Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Oortjes vanaf 2010 verboden.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 05 mar 2011 14:56

Nieuweling schreef:neutrale materiaalwagens kunnen pech verhelpen.

Gaan ze dan van alle renners reservefietsen meenemen?


Net als bij nieuwelingen/juniorenklassiekers: Iedere ploeg voor de koers een voor- en achterwiel inleveren...:rolleye:

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 05 mar 2011 15:57

Als men met oortjes wil blijven koersen zou alle communicatie via de organisatie kunnen lopen.
Men kan voorsprong / achterstand doorgeven en mogelijke problemen zoals valpartijen of andere obstakels. Als er een lekke band is kan de organisatie de ploegleider informeren die dan naar voren kan rijden en een wietje kan pakken.
Zo is het agument veiligheid getackeld en blijven de koersen toch open zodat renners de koers maken / moeten lezen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 05 mar 2011 16:25

inderdaad, daar zou patje toch niet tegen kunnen zijn?

bertieboy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mar 2011 20:16

bertieboy 07 mar 2011 12:52

ik ben tegen oortjes, maar ik vind wel dat de renners naar de wedstrijdradio mogen luisteren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mar 2011 12:59

Het is ook wel handig als renners aan hun ploegleider kunnen melden als ze een lekke band hebben. Eenzijdige communicatie met de ploegleider dus. Dat, aangevuld met de koersradio lijkt dan ideaal.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2011 13:05

bertieboy schreef:ik ben tegen oortjes, maar ik vind wel dat de renners naar de wedstrijdradio mogen luisteren.


En jij denkt dat een Spanjaard of Italiaan de Engels en Frans talige wedstrijdradio verstaat? Leuk al die theoretisch ideeën, maar in de praktijk kan het gewoon niet.

Doorgeven dat je een lekke band hebt met eenweg communicatie zal ook in veel gevallen mis gaan. Zeker in afdalingen is een renner soms zeer lastig te verstaan voor de ploegleider, door het windgeruis in de microfoon. Als je geen bevestiging van krijgt van de ploegleider moet je 't maar blijven herhalen ofzo? :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mar 2011 13:12

Welnu, het is alvast beter voor de renner dan het zonder oortjes is.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 mar 2011 19:22

Amclassic-fan schreef:En jij denkt dat een Spanjaard of Italiaan de Engels en Frans talige wedstrijdradio verstaat? Leuk al die theoretisch ideeën, maar in de praktijk kan het gewoon niet.


Dat er mensen geen Engels, Spaans, Duits of Frans spreken of verstaan kun je niet bij de UCI neerleggen.
Veel Oost-Europeanen hebben de stap al gemaakt, nu de rest nog.
Wellicht een idee voor LOI voor sponsoring.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 mar 2011 19:32

campa=super schreef:
Amclassic-fan schreef:En jij denkt dat een Spanjaard of Italiaan de Engels en Frans talige wedstrijdradio verstaat? Leuk al die theoretisch ideeën, maar in de praktijk kan het gewoon niet.


Dat er mensen geen Engels, Spaans, Duits of Frans spreken of verstaan kun je niet bij de UCI neerleggen.
Veel Oost-Europeanen hebben de stap al gemaakt, nu de rest nog.
Wellicht een idee voor LOI voor sponsoring.


heh?
Het is toch de realiteit waar de UCI mee te maken heeft, er zijn toch meerdere talen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik terwijl ik op volle concentratie in een peloton rijd dat ik dan engels kan volgen met een ander accentje, wat als ik het niet versta, kan ik dan terug communiceren? Hoor ik de andere 150 dan ook tegen me tetteren?

Zelfs al spreekt een Oost Europeaan engels, of een Italiaan, ik moet zes keer luisteren voordat ik ze versta, dat zal andersom ook zo zijn.

Daarbij als je alleen met ene ploegleider in je oor ta maken hebt kan de boodschap aan jou gericht worden, als het een algemene radio is met boodschappen voor iedereen, dan moet zo'n renner vier uur lang boodschappen filteren, nee lekker in een afdaling of terwijl je met je tong op de straat aanklampt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 07 mar 2011 20:37

Lekke banden zijn geen oortjes issue. In een afdaling kan een ploegleiderswagen geen peloton inhalen dat al met 80 km/h naar beneden valt en 3 km voor de finish klokt iedereen zelfde tijd. Met of zonder lekke band. En voor 'onderweg' kan het pragmatischer aangepakt worden: Haal dat additionele peloton aan soms koersvervalsende fotografen op motoren uit het veld en breng er kleinere motoren met water, wielen en desnoods eten voor in de plaats. Maar laat de koers de koers. Wat blijft er anders over van het koersinstinct zoals de helden van vroeger dat hadden. Een bekwaamheid die het verschil kan bepalen. Laat de sport de sport zijn en bovenal een wedstrijd. Zij die koersen moeten dit begrijpen. Ploegleiders maken zich belangrijker dan de renners.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

marcodej
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 02 jul 2008 15:26

marcodej 09 mar 2011 14:23

Ik pleit ervoor het jurykanaal op de oortjes te zetten en de mogelijkheid tot communiceren van renners richting ploegleiding (en ploeggenoten), maar niet andersom. Veiligheidsaspect gegarandeerd en ploegleider kan niet meer 'sturen'.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 09 mar 2011 14:31

marcodej schreef:Ik pleit ervoor het jurykanaal op de oortjes te zetten en de mogelijkheid tot communiceren van renners richting ploegleiding (en ploeggenoten), maar niet andersom. Veiligheidsaspect gegarandeerd en ploegleider kan niet meer 'sturen'.


+1

Het begint nu gewoon echt heel zielig te worden allemaal. Veiligheid is een gelegenheidsargument van de renners. Men wil gewoon met de ploegleider kunnen communiceren, aangezien de gemiddelde renner tegenwoordig het koersinzicht van een doppinda heeft (hoe zou dat nu komen...). Dat met het afschaffen van de oortjes de ploegleiders weer in het peloton moeten gaan rijden is onzin. Dat kun je gewoon verbieden. Dat is alleen maar om opnieuw te kunnen communiceren en dat is nu net wat we niet willen. Met oortjes wordt wielrennen een beetje gereduceerd tot een spelletje 'wie kan het hardste trappen'. Dan kun je net zo goed iedereen een inspanningstest laten doen en degene met het hoogste vermogen de bloemen geven.

Het treurigste is nog wel dat er in het begin van de discussie nog eerlijk werd toegegeven dat men gewoon wilde communiceren. Inmiddels wordt alleen het non-argument veiligheid nog maar gebruikt.

Plaats reactie