Cyclocross fietsen
Lastig,
De fiets die ik zal gaan opbouwen zal waarschijnlijk toch minder strak sturen dan mijn pina maar ik vraag me even af wat je bedoeld met die slechtere remweg ? als je er goede remmen op zet kom je toch ook wel tot stilstand ? zelfde als een racer!
Wat betreft de geometrie , die kan je toch aanpassen d.m.v. zadel en stuurpen ? Ik weet dat de crank hoger ligt en de wielbasis korter is. Maar kortere wielbasis stuurt toch veel scherper?
Feit is dat ik onder de Posbank woon en daardoor best een grote speeltuin in mijn achtertuin heb waar ik misschien wel een keer doorheen wil knallen... en dan is een crosser natuurlijk wel ideaal
De fiets die ik zal gaan opbouwen zal waarschijnlijk toch minder strak sturen dan mijn pina maar ik vraag me even af wat je bedoeld met die slechtere remweg ? als je er goede remmen op zet kom je toch ook wel tot stilstand ? zelfde als een racer!
Wat betreft de geometrie , die kan je toch aanpassen d.m.v. zadel en stuurpen ? Ik weet dat de crank hoger ligt en de wielbasis korter is. Maar kortere wielbasis stuurt toch veel scherper?
Feit is dat ik onder de Posbank woon en daardoor best een grote speeltuin in mijn achtertuin heb waar ik misschien wel een keer doorheen wil knallen... en dan is een crosser natuurlijk wel ideaal
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De wielbasis van een crossfiets is natuurlijk veel langer dan van een wegfiets, die hogere banden moeten ergens blijven namelijk.
Je kunt geen wegremmen op een crossfiets monteren, je moet mini-V's of cantilevers monteren. En zeker de cantilevers remmen een stuk minder goed.
Je houding moet je gewoon niet gelijk willen proberen te maken aan je wegfiets, als je dat doet dan heb je niets meer aan die fiets in 't veld. Je krijgt 'm dan nauwlijks een bocht om en bijv de afdalingen op de Posbank worden dan wel heel erg lastig.
Je kunt geen wegremmen op een crossfiets monteren, je moet mini-V's of cantilevers monteren. En zeker de cantilevers remmen een stuk minder goed.
Je houding moet je gewoon niet gelijk willen proberen te maken aan je wegfiets, als je dat doet dan heb je niets meer aan die fiets in 't veld. Je krijgt 'm dan nauwlijks een bocht om en bijv de afdalingen op de Posbank worden dan wel heel erg lastig.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40261
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je op de Posbank wil spelen kun je beter een ATB kopen. Vele malen beter voor dat werk. Zou willen dat het mijn achtertuin was
Als je een winter-wegfiets wilt bouwen inderdaad een goedkoop ding opbouwen met wat bij elkaar gesprokkelde restjes. Een oproep hier op het forum bij Te Koop brengt al bijna een hele fiets bij elkaar. Alleen ff een frame zoeken.
Ik zou in jouw geval niet zo snel een CX kopen.
Als je een winter-wegfiets wilt bouwen inderdaad een goedkoop ding opbouwen met wat bij elkaar gesprokkelde restjes. Een oproep hier op het forum bij Te Koop brengt al bijna een hele fiets bij elkaar. Alleen ff een frame zoeken.
Ik zou in jouw geval niet zo snel een CX kopen.
Less is bore
Timsen schreef:Heren,
Ik ben van plan aankomende winter een 2e fiets op te bouwen om van de winter met slecht weer op te gaan rijden. Ook wil ik er aankomende zomer een paar trainings koersjes op de weg ermee gaan rijden.
De fiets is dus puur om er met slecht weer op te trainen en zo af en toe een trainingskoers op te rijden. Ik zit nu te denken om een cross frame aan te schaffen omdat ik hier alle kanten mee op kan...
Wat raden jullie mij aan? Is het aan te bevelen om een cross frame te gaan gebruiken voor deze doeleinden? Ik zal hoogst waarschijnlijk zelden de fiets in het bos gaan gebruiken.
alvast bedankt
groeten Tim
Ben hetzelfde van plan om te doen. Dus een crosser opbouwen (onlangs opgebouwd project bevalt niet) om puur als slecht weer fiets te gebruiken en zo nu en dan in de bossen te crossen). Zit met het dilemma eigenijk.
Daniel1975 schreef:Als je op de Posbank wil spelen kun je beter een ATB kopen. Vele malen beter voor dat werk. Zou willen dat het mijn achtertuin was
Als je een winter-wegfiets wilt bouwen inderdaad een goedkoop ding opbouwen met wat bij elkaar gesprokkelde restjes. Een oproep hier op het forum bij Te Koop brengt al bijna een hele fiets bij elkaar. Alleen ff een frame zoeken.
Ik zou in jouw geval niet zo snel een CX kopen.
Ik heb al een cube Ams comp in de schuur staan
Maargoed lastige keus dit
Ik heb mijn crosser aangeschaft om de winter mee door te komen, de fiets zal voornamelijk op de weg gebruikt worden. Toch wil ik de mogelijkheid hebben om ook eens off-road te gaan en natuurlijk kan dat ook met de MTB. Daarnaast vind ik het gewoon leuk om eens wat anders uit te proberen.
Voor wat betreft de afstelling heb ik deze, tegen de adviezen in die ik hier zoal lees, afgestemd op die van mijn racer. Na slechts 1 rit kan ik in elk geval concluderen dat het remmen nog beroerder gaat dan in vergelijking met mijn full carbon clinchers op de racer. Daarnaast vind ik het rijden op de crosser meer overeenkomsten hebben met mijn niet geveerde MTB dan met de racer.
Voor wat betreft de afstelling heb ik deze, tegen de adviezen in die ik hier zoal lees, afgestemd op die van mijn racer. Na slechts 1 rit kan ik in elk geval concluderen dat het remmen nog beroerder gaat dan in vergelijking met mijn full carbon clinchers op de racer. Daarnaast vind ik het rijden op de crosser meer overeenkomsten hebben met mijn niet geveerde MTB dan met de racer.
Je kan ook hier eens kijken http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nieuw.html
ik zag hem net te laat heb al wat anders aangeschaft maar toen zag ik deze.
hoef je ook niks op te bouwen en voor een leuke prijs (vind ik)
ik zag hem net te laat heb al wat anders aangeschaft maar toen zag ik deze.
hoef je ook niks op te bouwen en voor een leuke prijs (vind ik)
Timsen schreef:Heren,
Ik ben van plan aankomende winter een 2e fiets op te bouwen om van de winter met slecht weer op te gaan rijden. Ook wil ik er aankomende zomer een paar trainings koersjes op de weg ermee gaan rijden.
De fiets is dus puur om er met slecht weer op te trainen en zo af en toe een trainingskoers op te rijden. Ik zit nu te denken om een cross frame aan te schaffen omdat ik hier alle kanten mee op kan...
Wat raden jullie mij aan? Is het aan te bevelen om een cross frame te gaan gebruiken voor deze doeleinden? Ik zal hoogst waarschijnlijk zelden de fiets in het bos gaan gebruiken.
alvast bedankt
groeten Tim
Ik heb zelf ook net een cyclocross fiets gekocht. Ga deze gebruiken om tijdens de winter ermee op de weg te trainen met een stel oude trainingswielen erin. Wel ben ik van plan om er geregeld offroad mee te gaan. Dus vandaar dat dit een logische keuze voor mij was. Merk verder weinig verschil met het rijden op de weg, dus heb geen last van de iets langere wielbasis (dit gaat tenslotte maar om een cm. of 3). Wel remmen de cantilevers wat minder maar vind dit zelf geen groot probleem, is wel wat lastiger als je er wedstrijden mee gaat rijden op de weg. Als jij de fiets puur op de weg wilt gaan gebruiken zou ik je toch aanraden om gewoon een racefiets hiervoor te gebruiken. Zou dan gewoon een goedkoop aluminium of staal frame hiervoor gebruiken.
Timsen schreef:Nou hoor ik veel verhalen over het slechte remmen van een cross fiets..
Maar nu hoor ik ook verhalen over de mini V-brakes die wel goed zouden remmen?
Welke moet je dan hebben? (of zijn deze heel erg prijzig)
Ik rijd nu een jaar of 3 met mini-V's van Tektro: http://meybo.nl/cms/index.php?page=shop ... &Itemid=19
Even een paar goede remblokken erin doen en je hebt de sterkste cyclocrossremmetjes die je kunt hebben
Canyon Ultimate CF SL 2016
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40261
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Alle mini's voldoen beter dan de beste canti's.
Voor mij is het geen twijfel, altijd v's nemen.
Voor mij is het geen twijfel, altijd v's nemen.
Less is bore