Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage van mijn Scott CR1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2005 15:21

Als TS geen tijd heeft of niet op tijd terug is wil ik anders wel een mooie fotoreportage met uitleg maken. Anders is ook zowat als jullie allemaal al die tijd nog moeten rond rijden met slecht afgestelde derailleurs.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:33

TS heeft eindelijk wat tijd gevonden hoor !
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:37

Allereerst de achterderailleur :
Het is met shimano afgebeeld maar voor campa gelden dezelfde regels  !

Op de meeste achterderailleurs staat een H en een L op (zie foto):
H(igh) = zware versnelling, dus kleinste kroontje langs de buitenkantL(ow) = lichte versnelling dus grootste kroontje tegen de spaken
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:45

Hoe stel je hem af ?

je legt je ketting vooraan op het buitenblad en achteraan op de zwaarste versnelling, gebruik een dikke kruisschroevendraaier maar ik gebruik bij voorkeur een gewone schroevendraaier, daarmee is de kans kleiner dat je over het boutje schiet, want oudere boutjes durven al eens wat vaster zitten.
Werk steeds met kwart tot max. halve draaien, draai dus niet teveel in één keer, beter wat minder in meerdere herhalingen !
Als je met je schroevendraaier aan de H draait dan ga je de derailleur zien bewegen, indraaien = naar boven toe, uitdraaien = naar buiten toe.
Op het zicht kan je zien of hij mooi onder het zwaarste kroontje staat, vertrouw je je zicht niet draai dan eerst de H wat in zodat uw ketting begint te ratelen of zelfs op het 2de kroontje springt !Dan kan je met kwartdraaien (los) de ketting perfect op het laatste kroontje laten vallen !
ZEER BELANGRIJK bij dit alles is dat uw kabel zonder spanning moet zijn, dus best zelfs zonder kabel of kabel los maken !!!
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:51

Bevestig nu de kabel, zie dat uw regelvijs (iegene waar je de spanning mee regelt) niet volledig is ingedraaid, trek de kabel met de hand goed aan en draai hem vast !
schakel naar boven toe (dus lichter), we passen hetzelfde systeem toe bij de L.
Draai eerst de L wat in zodoende uw ketting niet op het laatste kroontje gaat of zeer moeilijk.
Dan draai je de L met kwartdraaitjes uit en je probeert telkens eens, het kan zijn dat je even zwaarder moet schakelen en dan terug lichter om te zien of hij goed op het laatste kroontje gaat.
Kijk ook eens (zoals op de vorige foto) of de der. mooi onder het kransje staat !
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:54

Als de 2 stops zijn geregeld dan kan je de tussenstappen regelen dmv met de regelvijs de kabelspanning te vermeerderen/verminderen.
Tot zover de achterderailleur !!!
nog even dit, de perfecte kettinglengte meet je door de ketting op uw allerzwaarste versnelling te leggen, het been v/d derailleur moet loodrecht naar de grond wijzen !

 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 13:59

De voorderailleur :
Hoe kleiner de afstand ts de tanden van uw grote tandblad en de buitenkant v/d derailleur des te beter dat hij schakelt !Perfect is zo'n 3 à 5 mm
Let wel op de ene tand komt hoger dan de andere, dus moet je de afstand op 3 à 5 nemen met de tand die het dichtste tegen de kooi komt !!!

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 14:04

zorg ervoor dat de buitenkant v/d derailleur in bovenaanzicht mooi gelijk loopt met het grote tandblad, dus niet naar buiten toe en niet naar binnen toe ! Je kan op aanlasnokken steeds wat met de derailleur draaien, bij frames met klembanden is het richten zelfs nog makkelijker.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 14:09

hoe afstellen ?
Eerst regel je de binnenkant, zonder kabel !!!Welke vijs je moet draaien moet je even zelf ontdekken door met je schroevendraaier eens heen en weer te gaan, indien je aan de juiste vijs draait dan zie je de derailleur bewegen (indraaien zal ook iets moeilijker gaan dan bij de andere vijs)
Stel hem zo af dat uw ketting liggende op uw zwaarste versnelling achteraan, net aanloopt tegen de buitenkant v/d kooi (zie vorige foto)
Span nu de kabel zo strak mogelijk op, hier moet je zien dat de regelvijs aan het frame wel ingedraaid is !!!
 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 14:16

Schakel naar het buitenblad (voorzichtig want het kan zijn dat de ketting nog over het blad gaat omdat deze regelschroef nog niet is afgesteld)
Op het buitenblad is het zo dat je nog +/- 2 mm moet overhouden langs de buitenkant v/d ketting en de buitenkant v/d derailleur.
Gaat hij te ver dan draai je de stelschroef wat in, je kan dit zo doen door met je ene hand de sti vast te nemen en hem zo te houden dat de afstand goed is en dan met je andere hand de regelschroef in te draaien tot hij blokkeert.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 14:21

Dan rest er nog enkel de kabelspanning :
indien je naar buitentoe schakelt en je ziet dat bij het loslaten v/d hendel je voorderailleur terug wat naar binnen gaat dan is de kabelspanning iets te slap, shakel dan terug naar klein ZNDER TE TRAPPEN zodoende je ketting op het buitenblad blijft liggen, zo is het veel makkelijker om aan de regelvijs te draaien omdat er geen spanning opzit, je kan zelfs de gaine er wat uittrekken omdat die soms het het draaien al eens moeilijker maakt !
Indien opgespannen, trap nu waardoor de ketting naar binnen valt en schakel eens terug naar groot, als het nu wel blijft staan is de spanning goed, als hij slecht naar het kleine valt is er teveel spanning op of is de lijn van je derailleur niet mooi recht afgesteld ? 

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 26 dec 2005 14:23

Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben ?
 
Bij deze sluit ik dan mijn montage af
discussies kunnen er nog altijd plaatsvinden natuurlijk, maar voor wat betreft mijn fotoreportage daar hebben we de streep bereikt
Greetz,TS

Plaats reactie