Montage van mijn Scott CR1
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Allereerst de achterderailleur :
Het is met shimano afgebeeld maar voor campa gelden dezelfde regels !
Op de meeste achterderailleurs staat een H en een L op (zie foto):
H(igh) = zware versnelling, dus kleinste kroontje langs de buitenkantL(ow) = lichte versnelling dus grootste kroontje tegen de spaken
Het is met shimano afgebeeld maar voor campa gelden dezelfde regels !
Op de meeste achterderailleurs staat een H en een L op (zie foto):
H(igh) = zware versnelling, dus kleinste kroontje langs de buitenkantL(ow) = lichte versnelling dus grootste kroontje tegen de spaken
Hoe stel je hem af ?
je legt je ketting vooraan op het buitenblad en achteraan op de zwaarste versnelling, gebruik een dikke kruisschroevendraaier maar ik gebruik bij voorkeur een gewone schroevendraaier, daarmee is de kans kleiner dat je over het boutje schiet, want oudere boutjes durven al eens wat vaster zitten.
Werk steeds met kwart tot max. halve draaien, draai dus niet teveel in één keer, beter wat minder in meerdere herhalingen !
Als je met je schroevendraaier aan de H draait dan ga je de derailleur zien bewegen, indraaien = naar boven toe, uitdraaien = naar buiten toe.
Op het zicht kan je zien of hij mooi onder het zwaarste kroontje staat, vertrouw je je zicht niet draai dan eerst de H wat in zodat uw ketting begint te ratelen of zelfs op het 2de kroontje springt !Dan kan je met kwartdraaien (los) de ketting perfect op het laatste kroontje laten vallen !
ZEER BELANGRIJK bij dit alles is dat uw kabel zonder spanning moet zijn, dus best zelfs zonder kabel of kabel los maken !!!
je legt je ketting vooraan op het buitenblad en achteraan op de zwaarste versnelling, gebruik een dikke kruisschroevendraaier maar ik gebruik bij voorkeur een gewone schroevendraaier, daarmee is de kans kleiner dat je over het boutje schiet, want oudere boutjes durven al eens wat vaster zitten.
Werk steeds met kwart tot max. halve draaien, draai dus niet teveel in één keer, beter wat minder in meerdere herhalingen !
Als je met je schroevendraaier aan de H draait dan ga je de derailleur zien bewegen, indraaien = naar boven toe, uitdraaien = naar buiten toe.
Op het zicht kan je zien of hij mooi onder het zwaarste kroontje staat, vertrouw je je zicht niet draai dan eerst de H wat in zodat uw ketting begint te ratelen of zelfs op het 2de kroontje springt !Dan kan je met kwartdraaien (los) de ketting perfect op het laatste kroontje laten vallen !
ZEER BELANGRIJK bij dit alles is dat uw kabel zonder spanning moet zijn, dus best zelfs zonder kabel of kabel los maken !!!
Bevestig nu de kabel, zie dat uw regelvijs (iegene waar je de spanning mee regelt) niet volledig is ingedraaid, trek de kabel met de hand goed aan en draai hem vast !
schakel naar boven toe (dus lichter), we passen hetzelfde systeem toe bij de L.
Draai eerst de L wat in zodoende uw ketting niet op het laatste kroontje gaat of zeer moeilijk.
Dan draai je de L met kwartdraaitjes uit en je probeert telkens eens, het kan zijn dat je even zwaarder moet schakelen en dan terug lichter om te zien of hij goed op het laatste kroontje gaat.
Kijk ook eens (zoals op de vorige foto) of de der. mooi onder het kransje staat !
schakel naar boven toe (dus lichter), we passen hetzelfde systeem toe bij de L.
Draai eerst de L wat in zodoende uw ketting niet op het laatste kroontje gaat of zeer moeilijk.
Dan draai je de L met kwartdraaitjes uit en je probeert telkens eens, het kan zijn dat je even zwaarder moet schakelen en dan terug lichter om te zien of hij goed op het laatste kroontje gaat.
Kijk ook eens (zoals op de vorige foto) of de der. mooi onder het kransje staat !
Als de 2 stops zijn geregeld dan kan je de tussenstappen regelen dmv met de regelvijs de kabelspanning te vermeerderen/verminderen.
Tot zover de achterderailleur !!!
nog even dit, de perfecte kettinglengte meet je door de ketting op uw allerzwaarste versnelling te leggen, het been v/d derailleur moet loodrecht naar de grond wijzen !
Tot zover de achterderailleur !!!
nog even dit, de perfecte kettinglengte meet je door de ketting op uw allerzwaarste versnelling te leggen, het been v/d derailleur moet loodrecht naar de grond wijzen !
De voorderailleur :
Hoe kleiner de afstand ts de tanden van uw grote tandblad en de buitenkant v/d derailleur des te beter dat hij schakelt !Perfect is zo'n 3 à 5 mm
Let wel op de ene tand komt hoger dan de andere, dus moet je de afstand op 3 à 5 nemen met de tand die het dichtste tegen de kooi komt !!!
Hoe kleiner de afstand ts de tanden van uw grote tandblad en de buitenkant v/d derailleur des te beter dat hij schakelt !Perfect is zo'n 3 à 5 mm
Let wel op de ene tand komt hoger dan de andere, dus moet je de afstand op 3 à 5 nemen met de tand die het dichtste tegen de kooi komt !!!
zorg ervoor dat de buitenkant v/d derailleur in bovenaanzicht mooi gelijk loopt met het grote tandblad, dus niet naar buiten toe en niet naar binnen toe ! Je kan op aanlasnokken steeds wat met de derailleur draaien, bij frames met klembanden is het richten zelfs nog makkelijker.
hoe afstellen ?
Eerst regel je de binnenkant, zonder kabel !!!Welke vijs je moet draaien moet je even zelf ontdekken door met je schroevendraaier eens heen en weer te gaan, indien je aan de juiste vijs draait dan zie je de derailleur bewegen (indraaien zal ook iets moeilijker gaan dan bij de andere vijs)
Stel hem zo af dat uw ketting liggende op uw zwaarste versnelling achteraan, net aanloopt tegen de buitenkant v/d kooi (zie vorige foto)
Span nu de kabel zo strak mogelijk op, hier moet je zien dat de regelvijs aan het frame wel ingedraaid is !!!
Eerst regel je de binnenkant, zonder kabel !!!Welke vijs je moet draaien moet je even zelf ontdekken door met je schroevendraaier eens heen en weer te gaan, indien je aan de juiste vijs draait dan zie je de derailleur bewegen (indraaien zal ook iets moeilijker gaan dan bij de andere vijs)
Stel hem zo af dat uw ketting liggende op uw zwaarste versnelling achteraan, net aanloopt tegen de buitenkant v/d kooi (zie vorige foto)
Span nu de kabel zo strak mogelijk op, hier moet je zien dat de regelvijs aan het frame wel ingedraaid is !!!
Schakel naar het buitenblad (voorzichtig want het kan zijn dat de ketting nog over het blad gaat omdat deze regelschroef nog niet is afgesteld)
Op het buitenblad is het zo dat je nog +/- 2 mm moet overhouden langs de buitenkant v/d ketting en de buitenkant v/d derailleur.
Gaat hij te ver dan draai je de stelschroef wat in, je kan dit zo doen door met je ene hand de sti vast te nemen en hem zo te houden dat de afstand goed is en dan met je andere hand de regelschroef in te draaien tot hij blokkeert.
Op het buitenblad is het zo dat je nog +/- 2 mm moet overhouden langs de buitenkant v/d ketting en de buitenkant v/d derailleur.
Gaat hij te ver dan draai je de stelschroef wat in, je kan dit zo doen door met je ene hand de sti vast te nemen en hem zo te houden dat de afstand goed is en dan met je andere hand de regelschroef in te draaien tot hij blokkeert.
Dan rest er nog enkel de kabelspanning :
indien je naar buitentoe schakelt en je ziet dat bij het loslaten v/d hendel je voorderailleur terug wat naar binnen gaat dan is de kabelspanning iets te slap, shakel dan terug naar klein ZNDER TE TRAPPEN zodoende je ketting op het buitenblad blijft liggen, zo is het veel makkelijker om aan de regelvijs te draaien omdat er geen spanning opzit, je kan zelfs de gaine er wat uittrekken omdat die soms het het draaien al eens moeilijker maakt !
Indien opgespannen, trap nu waardoor de ketting naar binnen valt en schakel eens terug naar groot, als het nu wel blijft staan is de spanning goed, als hij slecht naar het kleine valt is er teveel spanning op of is de lijn van je derailleur niet mooi recht afgesteld ?
indien je naar buitentoe schakelt en je ziet dat bij het loslaten v/d hendel je voorderailleur terug wat naar binnen gaat dan is de kabelspanning iets te slap, shakel dan terug naar klein ZNDER TE TRAPPEN zodoende je ketting op het buitenblad blijft liggen, zo is het veel makkelijker om aan de regelvijs te draaien omdat er geen spanning opzit, je kan zelfs de gaine er wat uittrekken omdat die soms het het draaien al eens moeilijker maakt !
Indien opgespannen, trap nu waardoor de ketting naar binnen valt en schakel eens terug naar groot, als het nu wel blijft staan is de spanning goed, als hij slecht naar het kleine valt is er teveel spanning op of is de lijn van je derailleur niet mooi recht afgesteld ?
Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben ?
Bij deze sluit ik dan mijn montage af
discussies kunnen er nog altijd plaatsvinden natuurlijk, maar voor wat betreft mijn fotoreportage daar hebben we de streep bereikt
Greetz,TS
Bij deze sluit ik dan mijn montage af
discussies kunnen er nog altijd plaatsvinden natuurlijk, maar voor wat betreft mijn fotoreportage daar hebben we de streep bereikt
Greetz,TS