Het grote auto-topic
Als privé koper kom je nu toch al interessante recente elektrische tweedehandsjes tegen. Zeker aan de bovenkant van de markt is het lachen (of huilen, naargelang). Een Mercedes EQS (S-klasse elektrisch) van minder dan 2 jaar oud voor minder dan 50k, Taycan voor 60k... Enorm veel privé aanbieders ook voor bvb zo'n Taycan, wat zegt dat?
Ik las onlangs iets over de problemen met die Taycan. De 'batterij' bestaat in dat model uit meer dan 20 batterijmodules 'in serie', en als 1 van die modules stuk gaat, kan je hem laten slepen voor herstelling en ben je hem een paar weken kwijt. Statistisch gezien betekent dat een serieus verhoogd risico tov parallelle modules die elk afzonderlijk kunnen kapot gaan zonder impact op de rest. Bijkomend zijn er een tweetal 'recalls' op die modules aan de gang en wordt eigenaars van de getroffen wagens in afwachting aangeraden te laden tot maximaal 80% capaciteit. Klinkt allemaal toch een beetje als een beta produkt met de consument als beta-tester.
Ik las onlangs iets over de problemen met die Taycan. De 'batterij' bestaat in dat model uit meer dan 20 batterijmodules 'in serie', en als 1 van die modules stuk gaat, kan je hem laten slepen voor herstelling en ben je hem een paar weken kwijt. Statistisch gezien betekent dat een serieus verhoogd risico tov parallelle modules die elk afzonderlijk kunnen kapot gaan zonder impact op de rest. Bijkomend zijn er een tweetal 'recalls' op die modules aan de gang en wordt eigenaars van de getroffen wagens in afwachting aangeraden te laden tot maximaal 80% capaciteit. Klinkt allemaal toch een beetje als een beta produkt met de consument als beta-tester.
Ik heb laatst mijn lader verkocht aan iemand die een I-pace met heel weinig kilometers had gekocht voor 17.000€ ofzo. Grootste nadeel is 1 fase laden maar dat was met mijn lader die van 2 fasen 1 maakt dus verholpen.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat is dan een Ipace uit de 1e generatie, later kon 3 fasen wel.
Range van een Ipace vraagt wel om 3-fase laden…..
Range van een Ipace vraagt wel om 3-fase laden…..
Less is bore
Met 'mijn' lader kan hij 7,2kw laden ipv 11, dat is prima te doen. Met 3,6 is het inderdaad echt behelpen. Dan staat hij iets van 20 uur aan de lader.
Voor de Leaf met 40kw accu die als boodschappenauto wordt gebruikt is 3,6kw prima, vandaar dat die lader eruit mocht. Twee laders is een beetje overkill.
Voor de Leaf met 40kw accu die als boodschappenauto wordt gebruikt is 3,6kw prima, vandaar dat die lader eruit mocht. Twee laders is een beetje overkill.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13969
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja gebruikt kan je heel goedkoop kopen.
Tesla ook dat houden ze kunstmatig hoog, maar met onderhandelen is het echt absurd wat er mogelijk is.
Tesla kan je van alles van vinden, maar het zijn nogsteeds wel de betere EV's qua infra, laden en range voor relatief wienig geld.
Kapot gaan de accu,s van tesla iig bijna nooit.
Wat porsche heeft gedaan met de taycan, dat moet bijna wel om sneller te laden heb je meer cellen nodig.
Zeker ook nog eens met de perfomance die het kan leveren, de kans op een kapotte cel is dan uiteraard groter als je er meer hebt.
We willen ons ook maar niet aanpassen he. 20 minuten voor 60% lading is toch prima.
Jaja je vakkantie rit wordt 2 uur langer, allemaal heel irritant dat vind ik ook, maar je staat ook nooit meer aan de pomp en lekker thuis aan de laadpaal of om de hoek. Je gaat even naar het toilet stapt even uit en met je gezin is het knap als je dat in 15 minuten doet. Dan ben je er al bijna.
Het is vooral het laden op vakantie locatie wat problematisch kan zijn, onderweg staan echt zat laders.
Tesla ook dat houden ze kunstmatig hoog, maar met onderhandelen is het echt absurd wat er mogelijk is.
Tesla kan je van alles van vinden, maar het zijn nogsteeds wel de betere EV's qua infra, laden en range voor relatief wienig geld.
Kapot gaan de accu,s van tesla iig bijna nooit.
Wat porsche heeft gedaan met de taycan, dat moet bijna wel om sneller te laden heb je meer cellen nodig.
Zeker ook nog eens met de perfomance die het kan leveren, de kans op een kapotte cel is dan uiteraard groter als je er meer hebt.
We willen ons ook maar niet aanpassen he. 20 minuten voor 60% lading is toch prima.
Jaja je vakkantie rit wordt 2 uur langer, allemaal heel irritant dat vind ik ook, maar je staat ook nooit meer aan de pomp en lekker thuis aan de laadpaal of om de hoek. Je gaat even naar het toilet stapt even uit en met je gezin is het knap als je dat in 15 minuten doet. Dan ben je er al bijna.
Het is vooral het laden op vakantie locatie wat problematisch kan zijn, onderweg staan echt zat laders.
Het probleem is dat 1 defekte cel de hele auto immobiliseert. En naar ik lees kan dat echt wel anders (parallel) opgelost worden.wasbeer2006 schreef: ↑03 jan 2025 10:51
Wat porsche heeft gedaan met de taycan, dat moet bijna wel om sneller te laden heb je meer cellen nodig.
Zeker ook nog eens met de perfomance die het kan leveren, de kans op een kapotte cel is dan uiteraard groter als je er meer hebt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@wasbeer: de drukte bij tankstations wel eens bekeken in de vakantietijd? Wordt leuk als die allemaal 45min moeten laden…..
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik had hem ook gezien.
Als dat klopt mogen van mij de 5 & 6 cylinders weer snel terugkomen, evenals de 130km/u
Als dat klopt mogen van mij de 5 & 6 cylinders weer snel terugkomen, evenals de 130km/u
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13969
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zie ze nooit.... maar ik ga meestal op donderdag rijden en de laaste nacht een hotelletje.daniel1975 schreef: ↑03 jan 2025 12:10 @wasbeer: de drukte bij tankstations wel eens bekeken in de vakantietijd? Wordt leuk als die allemaal 45min moeten laden…..
Heb je nergens last van.
Ook dat is aanpassen en het verplichten van verschilleden aankomst dagen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13969
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat kan ook maar dan is je voltage lager en kan je dus ook minder snel laden.raven14 schreef: ↑03 jan 2025 10:55Het probleem is dat 1 defekte cel de hele auto immobiliseert. En naar ik lees kan dat echt wel anders (parallel) opgelost worden.wasbeer2006 schreef: ↑03 jan 2025 10:51
Wat porsche heeft gedaan met de taycan, dat moet bijna wel om sneller te laden heb je meer cellen nodig.
Zeker ook nog eens met de perfomance die het kan leveren, de kans op een kapotte cel is dan uiteraard groter als je er meer hebt.
Maar 20 serieel is wel een beetje veel van het goede. Persoonlijk zou ik bij 6 tot 10 stoppen.
Nadeel is ook, dat een iets afwijkende cel, met bv een iets hogere spanning, de ander een soort meetrekt
Waardoor deze ook eerder kans heeft op een defect. Nu is de productie steeds beter en kan je cellen matchen, maar je weet nooit welke er eerst minder wordt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Allemaal leuk, maar niet realistisch.wasbeer2006 schreef: ↑03 jan 2025 16:06Ik zie ze nooit.... maar ik ga meestal op donderdag rijden en de laaste nacht een hotelletje.daniel1975 schreef: ↑03 jan 2025 12:10 @wasbeer: de drukte bij tankstations wel eens bekeken in de vakantietijd? Wordt leuk als die allemaal 45min moeten laden…..
Heb je nergens last van.
Ook dat is aanpassen en het verplichten van verschilleden aankomst dagen.
Bouwvak begint gewoon op een vrijdagmiddag en dan 3 weken later maandagmorgen weer beginnen, heel EU verplicht 7dg/wk aankomst/vertrek is A. een illusie en B. in praktijk nog steeds veel mensen die in weekend aankomen.
Kost je ook vakantiedag, want zaterdag-zaterdag is 15 dg en kost je 10 werkdagen.
Woe-woe kost 11 werkdagen en geen dag om uit te pakken op te ruimen. En afstemmen met collega’s is een ramp als je gebroken weken hebt
Midden in de week rijden is super als het je past, maar voor velen een illusie.
Less is bore