Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Landis positief getest

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 16 aug 2006 15:20

Ilfalco, ik kan je zienswijze gedeeltelijk delen. Doping behoort niet in sport, welke sport dan ook. De UCI geeft in ieder geval het goede voorbeeld en ik hoop dat die hyporiete andere bonden ook eens dat voorbeeld van de UCI gaan volgen. Verder zouden de media óók eens wat meer aandacht aan de doping in andere sporten mogen schenken. Dát is echter nog een groot taboe.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dingo
Forum-lid

dingo 16 aug 2006 16:50

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Augustus 2006

De UCI geeft in ieder geval het goede voorbeeld en ik hoop dat die hyporiete andere bonden ook eens dat voorbeeld van de UCI gaan volgen. Verder zouden de media óók eens wat meer aandacht aan de doping in andere sporten mogen schenken. Dát is echter nog een groot taboe.

Het geeft idd te denken dat sinds operatie Puerto nog steeds ALLEEN de wielrenners de klos zijn.
Een aantal opties:
Die 200 namen van Dr Fuentes betreft alleen (ex)wielrenners. Andere sporten zijn er, ondanks uitlatingen van Fuentes in die richting, nooit bij betrokken geweest.
Bij de Atletiekbond/8ormule 1/Tennis/Voetbalbond ligt allang een lijst met namen maar proberen deze het "onder de pet" op te lossen, geschrokken als die zijn door de massa publiciteit.

niklas2
Forum-lid

niklas2 16 aug 2006 17:10

Quoten: Origineel geplaatst door Dingo op 16 Augustus 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 16 Augustus 2006

De UCI geeft in ieder geval het goede voorbeeld en ik hoop dat die hyporiete andere bonden ook eens dat voorbeeld van de UCI gaan volgen. Verder zouden de media óók eens wat meer aandacht aan de doping in andere sporten mogen schenken. Dát is echter nog een groot taboe.

Het geeft idd te denken dat sinds operatie Puerto nog steeds ALLEEN de wielrenners de klos zijn.
Een aantal opties:
Die 200 namen van Dr Fuentes betreft alleen (ex)wielrenners. Andere sporten zijn er, ondanks uitlatingen van Fuentes in die richting, nooit bij betrokken geweest.
Bij de Atletiekbond/8ormule 1/Tennis/Voetbalbond ligt allang een lijst met namen maar proberen deze het "onder de pet" op te lossen, geschrokken als die zijn door de massa publiciteit.

Het kan ook zijn dat de UCI en ProTour in hun eigen val zijn gelopen voor wat betreft het in extremis willen bestrijden van doping in het wielrennen. Er is namelijk sprake van het dopingcharter dat alle protour ploegen hebben moeten ondertekenen, waarin wordt gesteld dat wie als renner in opspraak raakt direct van deelname aan koersen wordt uitgesloten. Voor zover ik weet (maar hier kan mijn kennis tekort schieten) kennen andere sporten (sportbonden) deze clausule niet.
Er behoefde dus alleen maar een groep renners in opspraak te komen door hun relatie met Fuentes; dit alleen al was voldoende om deze renners van deelname aan bijvoorbeeld de Tour uit te sluiten. Het is maar zeer de vraag of het in opspraak geraken van bijv een voetballer direct tot een schorsing van deze speler in bijv de champoins league zou leiden. Ik denk van niet.....

Wrang is nu toch wel dat justitieel (en dat is wat anders dan moreel) gezien de in opspraak geraakte renners niets valt aan te wrijven en dat jusitieel Fuentes zelf mogelijkerwijs ook vrijuit zal gaan.

Dit is geen verhaal om doping goed te praten (ik ben er niet voor), ik probeer slechts aan te tonen dat je juist door te extreme maatregelen (ic het dopingcharter) je het onheil over jezelf af kunt roepen.

Ambitie: veel
Tijd: te weinig

uphillonly
Forum-lid

uphillonly 17 aug 2006 13:00

De schoonvader van Landis heeft zelfmoord gepleegd las ik op NU.nl.
Ik weet niet of één en ander met zijn vermeende dopinggebruik te maken heeft, maar Landis bevindt zich waarschijnlijk niet in de meest gelukkige periode van zijn leven / wielercarrière.

mac94
Forum-lid

mac94 17 aug 2006 13:47

Quoten: Origineel geplaatst door Uphill only op 17 Augustus 2006

De schoonvader van Landis heeft zelfmoord gepleegd las ik op NU.nl.
Ik weet niet of één en ander met zijn vermeende dopinggebruik te maken heeft, maar Landis bevindt zich waarschijnlijk niet in de meest gelukkige periode van zijn leven / wielercarrière.

Ach ja, de link met de doping kwestie wordt natuurlijk vrij snel gelegd door alle media (I don't blame them). Schoonvader David Witt bezat een restaurant waar hij Landis memorabilia etaleerde. Hij was er ook bij tijdens de Tour dit jaar. Zuur verhaal, benieuwd of het een rechtstreeks verband houdt met het ander of dat hij toch al depressief was.
Se non e vero, e ben trovato.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 19 aug 2006 20:07

Dat was inderdaad een vreemd verhaal in Zweden, Raff. Hierboven schreef ik ook al dat het wellicht een studentengrap is.

Algemeen bekend is uiteraard dat een topsporter zich binnen een aantal jaar financieel onafhankelijk kan ‘werken’ voor de rest van zijn/haar leven. En heb je net niet genoeg talent voor de absolute top, dan is de verleiding daarom groot om te gaan shoppen bij señor Fuentes c.s. En ook al behoor je wél tot de wereldtop, maar je bent niet zo’n trainingsbeest, zijn verboden vruchten soms onweerstaanbaar sappig. In ieder geval is het in geen enkel geval goed te praten.

Wat ik echter he-le-maal niet begrijp, is dat ‘gewone’ amateur- en prestatiesporters blijkbaar ook prestatieverhogende middelen slikken/spuiten. Een paar jaar geleden was er immers een grootscheepse inval in diverse hotels vlak voor de Dolomietenmarathon, en daar werden koelkasten vol met verboden rotzooi gevonden. Hoe dat allemaal afliep, weet ik niet, maar het geeft wel te denken. Waar doen die ‘sportievelingen’ het dan voor, vraag ik me af. Om indruk te maken op vrienden/familie/collega’s? nbegrijpelijk.

pantani
Forum-lid

pantani 19 aug 2006 22:35

Moest eens weten hoe het voelt om elke dag voor je sport te leven,                     niet weggaan,voeding letten,elke dag trainen,fiets kuisen,kinesist,dokter,masseur,....(spreek uit eigen ervaring)                            jij moet lossen en dan plots...........................................komt er zo'n dikke wielertoerist je voorbij en rijd eventjes top20-30!!!dat is frustrerent!!!bedoel maar;                            zo hou je het geen jaren vol,ga je beginnen nadenken...!!!
il magnifico

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 19 aug 2006 23:20

De mooiste atlete van de wereld is nu echt gepakt! Op EPO bedoel ik! Wat moet een hardloopster (op de korte afstand) met EPO? In ieder geval kan de Internationele atletiekbond ook aan de slag! Eindelijk wordt nu ook zichtbaar wat we al lang wisten! Er wordt niet alleen bij het wielrennen gebruikt! Het is een algemeen en wereldsprobleem en waarschijnlijk, net als drugs, niet op te lossen! Tenminste, zolang er immorele figuren (lees criminelen) zijn, die de mentaal zwakkere van deze troep voorzien uit winstbejag!
Gerardo

sjezer
Forum-lid

sjezer 20 aug 2006 00:10

Het meest vreemde is nog dat EPO voor sprintnummers geen nut heeft. Belangrijker is om spiermassa te hebben (Testosteron of zo zou meer nut hebben). Zou dit iets zijn om te maskeren?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 aug 2006 00:19

Mss kan je met EPO meer trainingsarbeid aan....?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie