Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 aug 2015 12:31

ik zou willen dat ik je kon helpen. Zit er nog ergens een framenummer op? Niet dat dat mij wat zegt, overigens

shamp
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 apr 2006 13:38

shamp 05 aug 2015 17:59

Xa4 schreef:Wegens problemen met het niet zichtbaar zijn van de foto, hier poging twee. Oorspronkelijk bericht is bewerkt.

Hallo allemaal,

Sinds kort in het bezit van deze Bianchi, als sportfietsje naast mijn gewone studentenfiets om een beetje mee aan te klooien. Na het een en ander te hebben versteld (de fiets was afgesteld als toerfiets: stuur hoog, bagagedrager, pomp etc.) is dit het voorlopige resultaat.

Afbeelding
Schrikt u niet, het stuur en zadel worden zo snel mogelijk ingeruild voor racefiets exemplaren.

Na een moeizame zoektocht op het internet vermoed ik dat dit een Bianchi Strada XT uit eind jaren '80 is. Ik ben de aanduiding SL / LS ook eenmaal tegengekomen dus dat zou ook kunnen. De fiets is volgens de sticker gemaakt in Italië, maar ik heb gelezen dat de XT alleen in Taiwan geproduceerd is?!
Nu heb ik het ook al in het Bianchi Topic gevraagd, maar wellicht is het hier meer op zijn plaats: Zou iemand mij meer kunnen vertellen over deze fiets?
Verder zijn alle stijladviezen welkom; ik twijfel over een tussen wit/blauw/celeste als kleur voor het stuurlint en het zadel.

Mvg Xavier
Net fietsje hoor, mooi klus project.

Kleur voor zadel en stuur? Met Celeste wordt het een echt 80'ies kleurenschema, met blauw en zeker wit is het wat soberder.

Ik zie dat de fiets schakeling schakeling heeft op het stuur. Hoe ga je dat oplossen als je een racestuur monteert? Weer buiscommandeurs erop?

Xa4
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2015 16:33

Xa4 05 aug 2015 21:55

Bedankt voor jullie reacties,

Zoals ik inmiddels ook in het Bianchi-topic heb geschreven, waar ik dit bericht voor de zekerheid ook had geplaatst en inmiddels ook daar geholpen ben door een aantal reacties, staan aan de onderkant van het frame twee aanduidingen. Een getal: ''1358'' en een letter en een cijfer geschreiden door een dikke punt: 9 . F

De versnellingen wil ik houden zoals ze nu zijn, en ze op het racefiets stuur vastmaken in het midden, waar het stuurlint ophoud. Het stuur waarin ik ben geïnteresseerd bied (nog) geen plek aan kabels voor versnellingen en zo hoef ik ook niet telkens te bukken als ik wil schakelen, maar vooral omdat dit stuurtje me ongeveer €15 gaat kosten en ik dat genoeg vind. (Blijf een student hè ;) ) Verder is dit een oplossing die ik nog nooit ergens anders heb gezien en een uniek elemtntje zal toevoegen aan het geheel.

Om dubbele en overbodige posts (van mijn kant) te voorkomen, wil ik u vragen om eventuele reacties op dit bericht te plaatsen in het Bianchi-topic. Alvast bedankt!

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 11 aug 2015 09:34

Een foto van mijn oude Kyoso uit 1992 of 93.

Afbeelding

Afgelopen zondag voor het eerst in al die jaren een tocht van meer dan 100km gereden en dat ging prima, maar vind nu toch wel dat ik aan wat anders toe ben. ;-)

De pedalen zijn niet origineel. Die zijn er een paar jaar geleden opgekomen, evenals de bandjes.
Laatst gewijzigd door DikkieDick op 13 aug 2015 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

ItallanStallion
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2015 08:39

ItallanStallion 12 aug 2015 21:54

Goedenavond fietsfanaten!

Ik heb een Koga Miyata Roadspeed uit begin jaren '80 gekregen. En wil deze gaan opknappen. Afgemonteerd met Shimano 600 en ziet er nog redelijk uit. Alleen het frame heeft vele krasjes en wat last van vliegroest. Ook heb ik een ander wiel voor, dan achter (merk: Mavic en Weinmann)

Het wiel valt wel ergens te regelen, maar zou ik het frame opknappen, of zo laten?
Ik denk dat het een hele klus wordt om het weer netjes te krijgen...

Het is overigens dezelfde fiets:

http://i43.tinypic.com/rgwjyh.jpg

Wat denken jullie? Tips?

Groetjes!

dderidder
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2015 23:15

dderidder 12 aug 2015 23:21

Hallo, mss een beetje een ongewone vraag:

Ik heb nog een oude stadsfiets staan die ik zou willen ombouwen naar een retro-look racefiets. Nieuwe lak op, racestuur en zadel, etc.

Ik heb momenteel ook een Canyon racefiets met Shimano 105 componenten. Deze zou ik willen ververvangen door een Ultegragroep en de 105-groep gebruiken voor de omgebouwde stadsfiets.

Mijn vraag is nu of dat zomaar gaat? Passen die componenten/racewielen op zo'n oude (zeker al 20 jaar oud) stadsfiets? Waar moet ik op letten?

Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee.

Mocht ik in de verkeerde rubriek gepost hebben, laat het me dan ajb weten, dan verplaats ik mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 aug 2015 00:02

DikkieDick schreef:Een foto van mijn oude Kyoso uit 1992 of 93.

Hmmm... waarom wil ie nou niet gewoon het plaatje in dit bericht laten zien?
Omdat je de IMG en de URL knop ingedrukt hebt....
Voor een plaatje IMG, voor een link naar een webpagina URL. Zoals op elk forum ;)

Afbeelding

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 13 aug 2015 09:30

Wiliertoerist schreef:
DikkieDick schreef:Een foto van mijn oude Kyoso uit 1992 of 93.

Hmmm... waarom wil ie nou niet gewoon het plaatje in dit bericht laten zien?
Omdat je de IMG en de URL knop ingedrukt hebt....
Voor een plaatje IMG, voor een link naar een webpagina URL. Zoals op elk forum ;)

Afbeelding
Nadat het alleen met IMG niet werkte en er Afbeelding stond maar geen zichtbaar plaatje en ik het zo zag in een ander bericht dat op deze manier gedaan. Ik ga het nog eens aanpassen.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 13 aug 2015 12:49

dderidder schreef:Hallo, mss een beetje een ongewone vraag:

Ik heb nog een oude stadsfiets staan die ik zou willen ombouwen naar een retro-look racefiets. Nieuwe lak op, racestuur en zadel, etc.

Ik heb momenteel ook een Canyon racefiets met Shimano 105 componenten. Deze zou ik willen ververvangen door een Ultegragroep en de 105-groep gebruiken voor de omgebouwde stadsfiets.

Mijn vraag is nu of dat zomaar gaat? Passen die componenten/racewielen op zo'n oude (zeker al 20 jaar oud) stadsfiets? Waar moet ik op letten?

Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee.

Mocht ik in de verkeerde rubriek gepost hebben, laat het me dan ajb weten, dan verplaats ik mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik denk dat je aardig wat uitdagingen gaat krijgen bij het juist monteren van de remmen en het schakelsysteem. De remmen zullen waarschijnlijk te kort zijn en voor de versnellingskabels ontbreken de benodigde nokjes en geleiders. tevens gaat een racefiets achterwiel met cassette waarschijnlijk niet zonder meer passen in de achtervork. Trapas moet wel lukken als het BSA is.

Dat is allemaal wel op te lossen, maar ik denk dat je beter een wat oudere stalen racefiets op de kop kunt tikken, dat moet voor ruim onder de honder euro prima lukken en dan heb je denk ik een veel betere basis voor je project.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 aug 2015 13:31

Even een vraag aan jullie.
Gisteren zat ik wat te neuzen tussen Ultegra 6400 compententen (de 8 speed) en dan met name vrijwel complete groepen.
In Nederland bijna niet et vinden, op Ebay wel iets aanbod.
Wat mij vooral opviel was de prijs voor een redelijk complete groep die begint bij $250 voor zwaar gebruikt en dan snel oploopt vanaf $350 naar $550 voor vrijwel nieuw.
Wat is volgens jullie een redelijke goingprijs voor een dergelijke groep inclusief wielnaven?

Gebruikersavatar
duotone
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 sep 2008 20:49

Gebruikersavatar duotone 13 aug 2015 14:04

Hallo

Mijn collega komt vandaag binnen op een Jan Janssen Vuelta uit 1993 ongeveer
afgemonteerd met shimano 300ex, rood/wit.
Hij heeft deze van zijn vader gekregen om het racefietsen uit te proberen om daarna misschien iets nieuws te kopen.
Wat mij meteen op valt is de staat van deze fiets.
Werkelijk nieuw, ketting en tandwielen, remmen,banden alles is nieuw.
als ik moet gokken heeft deze fiets nog geen 500km gereden.
Orgineel zadel zit er ook nog bij!

Bij mij kwam de vraag meteen op, is dit nog geld waard of zijn daar misschien nog echte liefhebbers voor?
Misschien kunnen jullie mij hier meer over vertellen?
Hier een paar foto's

http://nl.picturepush.com/+101VE

http://nl.picturepush.com/+101VH

http://nl.picturepush.com/+101VI

http://nl.picturepush.com/+101VF

Mvg Sander.

Gebruikersavatar
duotone
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 sep 2008 20:49

Gebruikersavatar duotone 13 aug 2015 14:44

Ah oke, dank je wel.

Ja hij is echt hartstikke nieuw, het vuil wat er al op zit is gewoon het eerste stof wat er in de jaren op is gekomen.
Even dacht ik nog, misschien kan hij hem wel verkopen aan een verzamelaar o.i.d. en er een nieuwe budget fiets voor kopen met inderdaad Sora of zo.
Ik zal het hem vertellen.

Plaats reactie