Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 07:23

daniel1975 schreef: 07 sep 2023 21:19 Niemand die iets te melden heeft over WvA vandaag?
Bedoel je dat Kooi hem heeft laten winnen? Mooie geste van de kopman dan.... :mrgreen:

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 07:30

mao schreef: 07 sep 2023 20:37 Je doet Wout echt te kort,
Ook hij gaat het voorjaar zo goed mogelijk voorbereid in, soms zijn andere ( voornamelijk vd Poel ) net even wat beter….
Hij is eigenlijk te veelzijdig dat is z’n strekte maar soms ook z’n zwakte.
Ik denk niet dat ik Wout te kort doe.
'Zo goed mogelijk' is niet goed genoeg. Alles staat in functie van die Tour, de rest wordt zo goed mogelijk georganiseerd daarrond. Dat is tweederangsdenken. En dat resulteert in.... inderdaad tweede plaatsen. Niemand haalde ooit meer tweede plaatsen.
Dat zijn veelzijdigheid een zwakte wordt komt alleen maar door de keuzes die gemaakt worden.

Stop met naar de Tour te gaan, stop met die voorbereidende stages voor de Tour en investeer in 4 koersen per jaar.
Fiedoo heeft gelijk als hij de vraag stelt wat hij daar op die stages te zoeken heeft.
Stop met waterdrager te zijn (deze week in VK nog gezien). Wat een onzin dat je denkt dat zoiets cool is, terwijl je met andere zaken bezig zou moeten zijn.

Als ik hem de laatste jaren bezig zie, kan ik alleen maar denken; wat een verspilling van talent.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 08 sep 2023 08:06

lugosi schreef: 08 sep 2023 07:30
mao schreef: 07 sep 2023 20:37 Je doet Wout echt te kort,
Ook hij gaat het voorjaar zo goed mogelijk voorbereid in, soms zijn andere ( voornamelijk vd Poel ) net even wat beter….
Hij is eigenlijk te veelzijdig dat is z’n strekte maar soms ook z’n zwakte.
Ik denk niet dat ik Wout te kort doe.
'Zo goed mogelijk' is niet goed genoeg. Alles staat in functie van die Tour, de rest wordt zo goed mogelijk georganiseerd daarrond. Dat is tweederangsdenken. En dat resulteert in.... inderdaad tweede plaatsen. Niemand haalde ooit meer tweede plaatsen.
Dat zijn veelzijdigheid een zwakte wordt komt alleen maar door de keuzes die gemaakt worden.

Stop met naar de Tour te gaan, stop met die voorbereidende stages voor de Tour en investeer in 4 koersen per jaar.
Fiedoo heeft gelijk als hij de vraag stelt wat hij daar op die stages te zoeken heeft.
Stop met waterdrager te zijn (deze week in VK nog gezien). Wat een onzin dat je denkt dat zoiets cool is, terwijl je met andere zaken bezig zou moeten zijn.

Als ik hem de laatste jaren bezig zie, kan ik alleen maar denken; wat een verspilling van talent.
Heb je dat idee van verspilling van talent dan ook bij Van der Poel als je hem tijdens de TDF lead-outs ziet doen voor een mindere renner dan hij?

Ik vind het heel lastig om te zeggen wie er nou beter is in de strijd tussen Van der Poel en Van Aert. Toen ik Van Aert in 2022 in de TDF zag rijden, vond ik dat heel indrukwekkend, elke dag weer. Indrukwekkender dan overwinningen van Van der Poel tijdens de RVV of PR. Je koopt er niet veel voor, maar het maakte bij mij wel indruk. Ik had dan ook verwacht dat Van Aert in het voorjaar van 2023 wel een aantal hoofdprijzen zou pakken. Ik durf alleen niet de uitspraak te doen dat het aan de mentaliteit of de voorbereiding ligt van Van Aert dat het niet gelukt is. Hij kan net een procentje minder zijn, tijdens de koers wat harder hebben moeten werken dan zijn concurrenten en dan is het met je gedaan. Ik krijg de indruk dat een aantal forumleden denken dat wanneer de voorbereiding van Van Aert anders was geweest hij al een aantal monumenten extra op zijn naam had staan en daarmee doe je zijn concurrenten te kort.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2023 08:15

En dan investeer je in die 4 koersen, ben je er eentje ziek, draait MSR op een massasprint uit waar een Phillipsen o.i.d. overleeft of kom je een betere daler tegen, komt Pogi weer naar RVV waar hij zelfs te sterk is voor een goed voorbereide vd Poel, rijd hij weer lek of valt hij in P-R en zit je op het WK vast in de ploegentactiek. Als er iets goed bij Wout past, is het de Tour, het iedere dag goed zijn, op alle terreinen. Hij zou alleen het knechten moeten kunnen laten schieten. Dat is imho de enige verspilling. Geef hem in de Tour een klassiekerploeg mee en hij wint er inderdaad standaard 3 of 4. Nu deed het dat twee jaar op rij en dan kun je daar niks van zeggen. Een tweede Tour met minder dan twee ritzeges en geen groen gaat moeilijker uit te leggen zijn. Wat dat betreft moet er inderdaad gesproken worden.

De "laatste jaren" waren dus eerst coronajaren en heeft hij dus precies het soort pech gehad als ik hierboven benoem en nog een kind gekregen in de periode Tour-WK dit jaar.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4914
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 sep 2023 08:19

@lugosi
Ik probeer echt met je mee te gaan,
Had Wout 8 vd 10 in het veldrijden van Mathieu gewonnen, dan was is ik overtuigd geweest dat hij de betere renner zou zijn.
Aan de andere kant, zou hij rijden bij een ploeg waar alles om hem heen was gebouwd in het voor jaar dan was er misschien wel meer ut te halen…
Maar sommige mensen / renners zijn niet zo zelfzuchtig ( wat je eigenlijk wel zou moeten zijn ) en meer een teamplayer , ik kan er ook wel van genieten als hij zich binnenstebuiten keert in de toer voor de ploeg resultaat. Dan gooi je echt niet je talent weg.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 sep 2023 09:59

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 08:06

Ik vind het heel lastig om te zeggen wie er nou beter is in de strijd tussen Van der Poel en Van Aert.
Ik denk in the end VDP, al gaf ik heel eerlijk eind vorig jaar en afgelopen winter ook geen cent meer voor zijn carriere.
Mathieu is net ff meer die echt afmaker.
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2023 10:46

Nog een bedenking: in de tour rijdt Jumbo soms een hele dag harde koers. Dat lijkt mij ook hoe Van Aert het meeste kans maakt in de monumenten: sloopwerk vanaf kilometer 1, zodat de net iets explosievere types die explosiviteit kwijt zijn tegen dat ze ze zouden willen gebruiken.
Jumbo kan perfect een ploeg opstellen die een hele Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix sloopwerk zou kunnen doen, maar dan moeten ze heel die klassieke ploeg opsouperen zodat Van Aert een lange, zware finale kan rijden tegen een selecte groep toppers.
Kan zijn dat ze dan nog geen monument winnen, maar dan hebben ze tenminste eens volledig de kaart Van Aert getrokken. Iets wat hij al lang verdiend heeft met alles wat hij als toptalent in teken van de ploeg gedaan heeft.

Ik blijf bij Jumbo heel vaak met de vraag zitten: waarom moet alles en iedereen wijken voor de gele trui en is dat niet het geval voor een overwinning in een monument? Laten we niet vergeten dat Van Aert de groene trui ook gewonnen heeft omdat hij zo sterk was dat hij dat kon forceren, want het was altijd "geel is het hoofddoel, groen winnen nemen we erbij als de marge er is".

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 08 sep 2023 10:59

De TdF is de enige wielerwedstrijd die telt voor het Nederlandse publiek als geheel, en dus de enige wielerwedstrijd die telt voor een Nederlandse sponsor.

RvV, P-R, en al helemaal de groene trui zijn nauwelijks van belang buiten wielerkringen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2023 11:02

In de Tour worden de sponsors terugbetaald en geel doet dat het beste. Wat dat betreft rijdt Wout daar ook voor zijn riante salaris en de kosten van die geweldige, revolutionaire begeleiding.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2023 11:06

Klopt het dan dat ik tussen de regels begrijp dat het palmares van Van Der Poel in Nederland lager ingeschat wordt dan dat dat in België ingeschat wordt? (oprechte vraag, zonder bijbedoelingen)

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 08 sep 2023 11:14

Buiten wielerkringen, zeker.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4914
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 sep 2023 13:15

bartdr schreef: 08 sep 2023 11:06 Klopt het dan dat ik tussen de regels begrijp dat het palmares van Van Der Poel in Nederland lager ingeschat wordt dan dat dat in België ingeschat wordt? (oprechte vraag, zonder bijbedoelingen)
T’s meer dat in Nederland Geel in Parijs, heel veel belangrijker is dan een klassieker..

Dag overwinning toer 1/2 punt
Klassieker 1 punt
PR 1 1/2 punt
Wk 2 punten
Geel 7 punten

Dat is dan mijn gevoel hè…..

Plaats reactie