Vandaag geklust aan de fiets
Onderste balhoofdlager van mijn Chinees heb ik te lang te weinig TLC gegeven. Gelukkig had ik al een reserve liggen. Bij het verwijderen ging het lager in 4 stukken. Nieuw lager was zo gemonteerd (met marinevet aan de buitenkant en extra lagervet in het lager).
Alles loopt nu weer als een zonnetje.
Alles loopt nu weer als een zonnetje.
Gestart met wassen, ketting schoon gemaakt met dasty en borstels. Alles weer zo schoon mogelijk. Terug in de werkplaats, wielen eruit, remblokken eruit voor vervanging. Frame eerst goed opgewreven, laatste hoekjes schoon gemaakt. Achterderailleur schakelde niet lekker, kabel vervangen. Wat een feest als je je frame met internal routing van liners hebt voorzien.
Remblokken achter vervangen en ook ontdekt dat de achterband ook aan vervanging toe is, koordlaag komt op sommige plekken door het rubber heen. Is nog maar een beetje dus kan nog wel.
Remblokken achter vervangen en ook ontdekt dat de achterband ook aan vervanging toe is, koordlaag komt op sommige plekken door het rubber heen. Is nog maar een beetje dus kan nog wel.
Dogma F
Net even een nieuwe Shwalbe pro one tubeless ready band gemonteerd op een Stans notube Alpha velg,
Montage ging redelijk makkelijk, met de compressor op druk gezet met ventielkern erin . De band plopte niet echt, centreer rand zit goed .
Ventielkern er uit latex er in en weer op druk gezet .
Montage ging redelijk makkelijk, met de compressor op druk gezet met ventielkern erin . De band plopte niet echt, centreer rand zit goed .
Ventielkern er uit latex er in en weer op druk gezet .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 27 aug 2020 00:43
Nieuw wieltjes erop
Voorgenomen de te korte ketting van mijn Record disc groep te wisselen. Ik heb al een tijdje last van een slecht werkend versnellingsapparaat. Continue geratel van de ketting op de cassette. En onderweg nieuw afstellen helpt eventjes maar zodra ik schakel is het weer mis. Geen idee wat het probleem is. Fiets stond daarom nogal vaak binnen. Gelukkig heb ik er nog eentje paraat.
Probleem: Misschien wel de te korte ketting (al klinkt dat totaal onlogisch omdat ie maar 2 links korter is dan voorgeschreven). Ketting gewisseld, testritje op straat. In eerste instantie prima maar na een paar keer schakelen weer geratel... Fiets weer binnen gezet en toevallig zie ik bij het verwijderen van het wiel het freewheel bewegen..... Eindelijk de fout gevonden. De moer die het freewheel op de plek moet houden was los.... Man man, ik was al helemaal klaar met dat geratel... Nu de moer vastgezet met locktite. Alweer 100km mee gereden en wat een verademing. Mooi detail is dat de sluitring van de cassette behoorlijk afgesleten is. En als ik naar het frame kijk zie ik geen schade (gelukkig). Nooit bij stilgestaan dat het freewheel los kon raken (gaat om 3t discus wielen in dit geval). Speling was zo'n 3 a 4mm. Voldoende dus om de boel continue in de war te sturen...
Probleem: Misschien wel de te korte ketting (al klinkt dat totaal onlogisch omdat ie maar 2 links korter is dan voorgeschreven). Ketting gewisseld, testritje op straat. In eerste instantie prima maar na een paar keer schakelen weer geratel... Fiets weer binnen gezet en toevallig zie ik bij het verwijderen van het wiel het freewheel bewegen..... Eindelijk de fout gevonden. De moer die het freewheel op de plek moet houden was los.... Man man, ik was al helemaal klaar met dat geratel... Nu de moer vastgezet met locktite. Alweer 100km mee gereden en wat een verademing. Mooi detail is dat de sluitring van de cassette behoorlijk afgesleten is. En als ik naar het frame kijk zie ik geen schade (gelukkig). Nooit bij stilgestaan dat het freewheel los kon raken (gaat om 3t discus wielen in dit geval). Speling was zo'n 3 a 4mm. Voldoende dus om de boel continue in de war te sturen...
Ride bikes, not tanks!
Vandaag een volledige cleaning beurt gedaan van mijn fiets. Zat er al een beetje tegen aan te hikken want gister tijdens het fietsen was de gortdroge krakende ketting de druppel. Heb gelijk elk boutje, lager, kettingbladen tandwielen los gehad schoongemaakt en netjes ingevet terug gezet. Bijna 4 uur bezig geweest eer dat de fiets weer compleet gemonteerd in de gang hing Ben ook achter een nieuwe schoonmaak combi gekomen voor tandwielen, Dasty met schoonmaak azijn. Het komt er blinkend uit .
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020
BMC Teamelite 02 2020