Pagina 19 van 274

Geplaatst: 01 sep 2008 08:45
door whocares
[quote="Lowermate"]Ik heb de verschillende berichten gelezen over Topo Nederland and City Navigator.
Welke is nu echt aan te raden.Afgezien van het geld, zou het beter zijn om beide te nemen aangezien City Navigator ook straatnaamen weergeeft ?

[/quote]

Het ligt eraan waar je hem voor gebruikt .

Racefiets : CN , wegen

ATB : Topo ivm jaagpaden e.d.

Geplaatst: 01 sep 2008 11:48
door bikebaron
Afgelopen weekend weer op de racer en de CN gereden. Hier staan helaas niet alle fietspaden op. Meest ideaal is dus de topo en CN.

Geplaatst: 01 sep 2008 22:27
door lowermate
Ik wil de 705 gebruiken voor op de racefiets, dus toch CN kopen ipv Topo Nederland.
Zit trouwens nog even te kijken naar de edge 605. Enige verschil is toch dat deze geen cadansmeter heeft (optioneel).

Hoe nauwkeurig is de 705 ? Kan ik hem echt qua fietscomputer als vervanging zien voor mijn shimano flightdeck.
Een kennis zei laatste tegen mij dat de snelheid regelmatig varieert.
Nu heeft hij de eTrex Legend HCX waarvan hij zegt dat die juist weer speciaal voor de fiets is. Tegen mij zeiden ze in de winkel dat de 705 dat was.
De twijfel slaat enigzins toe.

Geplaatst: 02 sep 2008 00:48
door rene1
Ik heb Topo NL en City Navigator en als ik zou moeten kiezen dan zou absoluut het city navigator worden. (Heb overigens nog maar 2 weken ervaring met de 705.

Zonder gebruik van de snelheid/cadanssensor is de real time snelheidsweergave behoorlijk variabel, met de sensor komt de snelheid overeen met de Polar.(100 meter verschil op een rit van 95 km)

De etrex ken ik niet. Voor de 705 zou ik zeggen; als je het leuk vindt om ook af en toe eens met de PC te stoeien en je weg op internet kent is het best een leuk apparaatje, dat nog niet helemaal uitontwikkeld is. (Hij wordt steeds beter door firmware updates)

Geplaatst: 02 sep 2008 15:19
door ted038
Lowermate schreef:Ik wil de 705 gebruiken voor op de racefiets, dus toch CN kopen ipv Topo Nederland.
Zit trouwens nog even te kijken naar de edge 605. Enige verschil is toch dat deze geen cadansmeter heeft (optioneel).
... en geen hartslagmeter, en volgens mij was de hoogtemeter ook niet aanwezig, maar dat weet ik niet zeker.
Op CN staan geen fietspaden. Heb zelf ook zowel CN als Topo op de edge staan, maar beide kaarten (en dus vooral TOPO) gebruik ik meer als kaartachtergrond, want zodra ik onbekend gebied wil gaan rijden (in bekend gebied heb ik helemaal geen kaart/track nodig) maar ik een .CRS route van, die werkt zelfs zonder kaartmateriaal.
(in feite zou je kaartloos de edge kunnen gebruiken, omdat bijv. sites als www.gpsies.com functies bieden als routes zelf tekenen en andere gps-bestandsformaten omzetten naar .CRS en .TCX , eventueel incl. juiste hoogtemeters en virtuele tegenstander)
Hoe nauwkeurig is de 705 ? Kan ik hem echt qua fietscomputer als vervanging zien voor mijn shimano flightdeck.
Een kennis zei laatste tegen mij dat de snelheid regelmatig varieert.
Nu heeft hij de eTrex Legend HCX waarvan hij zegt dat die juist weer speciaal voor de fiets is. Tegen mij zeiden ze in de winkel dat de 705 dat was.
De twijfel slaat enigzins toe.
de edge redelijk nauwkeurig, al blijft de edge (uiteraard) op het moment zelf minder nauwkeurig dan een normale teller, over een hele tocht valt het te verwaarlozen. gps signaal kan altijd net wat minder zijn door bebouwing, bladerdek, lichaam , etc., zodat op een recht stuk met constante snelheid op normale fietspc, de edge toch beetje aan het schommelen is (ik heb zowel flightdeck als edge op fiets)

Edge serie zijn s[peciaal voor fietsers gemaakt, de Etrex legend HCX kan ook op de fiets, maar ook voor wandelen, kano-en etc, die is wat allrounder in gebruik. Edge biedt gewoon heel wat meer fietsgerichte functies dan de Etrex. Al kan je aan de Etrex heus genoeg hebben......

Geplaatst: 02 sep 2008 15:55
door spin
In mijn ervaring is de edge als fietscomputer tamelijk nauwkeurig, de gemiddelde snelheid over een rit verschilt tussen tellertje en edge zelden meer dan 0.1-0.2 km/h. Toch heb ik mijn gewone teller erop laten zitten omdat de edge tamelijk complex is, en als er dan iets raars gebeurt met de registratie, je een verkeerd knopje indrukt of het apparaat valt even uit, dan heb je op je gewone teller in elk geval nog de basisgegevens zoals gemiddelde en ODO. Maar wie weet dat ik dat op termijn nog een keer afschaf, als ik de edge goed onder de knie heb.

Geplaatst: 02 sep 2008 17:27
door lowermate
Op dit moment heb ik de Shimano flight deck met o.a. cadans funktie.
Verder heb ik een losse polar hartslag meter.
Ik kan natuurlijk de flightdeck latenzitten, maar dan zou ik de 705 niet nodig hebben qua cadansfunktie. Ik zou dan de 605 kunnen nemen die dan nog wel de hartslag funktie heeft. Stel ik blijf mijn huidige hartslag meter gebruiken dan zou ik weer naar een ander Garmin type moeten gaan.
Wat mij op zich handig lijkt is dat je maar een apparaat op je fiets hebt zitten en ik dan bv. de flightdeck en hartslag meter verkoop (of hartslag meter alleen voor spinning gebruik).
Gezien de vele mogelijkheden (alleen zeggen sommige, gebruik je die dan ook ) ging mijn aandacht uit naar de edge 705.
Door mijn kennis kwam de eTrex Legend in de picture.

Qua software, tja en Topo Ned en CN wordt als je dat samen met de eventuele 705 koopt wel erg prijzig in 1 keer.
Ik las laatst iets over de Garmin onroute fietskaart waarmee je kunt navigern zoals een tomtom.

De reden tot evt. aanschaf van een gps systeem was in eerste instantie wel het feit dat het mij handig leek om route te downloaden zodat ik bv. een Jan Janssen classic tocht vanuit Wageningen nog een keer later zelf kan rijden. Dan is TOPO ned. in eerste instantie voldoende ?

Ik las trouwens wel dat de eTrex Legend 1000 waypoint heeft om op te slaan en de edge 705 maar 100. Is dat dan geen groot nadeel als je routes gaat downloaden om na te rijden.
Wat betreft het aantal waypoints is de Garmin Colorade 300 (ook 1000 waypoints) dan ook een optie tot aankoop ?

Het wordt je niet makkelijk gemaakt.

Geplaatst: 02 sep 2008 17:29
door ted038
mijn argumentatie om zowel flightdeck als edge te hebben is als volgt:

1 Ik had de flightdeck toch al, toen ik de edge kocht . Enerzijds te lui om te demonteren, maar flightdeck heeft weer info over verzetten wat de edge niet heeft
2 Nu ben ik niet van de edge afhankelijk, als daar eens de batterij van leeg is of ik een bekend rondje doe, waarbij ik de gps niet echt nodig heb.
3 nog meer info tijdens het fietsen zonder in de edge te hoeven bladeren
4 controle of de edge het wel goed doet ;)

gelukkig ben ik geen gewichtsfreak, anders zou ik ook nog serieus moeten kiezen tussen tussen wel flightdeck / geen flightdeck (en dus geen verzetten etc)
=====================================================
@lowermate : DE 605 HEEFT GEEN HARTSLAGMETER !!!!
en die 100 zijn waypoints, geen routepunten. waypoints zijn dingen als huisadres, adres dealer, hoteladres etc. Qua routepunten/tracklog kon de edge 13.000 aan (in totaal) , en qua routes zover die routes op het geheugen passen (standaard al zo'n 500 MB, en via SD kaart uitbreidbaar) Denk dat de edge meer kan hebben dan de etrex , gemiddeld gezien.

Of je kaarten nodig hebt om een route na te fietsen, hangt af aan het type route : "tracks" zijn routes die echt van punt naar punt gaan en als een kruimelspoor de route laten zien, MTB-routes zijn dit bijna altijd, bij voorbeeld, omdat er geen wegen zijn. motor/auto-routes zijn bijna altijd "routes" waar veel minder routepunten op staan en er kaartmateriaal nodig is, waarmee de gps de route van routepunt naar routepunt kan berekenen over de wegen op het kaartmateriaal, dus zoals een tomtom dat doet. Voor racefietsen ben ik beide varianten tegengekomen.....

iedere kaart heeft zo zijn voordelen en nadelen.
CN is het duurst, maar dan wel heel europa, kan wel automatisch navigeren (mits gps het ondersteund), maar navigeert alszijnde "in een auto", er staan dus geen aparte fietspaden op.

Topo NL is voordeliger, maar ook alleen NL dus. TOPO nl is vooral leuk als je zelf routes wilt maken en/of veel kaartdetail (losse fietspaden, onverharde boswegen, hoogtelijnen etc) wilt zien en daarvoor de "automatisch navigeren" wilt laten schieten. De routes die je met topo maakt/gebruikt zijn dan dus ook "tracks". Je kan deze tracks dus overal over laten lopen, de track op zich is ook losgekoppeld van de kaart en kan ook worden gebruikt in gps-sen zonder kaart

de Fietskaart is een leuk initiatief, maar nog volop in ontwikkeling en helaas nog veel kinderziektes. Heb deze kaart zelf niet, maar omNU ALLEEN deze kaart te kopen is eigenlijk zonde, dat is tenminste wat ik eruit opmaak van wat ik lees op forum.gps.nl

Geplaatst: 02 sep 2008 19:59
door spin
Ik zou zeggen: koop de edge 705 met CN. Ik heb zelf alleen CN en heb topo nog niet gemist. Ik ga ook zelf geen routes met de hand uitzetten over allerhande kleine paadjes, ik vind het genoeg om ongeveer te weten of ik de goeie kant op rijd, en als je het een keer gereden hebt kun je de gereden route omzetten in een course en hem nafietsen, daar heb je dan die topo weer niet voor nodig. En je kunt hem er altijd nog bij kopen natuurlijk.

Als je nog geen navigatie hebt is CN bovendien errug handig voor in de auto!

En mijn hartslagmeter gebruik ik idd niet meer sinds ik de edge heb, scheelt weer ruimte op je stuur.

Geplaatst: 02 sep 2008 20:20
door timper
Ik gebruik ook enkel de edge voor alles. CN is inderdaad heel nuttig; alleen spijtig dat jaagpaden enzo er niet opstaan. De navigatieproblemen komen eigenlijk enkel voort uit de software van CN en andere. Er staan nogal wat fouten op (bruggen die ontbreken bijv, waardoor hij een hele omweg maakt zonder dat het nodig is.).
Het ideaal zou een CN zijn die ook jaagpaden en specifieke fietspaden kent en daar ook de voorkeur aan geeft bij berekening van routes.

Maar inderdaad, gereden routes zijn perfect na te fietsen en te bewaren.

Heel tevreden over het toestel, ook over de snelheidsmeter.

Geplaatst: 02 sep 2008 21:14
door lowermate
Jongens, tot zover in ieder geval bedankt voor jullie reakties.

Garmin Edge 705 of Garmin Colorado 300 ?

Welke is beter ? Moet ik me dus niet blindstaren op het aantal op te slaan aan waypoints (100 bij edge en 1000 bij Colorado).
Waarom ik hier mee zit, omdat ik laatst een verhaal las van iemand die een gedownloade tocht (geloof jan janssen classic van 200 km. ) ging nafietsen en waarbij het na 60 km. misliep , waarschijnlijk door te veel waypoints in de route ( ?) .

Ikmoet toegeven dat er bij de colorado geen hartslag en cadans meter zit. Wel groter scherm.

Excuus voor de vragen steeds, maar het is een behoorlijk uitgave. Vandaar. thx. voor julie reaktie.

Geplaatst: 02 sep 2008 21:23
door timper
Voor de fiets : edge ! Is er speciaal voor gemaakt en geeft alle gegevens weer.

Leuk speelgoed. ; )