Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

ernste
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jun 2009 14:12

ernste 08 mei 2013 18:43

In mijn zoektocht naar een goede houder kwam ik van de week de Barfly 2.0 tegen, vooral interessant voor mensen met electronische schakelsystemen:

http://www.bikerumor.com/2013/04/05/bar ... lity-more/" onclick="window.open(this.href);return false;

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 09 mei 2013 21:18

Mijn garmin doet raar, sinds ik mijn cadans sensor op een andere fiets heb gezet werkt mijn cadance sensor het niet meer. De snelheid word niet meer aan gegeven, de cadance nog wel, het lichtje wordt wel rood bij het voorbij gaan van het pedaal maar niet bij het voorbij gaan van de spaakmagneet.
Wie weet wat het is? Zou het helpen als ik een nieuwe batterij erinzet? Of heeft iemand dezelfde problemen gehad?
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

Plons
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 apr 2013 23:15

Plons 10 mei 2013 08:07

Plons schreef:
Wijdbeens schreef:
Plons schreef:Ik gebruik de Edge 800 al een paar jaar naar volle tevredenheid, en niet in de laatste plaats door de goede aanwijzingen in dit forum. Ik gebruik bij voorkeur OFM met afslag begeleiding (route tekenen in Mapsource en daarna als Course converteren naar Edge met WinGDB3). ..........
Ook ik heb in de eerste maanden wat probleempjes gehad dat de route (of track) niet goed werkte of je zomaar ergens heen stuurde wat nergens op sloeg. Uiteindelijk bleek dit toch altijd weer neer te komen op een instelling die ik (meestal onbedoeld) had gewijzigd. Heb hem teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ben vandaar weer opnieuw begonnen. Iedere wijziging (hoe klein ook) schrijf ik tegenwoordig op en dan weet ik in ieder geval wat ik gedaan heb. Het apparaat gaat naar mijn mening niet zomaar een eigen leven leiden, daar moet wat aan vooraf gegaan zijn. Versie 2.5 werkt bij mij gewoon goed.

Ik verwonder me echter over de methode van Plons. Ik maak gewoon een route in Mapsource en laad die in de Edge. Wil ik hem als route rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding aan, wil ik hem als track rijden, dan zet ik de afslagbegeleiding uit. Het laatste doe ik meestal als ik in een groep rijdt, want dan zie je in een oogopslag hoe de route loopt. Beetje experimenteren met het zoomnivo voor de optimale instelling. Bij snel links-rechts-links op bijvoorbeeld een rotonde duurt het met begeleiding te lang voordat je de volgende afslag in beeld hebt.

Met OFM kun je overigens niet navigeren zoals met een TomTom (om maar een boom in het bos te noemen). Als je dat wil, dan zul je CN of zo moeten gebruiken.


Ik ga het eens proberen zoals het hier gesuggereerde alternatief van routes met mapsource laden op de Garmin. Altijd in de veronderstelling geleefd dat dat niet kan. Zou wel zo makkelijk zijn.
Maar nu eerst naar het vliegveld.
Nu ik weer terug ben en na vele experimenten (ook met verschillende firmware versies) lijkt wel/niet weergave van afslagbegeleiding toegeschreven te moeten worden aan de kaart. Alles lijkt keurig te werken met CN, maar bijvoorbeeld niet met OFM. Of beter gezegd niet meer, want tot dat ik aan de upgrade naar firmware versie 2.5 begon, kon ik afslagbegeleiding met OFM wel gebruiken (al dan niet nadat eerst even overschakelde naar CN en dan terug naar OFM) . Is dit voor iemand herkenbaar?? Of moet ik hier een streep trekken en vaststellen dat afslagbegeleiding op de OFM niet (meer) mogelijk is (hoewel dat mijn voorkeur zou hebben)?????

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 13 mei 2013 11:18

Ik heb laatst een Garmin Edge 800 gekocht. Technisch werkt ie perfect, alleen is het normaal dat dat ding zo erg kraakt? Op het moment dat ik em vast heb en ik de aan/uit knop indruk maakt ie zo'n piepend/krakend geluid van goedkoop slap plastic, en ik vraag me af of de mijne niet helemaal lekker in elkaar is geschroefd of dat dit bij het apparaat hoort? Vindt het namelijk nogal irritant voor een apparaat van zoveel geld...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 13 mei 2013 11:24

Terug naar de winkel!
ernste schreef:In mijn zoektocht naar een goede houder kwam ik van de week de Barfly 2.0 tegen, vooral interessant voor mensen met electronische schakelsystemen:

http://www.bikerumor.com/2013/04/05/bar ... lity-more/" onclick="window.open(this.href);return false;
De bevestiging van de junction box hadden ze denk ik beter dichter bij het stuur moeten maken. Dit omdat je het gewicht het liefst zo dicht mogelijk bij de basis wil monteren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2013 11:51

Gewicht van een junction box?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 13 mei 2013 17:37

tomdejong schreef:Mijn garmin doet raar, sinds ik mijn cadans sensor op een andere fiets heb gezet werkt mijn cadance sensor het niet meer. De snelheid word niet meer aan gegeven, de cadance nog wel, het lichtje wordt wel rood bij het voorbij gaan van het pedaal maar niet bij het voorbij gaan van de spaakmagneet.
Wie weet wat het is? Zou het helpen als ik een nieuwe batterij erinzet? Of heeft iemand dezelfde problemen gehad?
Heb er een nieuwe batterij ingezet en het schroefje aan het armpje van de sensor los en vast gezet en nu werkt het weer... Gelukkig maar!
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 13 mei 2013 19:25

Ik ben op dit moment bezig om op mijn edge 800 3 routes te zetten.
normaal sla ik de route op als TCX file, en kopieer ik ze naar het mapje 'newfiles'.
nu heb ik 3 routes gedownload, van 1 dezelfde toertocht; de 100, 130 en 160 KM. met in het achterhoofd, dan kunnen we de dag zelf zien hoe we er aan toe zijn of we al dan niet een lusje extra doen.
maar hoe ik het ook probeer, er komt telkens maar 1 route in mijn garmin te staan.
kan dit komen omdat ze misschien dezelfde typering hebben qua naam?! zodat de garmin denkt dat dit dezelfde route is? het gaat hierbij om de naam die verschijnt in het beeldscherm onder het kopje koersen, deze kan je niet zelf aangeven..
Racefietsblog.nl

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 13 mei 2013 19:51

zlyrinx schreef:Ik heb laatst een Garmin Edge 800 gekocht. Technisch werkt ie perfect, alleen is het normaal dat dat ding zo erg kraakt? Op het moment dat ik em vast heb en ik de aan/uit knop indruk maakt ie zo'n piepend/krakend geluid van goedkoop slap plastic, en ik vraag me af of de mijne niet helemaal lekker in elkaar is geschroefd of dat dit bij het apparaat hoort? Vindt het namelijk nogal irritant voor een apparaat van zoveel geld...

Zodra je hem aan zetkomen er drie piepjes uit (van laag naar hoog).
Wellicht werkt het speakertje bij jouw Garmin niet goed.
Trappe doe je met je benen.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 13 mei 2013 21:01

@Trappe
Nee het is zeker niet het speakertje. Het is niet alleen bij aan en uitzetten, maar eigenlijk elke keer als je het apparaat (stevig) vastpakt. Als je aan de rechterkant lange zijde (maar ook een beetje links) duwt kraakt het alsof je op een oude stoel gaat zitten. Ik vroeg me dus meer af of de bouwkwaliteit van een Garmin ok is, of dat andere mensen ook last hebben van een krakende Garmin... Bij mijn Edge 305 had ik er namelijk geen last van.

carbobike
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:25

carbobike 13 mei 2013 21:28

Rij zelf al 2 jaar met de Garmin Edge 800, in een actie gekocht bij http://www.spam.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en tot op heden nog geen problemen.
Misschien dat er tussen de naad van de voor en de achterkant iets zand is gaan zitten of in het speakertje wat het krakende geluid maakt. Ff schoonblazen kan het probleem misschien verhelpen.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 13 mei 2013 22:08

CoenT86 schreef:Ik ben op dit moment bezig om op mijn edge 800 3 routes te zetten.
normaal sla ik de route op als TCX file, en kopieer ik ze naar het mapje 'newfiles'.
nu heb ik 3 routes gedownload, van 1 dezelfde toertocht; de 100, 130 en 160 KM. met in het achterhoofd, dan kunnen we de dag zelf zien hoe we er aan toe zijn of we al dan niet een lusje extra doen.
maar hoe ik het ook probeer, er komt telkens maar 1 route in mijn garmin te staan.
kan dit komen omdat ze misschien dezelfde typering hebben qua naam?! zodat de garmin denkt dat dit dezelfde route is? het gaat hierbij om de naam die verschijnt in het beeldscherm onder het kopje koersen, deze kan je niet zelf aangeven..
Geef na elke upload naar new files , de geuploadde file een andere naam .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gesloten