Sprintbom schreef:
Je kan natuurlijk de carbonfietsen van vroeger niet vergelijken met deze van nu. Hoeveel ervaring was er toen met carbon. Nu hebben de bedrijven die carbonfietsen maken (4 of 5 fabrieken in de wereld) ernorme ervaringen die werden opgedaan in de F1.
Nogmaals: De Looks waar Once opreed waren echt niet af na korte tijd. Dat is gewoon net zon onzin als Boogerd die bloedserieus zegt dat de Colnagos van de prof na een paar maanden vervangen worden omdat ze dan slapper zijn.
Het is technisch niet onderbouwd: flauwekul dus. De Looks die Once opreed waren behoorlijk overbouwd en waren zeker niet woeste superlichte prototypes. Niet voor niets dat die basistypen tijden in het assortiment zaten.
Dat verhaal van Longo is ook zoiets: Een 50 jarige afgetrainde dames wielrenner in een tijdrit: dat is voor een wiel toch geen belasting? Wat verwachten jullie dat ze voor power output leverd? Ik geloof best dat het uitgeboord en afgeslepen spul is en dat dingen als afdichting niet zijn aangebracht en dat het daarom misschien af is (ik betwijfel het, lijkt me een stoer reporter verhaal) maar het is niet de zware belasting die een toprenner op zijn materiaal geeft. Want dat valt allemaal echt wel mee (tegen). Profs vallen, raggen fietsen op en af autos, maar voor de rest zijn het lichtgewichten die een lange duur prestatie leveren. Het is niet Jan Bos die ff zon fietsje onder zich plooit (en ik heb een vermoeden dat zelfs voor hem de belasting best meevalt).
Als iets breekt/scheurt is het in verre weg de meeste gevallen een faliekant misontwerp (trek vork P-R) of mismontage. Zelfs na valpartijen zie je zelden versplinterde of verwrongen frames en ik koers zelf en kijk al een tijdje.