Pagina 19 van 19

Geplaatst: 10 apr 2010 12:52
door wasbeer2006
Ik zit te denken naar de happy bikedays te gaan en eens een 29er te testen.
De resultaten zijn opvallend van de mensen die ermee gereden hebben!

Geplaatst: 10 apr 2010 13:25
door simen
TiesT schreef:12cm:O. Er zal vast een tussenweg zijn zeker.


Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig voor de kleinere frames.
De vork is langer door de grotere wieldiameter ,en de vorkbuis kan niet teveel ingekort worden.
Dan moet de hele fiets hoger worden,ook niet echt handig.
Of een extra lange stuurpen die neerwaarts gericht is de oplossing kan zijn?
Deze Specialized had een erg korte stuurpen.

Voor de grote framematen is het eenvoudiger en past de verhouding met de wielen beter.

Geplaatst: 09 dec 2010 21:32
door swink
Weet iemand waar je in Noord Limburg/ De Kempen 29" kunt huren?

Geplaatst: 16 dec 2010 23:39
door libraio
Frank Z schreef:Rohloff = fietsen en schakelen zonder nadenken over kettinglijnen enz. Een verademing. Kan niet tegen singlespeed op natuurlijk ;-). 'k Heb geen riemaandrijving. maar ketting en ebb. Wat mij betreft foolproof: zonder kettinggeleider is nog nooit de ketting eraf gelopen. Wel op spanning houden natuurlijk. Over het gewicht aan de achterkant: kun je lekker staand klimmen ;-). Nee serieus, het went snel en het gewicht rolt ook beter over hindernissen: zie 26''/29''-discussie (zie laatste Fiets). Volgens mij wordt riemaandrijving nog zwaarder: massief tandwiel achter, extra 'snubber' of hoe dat ding ook mag heten, en zwaarder (niet gecontroleerd maar vermoed het wel) kettingblad. En nog maar weinig fietsenmakers mogen dit monteren.


Ik rij nu een jaar met een Trek District met Beltdrive, is wel geen mountainbike maar kan je wel vertellen over de riem. Riem is lichter dan een ketting, de helft ongeveer. Voorblad is opengewerkt en van alu, weegt ook geen drol. Heb er zo'n duizend km mee gereden als singlespeed en daarna nog zo'n vijftienhonderd met een Alfine 8 speed erin. Bevalt erug goed, je moet alleen wel de riem goed op spanning houden (ze zeggen dat ie niet rekt maar dat is kul) en de uitlijning van je achterwiel is echt heel belangrijk. een tikkie scheef en hij gaat herrie maken als het vochtig is en flink scheef en dan loopt ie eraf.

Libraio

Geplaatst: 17 dec 2010 22:07
door simen
Libraio schreef:
Frank Z schreef:Rohloff = fietsen en schakelen zonder nadenken over kettinglijnen enz. Een verademing. Kan niet tegen singlespeed op natuurlijk ;-). 'k Heb geen riemaandrijving. maar ketting en ebb. Wat mij betreft foolproof: zonder kettinggeleider is nog nooit de ketting eraf gelopen. Wel op spanning houden natuurlijk. Over het gewicht aan de achterkant: kun je lekker staand klimmen ;-). Nee serieus, het went snel en het gewicht rolt ook beter over hindernissen: zie 26''/29''-discussie (zie laatste Fiets). Volgens mij wordt riemaandrijving nog zwaarder: massief tandwiel achter, extra 'snubber' of hoe dat ding ook mag heten, en zwaarder (niet gecontroleerd maar vermoed het wel) kettingblad. En nog maar weinig fietsenmakers mogen dit monteren.


Ik rij nu een jaar met een Trek District met Beltdrive, is wel geen mountainbike maar kan je wel vertellen over de riem. Riem is lichter dan een ketting, de helft ongeveer. Voorblad is opengewerkt en van alu, weegt ook geen drol. Heb er zo'n duizend km mee gereden als singlespeed en daarna nog zo'n vijftienhonderd met een Alfine 8 speed erin. Bevalt erug goed, je moet alleen wel de riem goed op spanning houden (ze zeggen dat ie niet rekt maar dat is kul) en de uitlijning van je achterwiel is echt heel belangrijk. een tikkie scheef en hij gaat herrie maken als het vochtig is en flink scheef en dan loopt ie eraf.

Libraio

En dat verhaal dat een riem stug wordt bij koud (vries)weer.
Klopt dat?.
Merk je daar iets van of is dat verschil minimaal?

Geplaatst: 19 dec 2010 20:05
door libraio
Afgelopen vrijdag door de sneeuw geploegd met de District en merkte weinig aan de riem. Wel merkte ik dat 700x28 banden in de sneeuw heel leuk zijn maar ook levensgevaarlijk. Ben hard opzoek naar een frame waar behalve Beltdrive ook sneeuwbanden in passen. Een veldrijframe met een opening voor een riem dus.