:10

Als de sensor werkt dan is de sensor altijd dominant over GPS voor wat betreft de snelheid.

Jouw sensor werkt dus niet goed. Er zijn drie mogelijke oorzaken

- batterij is zwak > dat de sensor het dan bij wiel draaien wél doet en de cadans ook kan kloppen

- afstand tussen magneetje en spriet is te groot > ideaal is 2 mm

- je hebt de fiets zo in garage gezet dat de magneet precies voor de spriet stond. De sensor kan daardoor in de war raken > reset knop op de sensor indrukken en evt opnieuw pairen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mei 2013 22:39

@havana: jij bent in dit forum wel degelijk de crack.
Ik heb al onnoemelijk veel van je opgestoken, buiten het feit dat ik een "course" wel erg goed vind. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

marsman
Forum-lid
Berichten: 2563
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 04 mei 2013 15:07

havana schreef:Als de sensor werkt dan is de sensor altijd dominant over GPS voor wat betreft de snelheid.

Jouw sensor werkt dus niet goed. Er zijn drie mogelijke oorzaken

- batterij is zwak > dat de sensor het dan bij wiel draaien wél doet en de cadans ook kan kloppen

- afstand tussen magneetje en spriet is te groot > ideaal is 2 mm

- je hebt de fiets zo in garage gezet dat de magneet precies voor de spriet stond. De sensor kan daardoor in de war raken > reset knop op de sensor indrukken en evt opnieuw pairen
Opgelost, na nieuwe batterij. Na de nieuwe batterij gaf de Edge trouwens nagenoeg dubbele snelheidscijfers. Pas na een reset gaf hij weer de jusite snelheid weer. Herkenbaar?

Bedankt!!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Pinonoir
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:33

Pinonoir 04 mei 2013 17:10

Vandaag liet ik de Edge 800 voor de zoveelste keer op de stenen vloer vallen. Het apparaat stond aan en er was een scherm zichtbaar. Op welke knop ik ook drukte, er gebeurde niets. Ik vreesde dat dat het einde was van het apparaat en dat ik bij de leverancier navraag zou moeten doen naar een eventuele crash-replacement policy.
Na een uur begon het ding weer op wat impulsen te reageren en na 2 uur werkte het apparaat weer helemaal goed.
Merkwaardig! Alsof het in staat is zichzelf te herstellen.
Misschien ga ik nu toch maar eens zo'n siliconenhoesje aanschaffen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 mei 2013 18:43

;) jaja, de 800 bestaat uit "self-regenerating" materials, eigenlijk een geheim experiment van het US Department of Defence!!! ;)

Gesloten