Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2012 16:07

Denk dat wij over paar weekjes gaan boeken :)
Less is bore

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 27 sep 2012 19:15

Ook weer geboekt, volgend jaar maart. 8-)
Voor mij de 2e keer

kennya
Forum-lid

kennya 28 sep 2012 13:30

Me too, weekje in de herfstvakantie. Ben benieuwd, ga als een natte drol bergop dus dat wordt nog lachen.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 okt 2012 16:15

Ik ga volgende week naar GC. Is het verstandig om verlichting mee te nemen? Zijn er tunnels e.d. en hoe laat is het 's avonds donker rond deze tijd? Mag je eigenlijk CO2 patronen meenemen in het vliegtuig (sommige webshops versturen die dingen niet internationaal)?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2012 16:52

Er zijn geen tunnels, zo lang je geen behoefte hebt om 's avonds te fietsen kan je verlichting thuis laten.

Soms doen ze moeilijk over CO2 patronen. Er kan natuurlijk helemaal niets mee gebeuren, maar t kan zijn dat ze in beslag genomen worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 okt 2012 17:03

Als je naar Puerto de Mogan rijdt kom je wel een paar tunnels tegen. Bij Free Motion waarschuwden ze ons in maart dat ze er voor het eerst in 10jr hadden gecontroleerd. Wij hebben niks gezien.
Less is bore

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 24 okt 2012 18:57

Vanaf playa del ingles naar Mogan, lopen de tunnels iets naar benden waardoor je een aardig gangetje kan maken.Het zijn er geloof ik 2 waarvan de langste niet langer is als 200 meter.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2012 10:15

Nu jullie 't zeggen herinner ik 't me weer enigsinds. Maar die tunnels stellen weinig voor en de rest van het verkeer hield toen ik er was netjes rekening met fietsers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 25 okt 2012 10:19

Ik heb bij verschillende maatschappijen navraag gedaan over het meenemen van co2 patronen en tot op heden was het antwoord altijd negatief. Hoewel het volgens mij in principe geen enkel kwaad kan neem ik het risico nooit. Ik zorg dat ik een pompje bij me heb en neem daarnaast m'n co2 gun mee. Op locatie koop ik dan een paar patronen en als ik ze niet gebruik geef ik ze weg aan een wielertoerist ter plekke. Zoveel kosten die dingen niet en je hebt tenminste geen gezeur.

kennya
Forum-lid

kennya 29 okt 2012 14:31

Ik ben vorige week op GC geweest, heerlijk fietseiland. Heb slechts 3 ritjes kunnen maken, maar wel volop genoten. Hierbij een verslagje.

1. Van Playa des Ingles naar de Pico de las Nieves en terug (96 km, 2500 hm)

Fiets opgehaald bij Freemotion, helemaal prima. Via Fataga en St. Bartolome de Tirajana klimmen naar het gehuchtje Ayacata. De klim is lang (40 km) maar niet al te moeilijk. Pas voorbij Ayacata richting de Roque Nublo gaat het goed omhoog, een km of 4 a 8-9%. Daarna kom je voor het eerst echt vegetatie tegen en rijd je tussen de naaldbomen verder omhoog. Vanaf de splitsing van de GC-600 met de GC-130 naar de Pico wordt het wegdek echt dramatisch en voelen de 6-7% stijging een stuk zwaarder aan. Eindelijk aangekomen op de de Pico (1949 m) zit het potdicht van de bewolking en is het behoorlijk fris geworden. Bij de Roque Nublo kom ik een 51-jarige Oostenrijker tegen. Praatje gemaakt, hij terug naar beneden want de benen wilden niet meer, ik verder omhoog. Als ik vervolgens een kwartiertje op de top sta, zie ik hem tot m'n verbazing opeens omhoog komen. Tsja, hij had even een ijsje gegeten en toen toch maar naar boven gereden. Samen afgedaald, waarbij de eerste kilometers tot de splitsing met de GC-600 echt vervelend afdalen zijn door het slechte wegdek. Armstukken zijn vandaag eigenlijk niet voldoende en tot Ayacata is het bibberen. Daarna ruim 30 km verder afdalen over prima wegdek. Vervolgens moet je in St. Bartolome even klimmen. Daar zijn twee opties: over de doorgaande weg een wat langere, eenvoudige klim, of over de "lokale Redoute". We kiezen voor de eerste variant, maar daar is een stuk weg afgesloten, vanwege gevaar door vallend gesteente. We besluiten toch maar over de hekken heen te klauteren en een beetje links te houden. Daarna is het op een venijnig klimmetje na Fataga na, heerlijk afdalen naar Playa.

Afbeelding
Uitzicht op Playa des Ingles en de duinen van Maspalomas

Afbeelding
Op de meeste wegen perfect asfalt

Afbeelding
Splitsing in Ayacata naar de Roque Nublo, waar het een paar kilometer serieus klimmen wordt.

Afbeelding
Roque Nublo

Afbeelding
Op de GC-600 waar het asfalt nog goed is.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Pico..

Afbeelding
Even over de hekken klauteren.. (op de GC-60 vlak buiten St. Bartolome)

Afbeelding
Venijnig klimmetje vlak na Fataga.

2. Monte Leon (linksom, 33 km, 450 hm)
Ik vond dit een heerlijk relaxed rondje. Eerst een km of 8 vals plat en vervolgens in een paar haarspeldbochten naar de Cima Pedro Gonzalez (490 m). De afdaling daarna bevat een spectaculair stuk waar je op een smalle kam tussen twee dalen afdaalt.

Afbeelding
Slingeren richting het dorpje Ayagaures

Afbeelding
Opnieuw fraai uitzicht op Playa en de duinen van Maspalomas.

Afbeelding
Mooi afdalinkje op een smalle bergkam tussen twee dalen (even van streetview gejat)

3. Playa - Soria - Ayacata - Tejeda - St Bartolome - Playa (120 km, 2600 hm)
Om in Soria te komen zoek je eerste de kustweg op richting Puerto Rico op, die op en neer gaat, maar je normaal gesproken de wind in de rug hebt. Vandaag echter een strakke noordwester en dus de wind op de kop, niet echt lekker, maar gelukkig duurt het slechts een kilometer of 10 voordat je afdraait richting Soria. De eerste kilometers fiets je netjes vlak door het dal, totdat het vanaf Sabinilla stevig klimmen wordt naar de Paso de Tauro. Eerst een km of 5 a 8-9% gemiddeld. Vervolgens kom je aan bij de Baranquillo Andres waarna het wegdek slechter wordt en je in een paar korte, steile (tot 14%) en spectaculaire haarspeldbochten naar de Paso de Tauro klimt. Vervolgens pak je de werkelijk perfect geasfalteerde weg richting Ayacata. Ook daar weer gesocialized met een Poolse en Britse fietsers (je maakt makkelijk contact met fietsers op het eiland, ik vind dat wel wat hebben). Langs het stuwmeer (Presa de Ninas), waar overigens er eentje nog echt water bevat, de rest staat zo goed als droog. Bij Ayacata weer wat gedronken bij velen bekende Casa Melon en verder ricthting Tejeda. Dat stuk vind ik een aanrader. Over een prima weg langs een diep ravijn heb je prachtige vergezichten richting Tenerife en het de westkust van het eiland. Een paar kilometer verder daal je af langs de Roque Bentayga, die ik persoonlijk indrukwekkender vind dan de Roque Nublo. Even later bereik je Tejada, een prachtig dorpje. Het begon echter al wat laat te worden en uiteindelijk durfde ik het niet meer aan om via Cruz de Tejeda en de Pico weer richting Ayacata te rijden. Dus hetzelfde stuk maar terug naar Ayacata via een makkelijke klim. Achteraf had het stuk via Cruz de Tejeda makkelijk gekund, maar ik liet me afschrikken door het bord met 12% stijging dat daar direct aan de voet stond. Daarna via de bekende weg afdalen richting Playa. In St Bartolome geen zin weer over de hekken te klauteren, dus maar de lokale Redoute gepakt. Viel reuze mee, waarschijnlijk omdat ik hier over een 30x28 beschikte en dan kom je zelfs met vermoeide benen overal wel boven.

Afbeelding
Kustweg richting Puerto Rico

Afbeelding
Heerlijke swingende klim naar de Baranquillo Andres

Afbeelding
Korte haarspelden richting Paso de Tauro

Afbeelding
Woeste en verlaten binnenland van GC

Afbeelding
Uitzicht op de pico de Teide van Tenerife

Afbeelding
Roque Bentayga

Afbeelding
Tejeda

Afbeelding
De lokale variant van La Redoute

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 okt 2012 14:40

Prachtig verslag! Jammer dat de laatste km's naar de top nog altijd zo slecht zijn. Had gehoopt dat ze dat inmiddels opnieuw hadden geasfalteerd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2012 15:24

Feest van herkenning!! Wij gaan deze week denk ik boeken voor maart 2013.
Nog beetje puzzelen voor het hotel.
Less is bore

Plaats reactie