smeermiddel squirt dry lube
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op nieuwe ketting zit conserveringsvet, zodat 't ding niet gaat roesten als 't in de winkel of in opslag ligt. Dat is gewoon vet en geen olie. Als je dat laat zitten krijg je na een x aantal ritjes heel veel vuil rond al je tandwielen. Daar hoopt dat vet (incl vuil) zich dan op wat van de ketting is gekomen. Je doet er goed aan om het vet aan de buitenkant te verwijderen. Een ketting in de wasbenzine leggen zoals ze van Squirt aanbevelen vind ik zelf wat te ver gaan, omdat de ketting dan echt volledig droog wordt.
Je kunt beter lampenolie gebruiken, dat is wat minder agressief en bovendien van zichzelf wat vettig.
Mijn ervaring met Progold is dat je de nieuwe ketting insmeert en het oude vet wordt dan afgestoten zonder dat je daar een smerige ketting aan over houd. Elke jaar gebruik ik 3 nieuwe kettingen en in combi met progold werkt het super....havana schreef:Je kunt beter lampenolie gebruiken, dat is wat minder agressief en bovendien van zichzelf wat vettig.
Of maak ik nu reclame?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
... en zo heeft iedereen z'n eigen wondermiddel. ...
Lampenolie is trouwens een ontvetter, niet om te smeren
Ik gebruik squirt lube nu een kleine 1000 km en ben best tevreden. De ketting blijft inderdaad opvallend schoon (niet helemaal hoor, als je goed kijkt zie je nog wel vuil).
Op mijn regenfiets durf ik het niet aan en gebruik Pedros, prima spul.
Lampenolie is trouwens een ontvetter, niet om te smeren
Ik gebruik squirt lube nu een kleine 1000 km en ben best tevreden. De ketting blijft inderdaad opvallend schoon (niet helemaal hoor, als je goed kijkt zie je nog wel vuil).
Op mijn regenfiets durf ik het niet aan en gebruik Pedros, prima spul.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Om het conserveringsvet van de ketting te krijgen, heb ik de laatste paar keer wat teflon spray in de plastic verpakking van de ketting gespoten. Werkt perfect, want daarna veeg je alle vet zo van de ketting, terwijl hij wel gesmeerd blijft. Weet alleen niet hoe die teflon combineert met wax?
Ik heb ooit eens naar Shimano gemaild met de vraag of wasbenzine geschikt was om een ketting te ontvetten/reinigen en hun antwoord was een overduidelijke nee. Wasbenzine zou te agressief zijn en het metaal aantasten zodat je de kans op scheurtjes en dus kettingbreuk vergroot.cliors schreef:bij gebruik van Squirt" op een nieuwe ketting moet je deze eerst altijd ontdoen van het vet/olie laagje.
Een dagje weken in een jampotje mat wasbenzine doet wonderen, vervolgens goed late drogen en dan pas Squirt aanbrengen.
Voor 1e gebruik royaal aanbrengen....(evt 2 keer een laagje)
Hou het maar bij bionet of zo. Prima ontvetter vind ik.
Het zou ook raar zijn als een fabrikant een huis tuin en keukenmiddel zou adviseren. Meer waarschijnlijk zal Shimano een artikel aanraden dat ze in hun assortiment hebben, lijkt me.trujillo schreef:Ik heb ooit eens naar Shimano gemaild met de vraag of wasbenzine geschikt was om een ketting te ontvetten/reinigen en hun antwoord was een overduidelijke nee. Wasbenzine zou te agressief zijn en het metaal aantasten zodat je de kans op scheurtjes en dus kettingbreuk vergroot.cliors schreef:bij gebruik van Squirt" op een nieuwe ketting moet je deze eerst altijd ontdoen van het vet/olie laagje.
Een dagje weken in een jampotje mat wasbenzine doet wonderen, vervolgens goed late drogen en dan pas Squirt aanbrengen.
Voor 1e gebruik royaal aanbrengen....(evt 2 keer een laagje)
Hou het maar bij bionet of zo. Prima ontvetter vind ik.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Vind het helemaal niets. Heb het in totaal op drie fietsen gebruikt. 3/4 jaar totaal ca 8000 km. Eerst kettingen goed ontvet. De ketting blijft inderdaad schoon, maar ik heb stellig het idee dat het daarmee ook helemaal gedaan is. Heb het idee dat het middel geen enkele smerende werking heeft daar waar het nodig is in de busjes van de ketting. Moest echt na iedere rit SDL aanbrengen om de volgende rit geen piepende ketting te hebben. Voor mij nu weer Pedros, ook niet helemaal wat ik wil, maar weet niets beters. Mijn favoriet White Lightning (de witte, niet de paarse) kan ik helaas nergens meer vinden.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Talloze clubmaten van me waren ook overgestapt op Squirt, en bij bijna iedereen piepte de ketting... Een aantal is er weer vanaf gestapt, een aantal is het op een betere manier gaan gebruiken en dat lijkt wel te werken. Het lijkt mij zelf maar niks in elk geval. Vroeger ook wel eens wax-based Finish Line Krytech geprobeerd, dat begon ook al na een uur te piepen. Pedro's Road Rage was verreweg mijn favoriet, maar dat lijkt niet meer te bestaan, dus ik ben nu nog op zoek naar een waardige vervanger.
Vandaag met de squirt door de gietende regen gereden. Op sommige plaatsen stond de baan onder water. Regelmatig een douche gekregen van een voorbijrijdende auto. Enfin, erger kan je het niet hebben. 1 keer gaan schuilen omdat de hagel echt wel pijn begon te doen. In totaal 40 km gereden en de squirt heeft het fijntjes overleefd.
Mijn ervaring tot dusver: korte ritjes (tot 40 km), regen of droog: nog steeds 10/10.
Mijn ervaring tot dusver: korte ritjes (tot 40 km), regen of droog: nog steeds 10/10.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik gebruik het al zo'n jaar of 7 en bevalt mij erg prima.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag de Ludo Dierckxsens Classic gereden. 135 km waarvan het grootste deel in de regen. Hier en daar een zwembad op de weg. Ook enkele keren door de modder die van het veld stroomde en waar geen weg rond was. Alles bleef goed schakelen. Daarnet de fiets gepoetst en dat gaat een pak sneller aangezien je geen vettige smurrie hebt van de ketting. Mijn busje squirt lube is bijna leeg en ik ga zeker een nieuw halen.