Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 06 sep 2023 13:38

daniel1975 schreef: 06 sep 2023 13:02 Denk dat stukje terug de juiste conclusie is gedaan: WVA was heel goed, maar VDP en Pogi waren net ietsje beter. Zoetemelk had ook pech tegen EM te moeten koersen.
Van Aert was heel goed....

Maar niet top. En dat kwam omdat hij tijdens de voorjaarsklassiekers aan het piekeren was over hoe hij Vingegaard kon helpen aan een tweede touroverwinning..... Aldus de Van Aert "verstehers" hier op het forum.
:roll:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 sep 2023 14:14

klaastuin schreef: 06 sep 2023 12:19 @bartdr: ik weet niet of 2x 100% zijn mogelijk is. Ik heb er niet voor doogestudeerd. Was de Van der Poel die het WK won dan minder in vorm dan de Van der Poel die PR won? Of andersom? Ik heb wel sterk de indruk dat TJV gelooft dat ze Wout 2x kunnen laten pieken, net zoals ze Roglic 2x willen laten pieken. Ik geloof niet dat er bewust op gestuurd wordt dat Van Aert tijdens de TdF beter in vorm is dan tijdens het voorjaar. Uiteraard kan de gekozen aanpak dan tegenvallen, maar het is toch niet dat Van Aert niet de ruimte krijgt om zich optimaal voor te bereiden op het voorjaar?
Ik weet niet of iemand van het WK podium wel in echt 100% piekvorm was? Van Der Poel is wel degene van dat podium die in de de tour vermoedelijk het minst geleden heeft, misschien zit daar de verklaring? Van Der Poel vind ik moeilijk inschatten waar zijn absolute piek dan zou liggen dit seizoen. Zowel in het voorjaar als de combinatie tour-WK zie je wel dat die duidelijk de klik gemaakt heeft om te winnen wat hij echt wil winnen en ook niet met krachten gaat woekeren op momenten dat het niet nodig is in teken van zijn doelen. Ik denk dat dat vooral bijdraagt aan zijn overwinningen dit jaar.
Nee, klopt. Van Aert krijgt alle ruimte om zich optimaal voor te bereiden. Mede daarom denk ik dus dat een renner maar 1 keer echt 100% kan pieken. Ik vind de Van Aert van de tour dominanter dan de Van Aert in het voorjaar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2023 16:41

RobertvD schreef: 06 sep 2023 13:38
daniel1975 schreef: 06 sep 2023 13:02 Denk dat stukje terug de juiste conclusie is gedaan: WVA was heel goed, maar VDP en Pogi waren net ietsje beter. Zoetemelk had ook pech tegen EM te moeten koersen.
Van Aert was heel goed....

Maar niet top.
Misschien was hij wel top, maar waren er 2 net even meer top.....
Less is bore

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 06 sep 2023 17:08

daniel1975 schreef: 06 sep 2023 16:41 Misschien was hij wel top, maar waren er 2 net even meer top.....
Precies. Of was er 1 die net wat meer geluk/minder pech had (Roubaix).

Overigens grijpt Van Aert vandaag alweer naast de zege in de Tour of Britain.... Die jongen kan echt niks meer winnen dit jaar. :twisted:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 sep 2023 19:00

Zo’n stuk op kop en nog niet winnen ;-)
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:14

klaastuin schreef: 06 sep 2023 10:06
lugosi schreef: 05 sep 2023 21:21
klaastuin schreef: 05 sep 2023 20:29 Als je als renner niet op je piek zit (of denkt te zitten) geef je dan Gent-Wevelgem weg?
Wout dus wel, ja.
Andere renners geven geen klassiekers weg, soms een kermiskoers of een ritje in een rittenkoers. Maar die hebben dan meestal al een palmares om u tegen te zeggen. Wout....tja....
Dus dan is Van Aert niet alleen te lief, maar ook oerstom? De enige logische verklaring voor het weggeven van GW is dat hij zich dusdanig goed voelde dat hij verwachtte nog wel een grotere overwinning te pakken. En aangezien Van Aert weet dat hij de andere favorieten alleen kan verslaan als hij in topvorm aan de start verschijnt, betekent dat m.i. dat hij het idee had in topvorm te zijn. Of hij dat daadwerkelijk was of dat hij door andere oorzaken niet won, daar kun je over twisten. Maar ervan uitgaan dat dat komt doordat hij van zijn team alleen in de tour in absolute topvorm mag zijn (of dat daar alleen de focus ligt) is pure speculatie.
Waarom fantaseer je zoveel? Wout heeft na de wedstrijd toch aangegeven waarom hij dat gedaan heeft, wat dat betekend en waarom het hem niet uitmaakt.
Hij zei (parafrase) dat Laporte zijn vriend is, dat overstijgt het wielrennen, hij is een familieman net als hij, het overstijgt ook een palmares, wat hij niet het allerbelangrijkste vindt.
Dat jij dat oerstom wil noemen, tja.... vind ik niet het is een keuze. Het is atypisch voor sporters met een winnaarsmentaliteit en de meeste zouden het niet doen, maar het is gewoon een keuze. Wel determinerend natuurlijk.
Feit is wel dat hij jaar na jaar zijn hoogste vormpeil haalt tijdens de Tour, dat je de rol van de ploeg daarin niet wil erkennen lijkt me flauw. Eigenlijk heeft hij daar niets meer te zoeken, tot zijn andere doelen bereikt zijn.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:17

bartdr schreef: 06 sep 2023 11:05 Is het idee dat een renner maar 1 keer echt 100% kan pieken achterhaald dan? Ik dacht altijd: 2 of 3 keer pieken op het hele seizoen, waarvan 1 keer echt 100% top en de andere keer/keren net niet die absolute top?
Kan confirmation bias zijn, maar ik zie Van Aert dat toch seizoen na seizoen bevestigen? De Vingegaard van de tour is toch ook niet de Vingegaard van het voorjaar of de Vingegaard van de Vuelta? Evenepoel heeft toch ook al gehint naar dat zijn trainingswerk om top te zijn in de Giro dit seizoen niet nog eens zou passen? Pogacar lijkt toch ook de laatste 2jaar wat te lijden onder zijn ambities in het voorjaar? De Thomas van de Giro zien we toch ook niet terug in de Vuelta?
Zo zie ik het ook. Niet elke piek is hetzelfde.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:20

klaastuin schreef: 06 sep 2023 12:19 @bartdr: ik weet niet of 2x 100% zijn mogelijk is. Ik heb er niet voor doogestudeerd. Was de Van der Poel die het WK won dan minder in vorm dan de Van der Poel die PR won? Of andersom?
De vraag is of hij uberhaupt Roubaix zou gewonnen hebben zonder de lekke band van VanAert. Op het WK was het verschil duidelijker, al had daar ook het parcours mee te maken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:26

RobertvD schreef: 06 sep 2023 13:38
Van Aert was heel goed....

Maar niet top. En dat kwam omdat hij tijdens de voorjaarsklassiekers aan het piekeren was over hoe hij Vingegaard kon helpen aan een tweede touroverwinning..... Aldus de Van Aert "verstehers" hier op het forum.
:roll:
Tja, tot het tegendeel bewezen is....

Uiteraard is dit niet de fout van het team maar is het VanAert die zijn keuzes zelf maakt en zich heel onderdanig opstelt. Het gezever dat die in die docu over zijn kop krijgt, dat krijg je met weinig toppers gedaan. Hij heeft een ander karakter.... zoals ik al eerder zei.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:31

daniel1975 schreef: 06 sep 2023 19:00 Zo’n stuk op kop en nog niet winnen ;-)
Was dan ook tegen indrukwekkend peloton. Ik heb de top 10 eens bekeken....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 sep 2023 19:34

RobertvD schreef: 06 sep 2023 17:08

Overigens grijpt Van Aert vandaag alweer naast de zege in de Tour of Britain.... Die jongen kan echt niks meer winnen dit jaar. :twisted:
Het WK -gravel zal misschien soelaas brengen. Gepênsioneerde renners zullen blij zijn.
De echte renners staan dat weekend overigens aan de start van Lombardije. Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde ambities.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2023 19:46

Het zat VA dit jaar net ff niet mee en daarbij had hij niet de absolute topvorm.
Als er geen bloembak stond op het WK had ie gewonnen, liggen de kaarten er heel anders voor.

Laat het dan volgend jaar meezitten, VDP heeft ook zat verkloot, daar gaf ik in januari ook niet veel voor.
En op een haar na verziekt ie zijn WK.

Plaats reactie