Pagina 19 van 34

Geplaatst: 01 sep 2008 00:37
door scepticus
vivo schreef:Ja dus naast die 6.8 kilo voor de gehele fiets ook een minimum voor het voorwiel en het achterwiel.


Denk dat de 6.8 regel wel genoeg is.
Renners hebben er ook geen belang bij als hun wielen stuk gaan onderweg.
spook schreef: Tenminste, als iemand mij kan vertellen waarom het minimale gewicht 15lbs is. Is dat een gewicht dat met natte vingerwerk is bepaald, of is wetenschappelijk bewezen dat een fiets lichter dan 15lbs niet veilig meer is? Of had de voorzitter van de club die dit bepaalde zelf een fiets die 15lbs was en dacht hij (of zij):'Dit is een mooi gewicht?'


Álle normen zijn tot op zeker hoogte arbitrair, en de 6.8-regel is daar zeker geen uitzondering op.
(zelfs de veiligheidsnormen voor helmen zijn arbitrair, maar daar ga ik maar geen discussies meer over aan :D )

Geplaatst: 01 sep 2008 20:58
door bsa
Nog geen scherpe pic, maar de fiets ziet er goed uit. Rabobank Giant 2009:
http://www.postimage.org/image.php?v=aVw8EZS

Geplaatst: 01 sep 2008 21:17
door sprintbom
DC schreef:
Dual schreef:Was de specialized Epic uit die tijd ook niet een carbon fiets?


Dat was hetzelfde frame als de Cadex AFAIK.

En Carbon... Donnay was volgens mij een van de eersten. Vitus, Alan etc waren ook redelijk vroeg. Monocoque denk ik aan kestrel/Giotto
sprintbom schreef:Ik weet dat Once met de eerste Carbon Look fietsen reed. Om de drie maanden kregen ze een nieuwe fiets.
Vanwege Carbongriep??? Sorry, dit zijn net als die mythes dat Kelly elke maand een nieuwe Vitus besteeg. Die Carbon looks waren niet slapper als een 753tje en die gingen ook een seizoen mee. Integendeel, Looks blonken ook toen al uit in vakmanschap.

Zolang materiaal niet wordt overbelast (en dat is best lastig met die mini mennekes die profwielrenners nu eenmaal zijn) zal het niet kapot gaan, fabricage en montage fouten daargelaten. Dat geld voor alle materialen. Wat wel waar is dat staal vaak wat "fijner"faalt, het buigt/scheurt in, waar Alu Carbon nog wel eens echt falen. Maar ik heb vroeger ook Staal zien falen met valpartijen tot gevolg. Tegenwoordig zie ik ook wel frames kapot gaan, maar meestal NA een valpartij. QC is blijkbaar net ff beter geworden.

Maar goed, ik moet altijd een beetje mijn hoofdje schudden als ik hoor dat prof materiaal zo zwaar belast wordt. Tuurlijk, kasseien is een ander verhaal, maar voor de rest? Zelfs Tommeke is een lichtgewicht in vergelijking met mijn zwager. Hij zal wat meer watts op de tafel brengen, maar mijn lompe zwager is slecht op zijn materiaal, rost door putdeksels met 40+ en zijn racefiest leeft ook nog steeds. En denk dan aan een Abdu die op oud spul (echt wel wat slapper) rondroste... zou die cowboy zijn fietsen niet wat meer hebben mishandeld? Wat dat betreft is een prof mijns inziens geen krachts-tester.


Je kan natuurlijk de carbonfietsen van vroeger niet vergelijken met deze van nu. Hoeveel ervaring was er toen met carbon. Nu hebben de bedrijven die carbonfietsen maken (4 of 5 fabrieken in de wereld) ernorme ervaringen die werden opgedaan in de F1.

Geplaatst: 06 sep 2008 23:09
door simic
BsA schreef:Nog geen scherpe pic, maar de fiets ziet er goed uit. Rabobank Giant 2009:
http://www.postimage.org/image.php?v=aVw8EZS


Idd, een zeer mooie fiets is dit!

Geplaatst: 07 sep 2008 11:04
door dc
Sprintbom schreef:
Je kan natuurlijk de carbonfietsen van vroeger niet vergelijken met deze van nu. Hoeveel ervaring was er toen met carbon. Nu hebben de bedrijven die carbonfietsen maken (4 of 5 fabrieken in de wereld) ernorme ervaringen die werden opgedaan in de F1.


Nogmaals: De Looks waar Once opreed waren echt niet af na korte tijd. Dat is gewoon net zon onzin als Boogerd die bloedserieus zegt dat de Colnagos van de prof na een paar maanden vervangen worden omdat ze dan slapper zijn.

Het is technisch niet onderbouwd: flauwekul dus. De Looks die Once opreed waren behoorlijk overbouwd en waren zeker niet woeste superlichte prototypes. Niet voor niets dat die basistypen tijden in het assortiment zaten.

Dat verhaal van Longo is ook zoiets: Een 50 jarige afgetrainde dames wielrenner in een tijdrit: dat is voor een wiel toch geen belasting? Wat verwachten jullie dat ze voor power output leverd? Ik geloof best dat het uitgeboord en afgeslepen spul is en dat dingen als afdichting niet zijn aangebracht en dat het daarom misschien af is (ik betwijfel het, lijkt me een stoer reporter verhaal) maar het is niet de zware belasting die een toprenner op zijn materiaal geeft. Want dat valt allemaal echt wel mee (tegen). Profs vallen, raggen fietsen op en af autos, maar voor de rest zijn het lichtgewichten die een lange duur prestatie leveren. Het is niet Jan Bos die ff zon fietsje onder zich plooit (en ik heb een vermoeden dat zelfs voor hem de belasting best meevalt).

Als iets breekt/scheurt is het in verre weg de meeste gevallen een faliekant misontwerp (trek vork P-R) of mismontage. Zelfs na valpartijen zie je zelden versplinterde of verwrongen frames en ik koers zelf en kijk al een tijdje.

Geplaatst: 03 okt 2008 18:58
door daj
Heeft iemand al een mooie foto van de nieuwe Rabo Giants?

Geplaatst: 03 okt 2008 19:01
door Livio Livius
Kunnen we de titel van topic nu aanpassen?

Geplaatst: 03 okt 2008 19:13
door amclassic-fan
Dat kan :)

Geplaatst: 03 okt 2008 20:59
door wouterf
Lekker idioot. Nu zijn de eerste zoveel pagina's compleet uit context. Maak dan een nieuw topic aan ofzo..

Geplaatst: 04 okt 2008 14:47
door sevenstorck
de giant van columbia vind ik er erg mooi uitzien
gezien de vierkante schuine buis denk ik dat ze ook behoorlijk stijf zijn
en zeker stijver dan de colnagos
een stuk beter dan die oude tcr`s of ocr`s

hier ging t toch over?
en niet over de kwaliteit frames van once

Geplaatst: 04 okt 2008 16:00
door simic
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk de Giant's van Columbia er niet uitzien. De bovenbuis die vind ik zo schuin, daarom vind ik ze gewoon niet mooi, maar meningen verschillen:D

Geplaatst: 07 okt 2008 13:56
door arnoud
Heb afgelopen zaterdag in alle rust gekeken naar de fiets in het zwart (S-Tec, met Dura Ace 7900). Met de nodige ongeloof moet ik zeggen dat ik hem werkelijk heel mooi vond (snel, aggressief, wat veel de naam er op, maar niet storend) en technisch ook goed in elkaar vond zitten. Om eerlijk te zijn dacht ik bij Giant altijd aan: een aardige instap fiets en van oudsher aan het goedkope broertje van Koga. Dat zal ik nu toch wel uit mijn hoofd laten (voor deze dan tenminste...). De garantievoorwaarden (ook bij wedstrijd gebruik) werden door S-Tec trouwens geroemd. Dat alles trouwens voor een prijs die ook nog alleszins acceptabel is! Door de extreme slooping wordt de fietsmaat denk ik alleen nog meer bepaald door de (virtuele) bovenbuuislengte. Toch?