Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 nov 2023 09:40

daniel1975 schreef: 10 nov 2023 09:24 Gewoon de standaard die op de Canyon zit.
Als je dan toch je stuur gaat vervangen. Zou het dan wellicht mogelijk zijn om de kabels binnendoor te laten lopen?

Ik weet eigenlijk niet of er specifieke frameaanpassingen zijn. Verder vrees ik dat Canyon kennende die cable integration unit niet op heel korte termijn los gaat verkopen.

Zou toch wel mooi zijn als je al een grizl hebt en dat je deze upgrade/gimmick kan uitvoeren.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 nov 2023 10:00

Bij die nieuwe grizl :

'En het semi-geïntegreerde ontwerp zorgt ervoor dat onderhoud en upgrades snel en probleemloos verlopen.'

Jaja, even snel je balhoofdlagers vervangen gaat dan van 30 minuten naar paar uur werk...

Kwam er trouwens achter bij vervangen van de balhoofdlagers van mijn grizl vorige week dat stock er standaard geen compression ring opzat bij mij bij bovenste balhoofdlager.
Topcap zat gewoon direct op de lager.

Zat er bij de vervangende set wel bij:
https://www.canyon.com/nl-nl/gear/bike- ... 11214.html

Bovenste lager van mij was helemaal op (na 2 jaar/20k km) , viel uit elkaar bij het loshalen :
Afbeelding

Onderste had opzich nog wel wat langer doorgekund, voelde minimaal stroef vergeleken met de nieuwe.
En zag er afgezien wat vuil aan buitenkant nog prima uit.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 nov 2023 10:36

Je denkt idd wel 2x na voordat je daar aan gaat beginnen.

Ik vrees dat alle kabels dan los moeten. Een mooi moment om je remolie en kabels ook maar meteen te vervangen.

2 jaar voor balhoofdlagers vind ik overigens niet heel lang. Uiteraard ligt het ook aan het gebruik.

Bij mij ligt mijn mechanische 105 11 speed shifter bij Shimano. Die heeft het nog geen jaar vol gehouden. Van Canyon heb ik onderstaande reactie ontvangen:

'Wat betreft de rechter shifter hebben we geconstateerd dat er aanzienlijke roest op de mechanische onderdelen aanwezig is. Om een grondige inspectie uit te voeren en te bepalen of de reparatie onder garantie valt, hebben we besloten om de shifter naar Shimano te sturen. Zij zullen de nodige beoordelingen uitvoeren en ons op de hoogte stellen van verdere stappen.'

De fabrikanten zouden wat mij betreft best wat meer bezig mogen zijn om de producten duurzamer te maken.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 nov 2023 10:41

Je denkt idd wel 2x na voordat je daar aan gaat beginnen.

Ik vrees dat alle kabels dan los moeten. Een mooi moment om je remolie en kabels ook maar meteen te vervangen.

2 jaar voor balhoofdlagers vind ik overigens niet heel lang. Uiteraard ligt het ook aan het gebruik.

Bij mij ligt mijn mechanische 105 11 speed shifter bij Shimano. Die heeft het nog geen jaar vol gehouden. Van Canyon heb ik onderstaande reactie ontvangen:

'Wat betreft de rechter shifter hebben we geconstateerd dat er aanzienlijke roest op de mechanische onderdelen aanwezig is. Om een grondige inspectie uit te voeren en te bepalen of de reparatie onder garantie valt, hebben we besloten om de shifter naar Shimano te sturen. Zij zullen de nodige beoordelingen uitvoeren en ons op de hoogte stellen van verdere stappen.'

De fabrikanten zouden wat mij betreft best wat meer bezig mogen zijn om de producten duurzamer te maken.

roelw
Forum-lid
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 25 nov 2023 12:00

gaisdergerman schreef: 25 nov 2023 09:40
Als je dan toch je stuur gaat vervangen. Zou het dan wellicht mogelijk zijn om de kabels binnendoor te laten lopen?

Ik weet eigenlijk niet of er specifieke frameaanpassingen zijn. Verder vrees ik dat Canyon kennende die cable integration unit niet op heel korte termijn los gaat verkopen.

Zou toch wel mooi zijn als je al een grizl hebt en dat je deze upgrade/gimmick kan uitvoeren.
Als je je Grizl zomaar even wil upgraden zou ik wel even opletten:
De voorvork is anders: Canyon FK0087 CF Disc in de oude Grizl versus Canyon FK0124 CF Disc in de nieuwe Grizl met geintegreerde kabels. Beide vorken 1 1/4" (in tegenstelling tot de 1 1/8" op de nieuwe Grail). De exacte verschillen tussen beide vorken zijn me niet bekend maar het zou me niet verbazen als er ergens een gleuf of gat voor een kabel in zit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 12:50

DDX schreef: 25 nov 2023 10:00 Bij die nieuwe grizl :

'En het semi-geïntegreerde ontwerp zorgt ervoor dat onderhoud en upgrades snel en probleemloos verlopen.'

Jaja, even snel je balhoofdlagers vervangen gaat dan van 30 minuten naar paar uur werk...
Dat was mijn eerste gedachte toen ik de foto’s zag. Ben heel blij dat ik nog het “oude” model heb.

Canyon wordt ook steeds minder klantvriendelijk. Zelfs op de mtb’s nu volledig geïntegreerde sturen, geen andere stuurpenlengte mogelijk. Andere pen nodig? Jammer dan, koop maar dure nieuwe.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6318
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 nov 2023 13:24

daniel1975 schreef: 25 nov 2023 12:50
DDX schreef: 25 nov 2023 10:00 Bij die nieuwe grizl :

'En het semi-geïntegreerde ontwerp zorgt ervoor dat onderhoud en upgrades snel en probleemloos verlopen.'

Jaja, even snel je balhoofdlagers vervangen gaat dan van 30 minuten naar paar uur werk...
Dat was mijn eerste gedachte toen ik de foto’s zag. Ben heel blij dat ik nog het “oude” model heb.

Canyon wordt ook steeds minder klantvriendelijk. Zelfs op de mtb’s nu volledig geïntegreerde sturen, geen andere stuurpenlengte mogelijk. Andere pen nodig? Jammer dan, koop maar dure nieuwe.
Dat is natuurlijk alleen maar bij de duurdere modellen. Op de Lux Cf zit de gewone stuurpen op de 6-7. Pas op de 8 en de dure CFR modellen zit de geïntegreerde pen. Zelf kwam ik gelukkig met de standaard 70mm perfect uit. Wel een Carbon stuur upgrade besteld, en een lichtere Carbon zadelpen ( zadel pen combi van 640 gram kan wel iets lichter …. ~ 300 gram moet mogelijk zijn.. ). En met tubeless setup valt ook nog iets te winnen - of Tubolito achtige biba’s.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 14:05

rene schreef: 25 nov 2023 13:24
daniel1975 schreef: 25 nov 2023 12:50
Canyon wordt ook steeds minder klantvriendelijk. Zelfs op de mtb’s nu volledig geïntegreerde sturen, geen andere stuurpenlengte mogelijk. Andere pen nodig? Jammer dan, koop maar dure nieuwe.
Dat is natuurlijk alleen maar bij de duurdere modellen. Op de Lux Cf zit de gewone stuurpen op de 6-7. Pas op de 8 en de dure CFR modellen zit de geïntegreerde pen. Zelf kwam ik gelukkig met de standaard 70mm perfect uit. Wel een Carbon stuur upgrade besteld, en een lichtere Carbon zadelpen ( zadel pen combi van 640 gram kan wel iets lichter …. ~ 300 gram moet mogelijk zijn.. ). En met tubeless setup valt ook nog iets te winnen - of Tubolito achtige biba’s.
Nog wel op de duurdere. Maar dat druppelt met 1-2 jaar door naar beneden.

Zonde van het geld, die carbon zadelpen. Uiteindelijk wil je toch een dropper erop.
En op de atb altijd tubeless. Rij er al jaren mee, nooit meer anders.
Less is bore

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 26 nov 2023 14:15

Om een geïntegreerde kabel onder niet klantvriendelijk te scharen vind ik een beetje ver gaan.

Het is vooral de marketing van alle fabrikanten goed zijn werk doet. Uiteindelijk verkoopt geïntegreerde kabels gewoon beter.

Het verschil ik prijs kwaliteit verhouding wordt wel steeds kleiner tussen Canyon en andere fabrikanten.

Het voordeel als je een fiets bij je lbs koopt dat die wel nog aanpassingen doen aan je fiets.
Bij Canyon is het nog take it or leave it.

Wellicht dat over enkele jaren wel op bestelling een fiets kan kopen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2023 15:16

Voor een gravelbike onzinnig, maar goed.

Al die geïntegreerde sturen zonder enige vorm van aanpassing mogelijk is gewoon heel slecht.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 26 nov 2023 17:20

Het enigste voordeel van geïntegreerde kabels is de look, voor de rest enkel maar nadelen. Het aerodynamische voordeel is nagenoeg nihil, zeker voor de gewone sterveling.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 26 nov 2023 17:28

daniel1975 schreef: 26 nov 2023 15:16 Voor een gravelbike onzinnig, maar goed.

Al die geïntegreerde sturen zonder enige vorm van aanpassing mogelijk is gewoon heel slecht.

Net zo onnodig en onhandig als op een racefiets.

Maar het is wel hip en mooi :like:

Plaats reactie