Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Jeutje, ik doe een googletje op "Pinarello Dogma" om de frames eens te vergelijken en het tot mijn verbijstering is ruim een derde van de hits duidelijk Chinarello (namelijk idioot lage prijs/het veelzeggende woord OEM). Ik had niet door dat het al zo erg was...
Iemand te gronde richten is wat erg bruut, maar een tik op de vingers is wellicht geen fout idee.thestudent schreef:Misschien moeten we Pinarello en de Rosa dan maar eens een mailtje sturen met wat voorbeelden, daar kan je die hele fietsenzaak mee ten gronde richten. Dat die frames in china door kleine bedrijfjes worden verkocht kunnen ze bijna niets aan doen, vooral omdat ze nauwelijks te traceren zijn. Maar in ik denk dat in Nederland de rechten toch wel heel duidelijk zijn in dit soort gevallen. Waarom moet die zaak zo nodig die chinarellos gebruiken. Als ze gewoon een hoop fm015 of andere open moulds importeren is er niets aan de hand.
En er zijn zoals je zegt zoveel leuke open moulds, dit is echt onzin
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik doe het ook niet, maar de problemen zouden voor een kleine zaak dusdanig groot worden dat ze eraan failliet gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Volgens mij bestaat die zaak al 36 jaar ofzo. Die weet heus de risico's wel. Zolang er geen pinarello op staat en er geen patenten worden geschonden zal Pinarello er denk ik weinig aan kunnen doen. Als dat wel zo was hadden ze denk ik al lang de fabrikanten in china aangepakt.
Joop van Rossem draait al zolang mee en staat bekend als een goede fietsenmaker! Hij zal vast wel weten wat ie verkoopt en dat de frames heel erg veel lijken op de Pinnarello's
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Whaha fabrieken in China aanpakken??? In China geld copyright niet!
Maar daar doelde ik niet op. Omdat de fabrikant van deze frame's buiten Europe zit, word de verkoper gezien als fabrikant. En dus is hij ook verantwoordelijk voor nde schade die een ondeugdelijk produkt veroorzaakt.
Dus als er 2 fram's zijn die breken, en de berijder is verlamd. Dan kan hij wel zijn zaak opdoeken.
Maar daar doelde ik niet op. Omdat de fabrikant van deze frame's buiten Europe zit, word de verkoper gezien als fabrikant. En dus is hij ook verantwoordelijk voor nde schade die een ondeugdelijk produkt veroorzaakt.
Dus als er 2 fram's zijn die breken, en de berijder is verlamd. Dan kan hij wel zijn zaak opdoeken.
Per verkochte Nep Pinarello zal de verkoper 16000 euro boete moeten betalen aan Pinarello.
Niet alleen het kleurenschema en naam zijn gepatendeerd maar ook de kronkels.
In Belgie zijn er al een aantal gepakt door de importeur. Nederland wordt het volgende land. Ik wens de beste handelaren dus veel succes.
Pinarello is bezig om het merk weer schoon te maken.
Niet alleen het kleurenschema en naam zijn gepatendeerd maar ook de kronkels.
In Belgie zijn er al een aantal gepakt door de importeur. Nederland wordt het volgende land. Ik wens de beste handelaren dus veel succes.
Pinarello is bezig om het merk weer schoon te maken.
Zaken zijn nooit zwart/wit. Hier dus ook niet. Kronkels zijn gepatenteerd, dus de eigenaar van de mal is aansprakelijk voor de schade c.q. de partij die aangesproken moet worden. Niet de koper. In het geval van een handelaar die gekronkelde frames uit China importeert zou de verdediging kunnen zijn dat de douane de frames "gelegaliseerd" heeft door ze toe te laten in Europa. Enige wat Pinarello kan doen is proberen per land een import verbod te krijgen. Ik kan overigens niet geloven dat de chinarello's het resultaat zijn van de betere huisnijverheid. Daarvoor zijn ze veel te goed en mooi afgewerkt. Probleem is dus veel groter. De partners van de merkfabrikanten naaien hun klanten door goedkopere copien op de markt te brengen.japiecarbon schreef:Whaha fabrieken in China aanpakken??? In China geld copyright niet!
Maar daar doelde ik niet op. Omdat de fabrikant van deze frame's buiten Europe zit, word de verkoper gezien als fabrikant. En dus is hij ook verantwoordelijk voor nde schade die een ondeugdelijk produkt veroorzaakt.
Dus als er 2 fram's zijn die breken, en de berijder is verlamd. Dan kan hij wel zijn zaak opdoeken.
Werkelijke probleem is dat de gecopieerde fabrikanten te veel vragen voor produkten waar ze te weinig aan toevoegen. Iedereen mag geld verdienen maar een frame wat misschien 400 als kostprijs heeft verkopen voor 3 of 4000 is vragen om problemen. Daarbij komt dat ik niet snap dat ze bij Pinarello zo moeilijk doen in geval van garanties. Als er dan toch een keer een probleem is, geef die klant direct een nieuw frame. Goedkopere reclame kun je niet hebben!
Twitter: @rbruijns
Dit is voor mij (helaas) een redenen om niet een echte pina te kopen, wanneer je een toertocht gaat fietsen krijg je niets anders te horen van dat zal ook wel een nepper zijn.
En je kunt dan wel zeggen van daar stoor ik mij niet aan, meer ongeacht ga je je toch ergeren.
En je kunt dan wel zeggen van daar stoor ik mij niet aan, meer ongeacht ga je je toch ergeren.
Dat is wel erg kort door de bocht. Het maakt natuurlijk wel een verschil of je eerst investeert om een leuk ontwerp te verzinnen, wat gezien het succes van pinarello blijkbaar toch van toegevoegde waarde is, of dat je alleen de succesvolle modellen schaamteloos kopieert. Die kostprijs in de winkel is natuurlijk niet wat pinarello vangt. Eerst de btw eraf dan moet de winkelier er wat aan verdienen, de importeur die ook tijd en moeite en dus geld moet stoppen in garantie afhandeling, en dan pas Pinarello.rbr schreef:Zaken zijn nooit zwart/wit. Hier dus ook niet. Kronkels zijn gepatenteerd, dus de eigenaar van de mal is aansprakelijk voor de schade c.q. de partij die aangesproken moet worden. Niet de koper. In het geval van een handelaar die gekronkelde frames uit China importeert zou de verdediging kunnen zijn dat de douane de frames "gelegaliseerd" heeft door ze toe te laten in Europa. Enige wat Pinarello kan doen is proberen per land een import verbod te krijgen. Ik kan overigens niet geloven dat de chinarello's het resultaat zijn van de betere huisnijverheid. Daarvoor zijn ze veel te goed en mooi afgewerkt. Probleem is dus veel groter. De partners van de merkfabrikanten naaien hun klanten door goedkopere copien op de markt te brengen.japiecarbon schreef:Whaha fabrieken in China aanpakken??? In China geld copyright niet!
Maar daar doelde ik niet op. Omdat de fabrikant van deze frame's buiten Europe zit, word de verkoper gezien als fabrikant. En dus is hij ook verantwoordelijk voor nde schade die een ondeugdelijk produkt veroorzaakt.
Dus als er 2 fram's zijn die breken, en de berijder is verlamd. Dan kan hij wel zijn zaak opdoeken.
Werkelijke probleem is dat de gecopieerde fabrikanten te veel vragen voor produkten waar ze te weinig aan toevoegen. Iedereen mag geld verdienen maar een frame wat misschien 400 als kostprijs heeft verkopen voor 3 of 4000 is vragen om problemen. Daarbij komt dat ik niet snap dat ze bij Pinarello zo moeilijk doen in geval van garanties. Als er dan toch een keer een probleem is, geef die klant direct een nieuw frame. Goedkopere reclame kun je niet hebben!
Natuurlijk kan het heel wat goedkoper dan wat ze nu durven vragen voor een dogma frame maar ik vind het ook wel weer logisch dat de topframes niet voor Eur 750 in de winkel liggen. Dat is gewoon niet realistisch. De kostprijs bestaat niet alleen uit de produktiekosten in china of taiwan.
En japie carbon zonder goede aansprakelijkheidsverzekering kan een framebreuk met ongelukkige val ook bij een echt merkframe wel eens einde fietsenzaak betekenen. Want ook daar ben je eerst als winkelier aansprakelijk en moet je het daarna maar zien te verhalen op de importeur of fabrikant.
Laatst gewijzigd door jsparie op 31 jul 2012 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.