Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 03 feb 2010 00:13

Heb afgelopen zondag voor het eerst met Speedplay gefietst (op de spinbike wel teverstaan), na meer dan 20 jaar time. Was effe wennen (10 minuten), maar heb er zonder problemen 1.5 uur mee gespint. Wel ontzettend wennen hie je in en uitklikt.
@davide: maak een mooi prijsje voor je Speedplay's en ik ben je man, ik zoek nog 1 paartje voor straks op de spinbike (die er nu opzitten komen straks op me'n Canyon, als ie weer naar buiten mag), via PM natuurlijk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

timcap
Forum-lid

timcap 18 feb 2010 19:23

Hoe zit het met speedplay pedalen in wedstrijden en dan vooral criteriums?
Schiet je er niet snel uit bij het aanzetten en sprinten?
\'\'I don\'t dream my life, I live my dreams\'\'

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 18 feb 2010 19:38

Denk jij dat thor ermee zou sprinten als het niet goed zou zijn?
Ze zijn iedeaal in critereums, zeker omdat je meer grondspeling en dus platter door de bocht kan.

Het inklikken is idd ff wennen. Je moet nu je hele voet van boven inklikken ipv eerst voor en dan achter. Ik zou dit thuis eerst oefennen voordat je de start mist in koers ;)

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 18 feb 2010 22:00

Weet iemand hoeveel de zadelhoogte gecompenseerd zou moeten worden als je Speedplay's gebruikt i.p.v. Shimano spd-sl?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 19 feb 2010 18:06

Kijk ff op de speedplay site.

Edit: 2.2mm. hier staat het.

morel
Forum-lid

morel 20 feb 2010 14:55

ZorroI schreef:
Morel schreef:Hoi,

Ik rijd al jaren met speedplay en zou nooit nog iets anders willen.
Moet wel zeggen dat ik de X1 en X2 heb en vind dit nog altijd "the best a man can get" !
Omdat die taffelaars van Veltec de X pedalen niet willen voeren in hen programma heb ik eens de Zero's geprobeerd, maar dat was na 1 rit al bekeken.
Niks voor mij, het klikt moeilijker in en véél moeilijker uit en heeft geen vrijheid genoeg vind ik t.o.v. de X'en.
Dus weg met de Zero's en dan maar voortaan de X via Duitsland bestellen.
Vind het echt treurig dat de Benelux import van Speedplay (Veltec), de X niet voert het is notabene het pedaal waar het allemaal mee begonnen is !
Maar je er is voor alles een oplossing gelukkig.....

Grtz,
Morel

Hoi,

Zou je me toch eens moeten vertellen waarom die X Serie dan zo veel beter zou zijn.

Vergelijk op http://www.speedplay.com/index.cfm?fuse ... dresults_s

Free Float is tenminste op de Zero's in te stellen maar niet op de X Series.

Speedplay Site zelf laat X0 niet als optie zien......wat zou dat moeten zijn?

Zorro

Hoi,
Misschien een late reactie (ik lees de onderdelen lijntjes niet zo veel)maar als je m'n post goed leest weet je ook waarom ik de X prefereer.
De type X pedalen heb ik abuis in gegeven en moet natuurlijk de X1 en de X2 zijn repectievelijk de TI en de RVS versie.
De instelbaarheid van de O Series heb ik niet nodig en derhalve nooit gemist.
Maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die niet anders willen omdat zij anders tegen het frame aan happen.
Ik vond alleen het in en het uitklikken van de X tov de 0 veel beter en accurater, wil je dat zelf eens ervaren dan moet je een paar keer gaan rijden met met een paar Xen.
Heb de "Light Action" ook nog geprobeerd maar vond dit te foos uitklikken tov de X terwijl zij niet genoeg bewegingsvrijheid
hadden tov de X.
Verder heb ik respect voor ieders keus hoor ;)

Grtz,
Morel

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 21 mar 2010 10:49

Ik ben aan nieuwe pedalen toe, en overweeg over te stappen of speedplay. Nu twijfel ik een beetje tussen de zero's en de x serie. Als ik het goed begrijp is het verschil 5 graden in max speling en bij de zero's is het mogelijk om het in te stellen en bij de X serie niet. Is 5 graden echt zoveel dat je dat merkt? Verder ik mij af, de pedalen van de zero's en de x serie zien er eigenlijk het zelfde uit, zit het verschil alleen maar in de schoenplaatjes? Of zit er ook in de pedalen zelf een wezenlijk verschil?
:winkthumb:

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 22 mar 2010 15:42

hendrikjan schreef:Ik ben aan nieuwe pedalen toe, en overweeg over te stappen of speedplay. Nu twijfel ik een beetje tussen de zero's en de x serie. Als ik het goed begrijp is het verschil 5 graden in max speling en bij de zero's is het mogelijk om het in te stellen en bij de X serie niet. Is 5 graden echt zoveel dat je dat merkt?

Als je de volle 20 graden speling gebruikt word het misschien eens tijd je enkels weer eens aan te draaien

stockie
Forum-lid

stockie 19 apr 2010 18:59

Hi,

Ik rijd nu bijna 2 jaar op speedplay Zero pedalen. Ik ben er super tevreden van, op 1 puntje na: bij mij slijten de plastic adaptorplaatjes (die dus het contact vormen tussen pedaal en schoen) in na een aantal honderden kilometers, waardoor je voet gaat kantelen. Is dit te voorkomen? (om de 3 maand schoenplaatjes kopen is geen optie ^^
Stockie

diogenes
Forum-lid

diogenes 19 apr 2010 20:19

Bedoel je de shims? Ik snap het niet. Ik rijd al duizenden kilometers zonder enige slijtage.
Velgenfluisteraar

Florezido

kalkko
Forum-lid

kalkko 19 apr 2010 20:31

Stockie schreef:Hi,

Ik rijd nu bijna 2 jaar op speedplay Zero pedalen. Ik ben er super tevreden van, op 1 puntje na: bij mij slijten de plastic adaptorplaatjes (die dus het contact vormen tussen pedaal en schoen) in na een aantal honderden kilometers, waardoor je voet gaat kantelen. Is dit te voorkomen? (om de 3 maand schoenplaatjes kopen is geen optie ^^

Ik herken dat ook, je zit wel goed vast aan je pedaal maar toch het voelt niet lekker ik kan ze ook kantelen. Ik ga waarschijnlijk stoppen met speedplay, voel mij er niet honderd procent zeker bij, ik schiet er ook heel vaak uit met men voet, dan wil ik men bidon pakken, dan draai ik een beetje men knie en als ik dan doortrap, dan schiet men voet los, knap irritant.
Het grote voordeel is weer, dat ik mede door speedplay stukken minder last heb van men knieen.

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 19 apr 2010 23:40

kalkko schreef:
Stockie schreef:Hi,

Ik herken dat ook, je zit wel goed vast aan je pedaal maar toch het voelt niet lekker ik kan ze ook kantelen. Ik ga waarschijnlijk stoppen met speedplay, voel mij er niet honderd procent zeker bij, ik schiet er ook heel vaak uit met men voet, dan wil ik men bidon pakken, dan draai ik een beetje men knie en als ik dan doortrap, dan schiet men voet los, knap irritant.
Het grote voordeel is weer, dat ik mede door speedplay stukken minder last heb van men knieen.

Ik kan bovenstaande twee ervaringen onderschrijven. Nieuw vind ik ze perfect maar na een paar duizend km gaat door slijtage de schoen over het pedaal kantelen. Ik vind dat niet plezierig en is ook niet op te lossen met nieuwe plaatjes. Slijtage is aan de pedalen. Nu terug op Look en werkt voor mij beter: voelt stabieler, geen kantelen, goedkopere plaatjes, geen ongewenste uit het pedaalschietervaring, minder gefriemel met heel veel schroefjes, met zwarte plaatjes echt nul draaien van de hiel (bij speedplay hielt ik altijd wat speling over).

Plaats reactie