Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 13 jun 2013 13:35

sebas82 schreef:Iemand enig idee wat ik kwijt ben aan kaarten voor Nld/du/bel/fr als ik een edge 800 aanschaf, afgelopen 2 dagen in de eifel wezen fietsen en die iphone navigatie is toch wel erg karig........


+- 0 euro. Tenzij je nog een 14k4 inbelverbinding gebruikt. Zie de post boven je.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2013 13:42

Je zult wel een microSD-kaartje moeten aanschaffen waar de boel op past. Kost je 5-10 euro.

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 13 jun 2013 14:05

niks, als je met OSM (open street map) gaat werken
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2013 14:18

CN staat gewoon op de bekende piratensites, dus dat hoeft ook niks te kosten. Ik gebruik overigens ook OSM en dat gaat prima.

Als je courses gebruikt dan maakt de kwaliteit van het materiaal niet zoveel uit.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 jun 2013 14:19

tomdejong schreef:niks, als je met OSM (open street map) gaat werken
Ik heb nog nooit een euro betaald voor kaartmateriaal op m'n Edge 705. OSM werkt uitstekend. In Nederland is de dekking sowieso perfect, en in veel landen om ons heen ook zeer goed. Ik kom vrijwel nooit weggetjes tegen die niet op de kaart staan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2013 14:52

Nou in de Ardennen en ook in de Eifel is CN echt beter. Maar nogmaals, als je courses rijdt dan maakt dat eigenlijk niet uit.

Ik heb ze er beide op staan, voordeel van CN is namelijk dat je adressen kunt opzoeken en dat kan niet met OSM. Gebruik ik niet veel, maar het is wel eens handig van pas gekomen. Eventjes kaart wisselen en rijden maar.

CN kent dan weer nauwelijks fietspaden en dat is in NL dan weer heel onhandig.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 jun 2013 16:08

havana schreef:CN staat gewoon op de bekende piratensites, dus dat hoeft ook niks te kosten. Ik gebruik overigens ook OSM en dat gaat prima.

Als je courses gebruikt dan maakt de kwaliteit van het materiaal niet zoveel uit.
ikzelf gebruik ook meestal courses, maar als je deze gebruikt i.c.m. "openfietsmap" in een druk bewoond gebied, dan staat er zoveel informatie op je scherm dat je het lijntje van de course niet meer ziet staan tussen alle andere wegen (als je snapt wat ik bedoel?)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2013 16:19

Kwestie van goed inzoomen. Bij 120m is het perfect zichtbaar IMHO.

Drive2Limits
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2013 18:57

Drive2Limits 14 jun 2013 19:10

Sinds kort kreeg ik op mijn Garmin Edge 800 volgende foutmelding: "dit accessoire wordt niet ondersteund." Door het zoeken naar oplossingen ben ik op dit forum terecht gekomen. Blijkbaar zijn er nog een aantal mensen die dit probleem hebben. Na heel wat googelen heb ik de volgende oplossing gevonden:

1. Koppel de Garmin los van computer en schakel toestel uit
2. houd de "lap/reset" knop ingedrukt en verbind het toestel via de USB-kabel opnieuw aan de computer. (Blijf "lap/reset" knop dus ingedrukt houden tot wanneer computer het toestel herkent).

Dit werkte bij mij onmiddellijk. Ik krijg mijn toestel ook niet gekoppeld als ik niet via deze manier verbinding maak. Nochtans werkte alles in het begin perfect. Blijkbaar zou het te maken hebben met in de regen rijden (volgens wat ik vind op internet).

Groet

Drive2Limits
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2013 18:57

Drive2Limits 14 jun 2013 19:16

xavierbert schreef:Sinds kort heb ik ook een GPS van Garmin, en dit weekend heb ik deze uitgeprobeerd. Nu ondervond ik het volgende vervelende dit weekend, en vroeg mij af hoe jullie dit meestal oplossen:

Na een tochtje van ongeveer 65 km wilde ik weer richting huis gaan en heb dan ook navigeren naar thuis aangezet. Ik verwachte dat dit dus ook een afstand van ongeveer 65 km zou zijn, echter ben ik zo omgeleid dat ik nog ongeveer 95 km heb gefietst eer ik thuis was. Hoe lossen jullie het op dat hij een directere route naar huis neemt? Heb dit in de instellingen niet aan kunnen passen namelijk..
Ik heb bij instellingen veranderd: route berekenen voor Auto/motorfiets aangezet en vermijd snelwegen.(menu - instellingen - systeem - routebepaling - "bereken route voor..." en "stel te vermijden items in...") Op die manier krijg je wel een korte route naar je adres. Of het de mooiste is, dat is iets anders!

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 15 jun 2013 14:43

Drive2Limits schreef: Ik heb bij instellingen veranderd: route berekenen voor Auto/motorfiets aangezet en vermijd snelwegen.(menu - instellingen - systeem - routebepaling - "bereken route voor..." en "stel te vermijden items in...") Op die manier krijg je wel een korte route naar je adres. Of het de mooiste is, dat is iets anders!
Garmin werkt sinds enige tijd met routeringsprofielen als fiets, mountainbike etc. Het lijkt heel logisch om die te gebruiken, maar het is van belang te beseffen dat ze eigenlijk alleen goed werken met de nieuwe topo-pro kaarten van Garmin zelf. En voor de benelux zijn die er (nog) niet.

Voor de fietskaart benelux, onroute fietskaart nl alsook de ofm kaarten kies je daarom het best voor 'auto' als voertuig en moet je snelwegen vooral niet vermijden.
Dat laatste klinkt misschien onlogisch, maar heeft te maken met de logica van de kaarten.

Terzijde: qua instellingen van de edge800 zie wellicht ook http://youtu.be/r-Vcl1fl0os
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 24 jun 2013 13:29

Ik gebruik de Edge 800 nu enige maanden. Uitleg en tips op dit forum waren voor mij erg behulpzaam om het apparaat naar wens ingesteld te krijgen, en vooraf uitgezette routes goed weer te geven.

Eén aspect valt mij eerlijk gezegd erg tegen. Dat is de gebruiksmogelijkheid van de schermweergave van de kaart wanneer ik geen voorgetekende route wil volgen. In dat geval is het prettig om een goed overzicht bij een behoorlijk ver uitgezoomde kaart te hebben. Maar ik zie dan alleen nog maar een globaal wegennet en matige tot geen plaatsaanduiding. In vergelijking met het detail van kaartbeelden op mijn smartphone (o.a. top.kaart Nederland), lijkt het echt nergens op. Het apparaat is daardoor nog geenszins in staat om in een onbekend, nieuw fietsgebied een papieren kaart te vervangen.

Waarschijnlijk zal de schermresolutie de beperkende factor zijn, maar misschien is er nog winst te behalen door de lettergroottes e.d. te fine-tunen. Of misschien zijn er kaarten die uitgezoomd een beter resultaat geven? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de kaarten City Navigator, Topo Benelux en Openfietskaart geïnstalleerd.

Gesloten