Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 sep 2023 21:24

Ernie C. schreef: 05 sep 2023 20:50 Remco piekt rond LBL, Giro en het WK. Pogacar RVV, LBL en de Tour. Vd Poel RVV, P-R en het WK en die arme Wout kan maar één keer pieken...
Inderdaad, Tour schrappen, crossen schrappen, geen Omloop rijden etc en vier kruisjes op de kalender zetten en dan een volledig team dat je te pletter rijdt op die vier dagen. Gegarandeerd prijs. Maar ja....

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 sep 2023 21:49

En ook dan is het te bezien of hij ze allemaal pakt. Wout van Aert is ontzettend veelzijdig, maar misschien is dat ook wel zijn grootste nadeel. Iets meer body en hij maakt het Van der Poel lastig/verslaat hem, iets minder body en hij wint die rit die Poels won. Dit laatste is uiteraard gechargeerd, maar door je winstkansen te spreiden win je nooit de jackpot, of werkt dat niet zo?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 sep 2023 21:56

lugosi schreef: 05 sep 2023 21:24
Ernie C. schreef: 05 sep 2023 20:50 Remco piekt rond LBL, Giro en het WK. Pogacar RVV, LBL en de Tour. Vd Poel RVV, P-R en het WK en die arme Wout kan maar één keer pieken...
Inderdaad, Tour schrappen, crossen schrappen, geen Omloop rijden etc en vier kruisjes op de kalender zetten en dan een volledig team dat je te pletter rijdt op die vier dagen. Gegarandeerd prijs. Maar ja....
Ik denk wat meer crossen en geen hoogtestage in het voorjaar dat dat hem pas beter zou maken. Die explosiviteit had hij in zijn beginjaren door het veldrijden wel, nu toch minder. Waarom zou wout geen voorjaar kunnen rijden tot en met Lbl, dan rustig opbouwen naar bk en tour (als rittenkaper dan) en dan de beneluxtour,de najaarskoersen en het WK. Kan hij meedoen aan de OS? Wout is trouwens geen ronderenner, met zijn gewicht en zijn inspanningen rijdt hij zich in de bergritten gewoon kapot op 3 weken tijd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 04:21

ColumsbusMJ schreef: 05 sep 2023 21:49 En ook dan is het te bezien of hij ze allemaal pakt. Wout van Aert is ontzettend veelzijdig, maar misschien is dat ook wel zijn grootste nadeel. Iets meer body en hij maakt het Van der Poel lastig/verslaat hem, iets minder body en hij wint die rit die Poels won. Dit laatste is uiteraard gechargeerd, maar door je winstkansen te spreiden win je nooit de jackpot, of werkt dat niet zo?
Niemand zegt dat hij ze allemaal moet pakken. Een of twee grote doelen op een seizoen realiseren is voldoende. Beter dan hier of daar een kleine koers winnen.
Zijn veelzijdigheid is imo niet zijn nadeel, dat hij geen dominante keuzes durft/kan/wil/mag maken is dat.
Ik vind dit ook een blamage voor het team dat je met zo'n renner niet meer realiseert. Als je dan toch wil uitstralen dat je visie, tactiek, begeleiding en omkadering de beste zijn.
Plugge lijkt dat te beseffen, want hij zei onlangs in een interview dat de tegenvallende resultaten van Wout in het voorjaar ook een tekortkoming zijn van het team. Hij alludeerde er dan ook op dat er voor volgend jaar veranderingen komen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 04:26

fiedoo schreef: 05 sep 2023 21:56

Ik denk wat meer crossen en geen hoogtestage in het voorjaar dat dat hem pas beter zou maken. Die explosiviteit had hij in zijn beginjaren door het veldrijden wel, nu toch minder. Waarom zou wout geen voorjaar kunnen rijden tot en met Lbl, dan rustig opbouwen naar bk en tour (als rittenkaper dan) en dan de beneluxtour,de najaarskoersen en het WK. Kan hij meedoen aan de OS? Wout is trouwens geen ronderenner, met zijn gewicht en zijn inspanningen rijdt hij zich in de bergritten gewoon kapot op 3 weken tijd.
Misschien heb je gelijk wat betreft het crossen.
Hij kan zeker een volledig voorjaar rijden, maar er zijn maar twee wedstrijden die hij moet willen winnen. Niemand is geïnteresseerd in wat hij in de Omloop doet of in de E3 of in Wevelgem of...., als hij daar dominant is dan weet je al dat het weer niets wordt in zijn twee klassieke doelen.
Ik denk dat hij beter geen Tour rijdt. Gewoon een perfecte voorbereiding maken voor het wk of OS.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 06 sep 2023 10:06

lugosi schreef: 05 sep 2023 21:21
klaastuin schreef: 05 sep 2023 20:29 Als je als renner niet op je piek zit (of denkt te zitten) geef je dan Gent-Wevelgem weg?
Wout dus wel, ja.
Andere renners geven geen klassiekers weg, soms een kermiskoers of een ritje in een rittenkoers. Maar die hebben dan meestal al een palmares om u tegen te zeggen. Wout....tja....
Dus dan is Van Aert niet alleen te lief, maar ook oerstom? De enige logische verklaring voor het weggeven van GW is dat hij zich dusdanig goed voelde dat hij verwachtte nog wel een grotere overwinning te pakken. En aangezien Van Aert weet dat hij de andere favorieten alleen kan verslaan als hij in topvorm aan de start verschijnt, betekent dat m.i. dat hij het idee had in topvorm te zijn. Of hij dat daadwerkelijk was of dat hij door andere oorzaken niet won, daar kun je over twisten. Maar ervan uitgaan dat dat komt doordat hij van zijn team alleen in de tour in absolute topvorm mag zijn (of dat daar alleen de focus ligt) is pure speculatie.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 sep 2023 11:05

Is het idee dat een renner maar 1 keer echt 100% kan pieken achterhaald dan? Ik dacht altijd: 2 of 3 keer pieken op het hele seizoen, waarvan 1 keer echt 100% top en de andere keer/keren net niet die absolute top?
Kan confirmation bias zijn, maar ik zie Van Aert dat toch seizoen na seizoen bevestigen? De Vingegaard van de tour is toch ook niet de Vingegaard van het voorjaar of de Vingegaard van de Vuelta? Evenepoel heeft toch ook al gehint naar dat zijn trainingswerk om top te zijn in de Giro dit seizoen niet nog eens zou passen? Pogacar lijkt toch ook de laatste 2jaar wat te lijden onder zijn ambities in het voorjaar? De Thomas van de Giro zien we toch ook niet terug in de Vuelta?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 sep 2023 11:09

klaastuin schreef: 06 sep 2023 10:06
lugosi schreef: 05 sep 2023 21:21
klaastuin schreef: 05 sep 2023 20:29 Als je als renner niet op je piek zit (of denkt te zitten) geef je dan Gent-Wevelgem weg?
Wout dus wel, ja.
Andere renners geven geen klassiekers weg, soms een kermiskoers of een ritje in een rittenkoers. Maar die hebben dan meestal al een palmares om u tegen te zeggen. Wout....tja....
Dus dan is Van Aert niet alleen te lief, maar ook oerstom? De enige logische verklaring voor het weggeven van GW is dat hij zich dusdanig goed voelde dat hij verwachtte nog wel een grotere overwinning te pakken. En aangezien Van Aert weet dat hij de andere favorieten alleen kan verslaan als hij in topvorm aan de start verschijnt, betekent dat m.i. dat hij het idee had in topvorm te zijn. Of hij dat daadwerkelijk was of dat hij door andere oorzaken niet won, daar kun je over twisten. Maar ervan uitgaan dat dat komt doordat hij van zijn team alleen in de tour in absolute topvorm mag zijn (of dat daar alleen de focus ligt) is pure speculatie.
En de volgens jouw logische verklaring is geen speculatie? Kan toch ook zijn dat hij de koek eerlijk verdeeld heeft: vorig jaar liet Laporte hem winnen, dit jaar laat hij Laporte winnen? Dat is ook nog een scenario dat kan én met wat we zien van Van Aert als teamplayer zou het ook zo maar kunnen.
Je draait eigenlijk ook om wat ik zeg/bedoel. Ik zeg nergens dat hij van zijn team alleen in de tour in absolute topvorm mag zijn. Zijn team zal wel liever hebben dat hij overal waar hij start in absolute topvorm is (praktisch onhaalbaar uiteraard). Ik zeg dat hij wel meermaals mag pieken, maar dat het bij mijn weten niet haalbaar is om op een seizoen 2 keer echt naar 100% topvorm te pieken en dat de focus van het team ligt op die hoogste piek in de tour leggen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 sep 2023 11:42

Het is ook mentaal dat je die pieken moet hebben en ook nog dat de trainingen voor een helper in het gebergte van de tour nooit een perfecte voorbereiding gaan zijn voor de eendagswedstrijden. Ik zei het al, wout is geen klimmer maar een krachtpatser die daardoor, ondanks zijn gewicht, heel goed bergop rijdt. Maar dat kost hem dan ook wschlk tonnen energie in de tour
Laatst gewijzigd door fiedoo op 06 sep 2023 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 sep 2023 11:48

Maar ook een tijdrijder die gewicht verliest, een spurter die door klimtrainingen wat van zijn explosiviteit en snelheid inboet, een finisher die door ellenlange gelijkmatige inspanningen zijn eindschot wat afbot, een net niet klimmer vanwege net dat tikkeltje te zwaar, en je hebt dan een toprenner van "just niet"... Om echt top te zijn zou hij zowel het voorjaar als de tour als klassieke renner moeten kunnen voorbereiden en rijden, en in de tour af en toe een handje toesteken waar hij kan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 06 sep 2023 12:19

@bartdr: ik weet niet of 2x 100% zijn mogelijk is. Ik heb er niet voor doogestudeerd. Was de Van der Poel die het WK won dan minder in vorm dan de Van der Poel die PR won? Of andersom? Ik heb wel sterk de indruk dat TJV gelooft dat ze Wout 2x kunnen laten pieken, net zoals ze Roglic 2x willen laten pieken. Ik geloof niet dat er bewust op gestuurd wordt dat Van Aert tijdens de TdF beter in vorm is dan tijdens het voorjaar. Uiteraard kan de gekozen aanpak dan tegenvallen, maar het is toch niet dat Van Aert niet de ruimte krijgt om zich optimaal voor te bereiden op het voorjaar?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2023 13:02

Denk dat stukje terug de juiste conclusie is gedaan: WVA was heel goed, maar VDP en Pogi waren net ietsje beter. Zoetemelk had ook pech tegen EM te moeten koersen.
Less is bore

Plaats reactie