Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsverlichting

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2012 09:36

daniel1975 schreef: Heb je aan 900 genoeg of is het zinvol om voor die paar euro extra de 1200 te pakken?
Dan zou ik de 900 pakken. In de 1200 wordt de LED tegen of over z'n maximale specs gejaagd, dat kan de LED wel hebben, maar de efficiëntie wordt er niet bepaald beter van. Een klein beetje meer licht kost zeer veel extra energie.

Die 900 geeft al veel meer licht dan je nodig hebt op Nederlandse wegen. Als je tegenliggers tegenkomt zal je op de 30% stand moeten rijden omdat je ze anders zeker compleet verblind. Als ik de beschrijving van de standen van deze lampen zie moet je steeds door alle standen heen lopen om 1 stand terug te komen. Dus als je van 30% naar 100% wilt moet je 1e de boel laten knipperen, dan de lamp uitzetten en dan weer aanzetten. Niet echt een ideale situatie als je meer licht wilt hebben. Bij de 1200 zit er nog een extra SOS stand tussen, wat voor ons fietsers alleen maar vervelend is.
daniel1975 schreef:Oja, en kun je lux <-> lumen omrekenen?
Nee dat kan niet. Lux is de lichtintensiteit gemeten op een bepaalde afstand van de lamp. Dat getal kan volledig gemanipuleerd worden door fabrikanten door dichterbij te meten bijv. Alleen als je de afstand weet vanaf waar het gemeten is zou je eventueel aan het vergelijken kunnen.
Lumen is de totale hoeveelheid licht de uit de lamp komt. Om het aantal lumen te meten heb je een integrating sphere nodig. Lumen zegt iets meer dan het aantul lux, maar heilig is het getalletje zeker niet. Het zegt namelijk niets over waar het licht terecht komt en hoe het verdeelt is. Heb je bijv een hele felle plek in het midden van de bundel dan lijkt het voor ons of het daarbuiten donkerder is dan bij een lamp die de felle vlek niet heeft. Daarnaast wordt dus ook al het licht van opzij en omhoog verdwijnt meegenomen in het aantal lumen dat een lamp geeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 nov 2012 09:48

Thnx!

amclassic-fan schreef: . Als ik de beschrijving van de standen van deze lampen zie moet je steeds door alle standen heen lopen om 1 stand terug te komen. Dus als je van 30% naar 100% wilt moet je 1e de boel laten knipperen, dan de lamp uitzetten en dan weer aanzetten. Niet echt een ideale situatie als je meer licht wilt hebben..
Dit is idd niet heel handig, maar ik zou momenteel niet weten waar je een beter lampje met voldoende licht kunt krijgen voor een vergelijkbare prijs.
(wat ook een beetje op korte termijn te leveren is)
Less is bore

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 nov 2012 09:56

daniel1975 schreef:Thnx!

amclassic-fan schreef: . Als ik de beschrijving van de standen van deze lampen zie moet je steeds door alle standen heen lopen om 1 stand terug te komen. Dus als je van 30% naar 100% wilt moet je 1e de boel laten knipperen, dan de lamp uitzetten en dan weer aanzetten. Niet echt een ideale situatie als je meer licht wilt hebben..
Dit is idd niet heel handig, maar ik zou momenteel niet weten waar je een beter lampje met voldoende licht kunt krijgen voor een vergelijkbare prijs.
(wat ook een beetje op korte termijn te leveren is)

Uit ervaring kan ik je vertellen dat 900 lumen echt heel veel is en meer dan voldoende licht opleverd om gewoon volle porrie te rijden.:)

Quote van twee scholieren die mij van tegenovergestelde kant passeren: "Ow.... het is gewoon een fietser....". Op max stand is het eigenlijk een soort van martelapparaat voor je tegenliggers, op 30% trouwens ook nog.
Knipperen is wat mij betreft geen optie tenzij je lekker wil trippen op de fiets ;)
Ik had hiervoor een Sigma evo maar ik ben hier echt heel blij mee.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 28 nov 2012 10:14

Ik heb dit lenskapje op mijn DX lamp geschroefd. Daarmee wordt de bundel platter en breder, zodat je tegenstanders (hopelijk) ook iets minder verblindt. Heb hem zo afgesteld dat-ie rechts iets verder schijnt (berm) dan links, zoals een autokoplamp dus.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 28 nov 2012 10:27

Gloworm X2 (v2.0) besteld en binnengekregen. Duurde even voor ik 'm had. PostNL kreeg het namelijk voor elkaar het pakket kwijt te raken (zucht...). Ik kreeg vervolgens een tweede exemplaar opgestuurd, met DPD Pakketservice. Die kwam uiteraard gewoon aan.

Pakket: Lamp met helmbevestiging, accu, verlengsnoer, lader, instructieboekje, O-rings + misc, klitteband voor bevestiging afstandsbediening, inbussleuteltje om lampje aan helm- of stuurhouder te bevestigen, tasje. Niet afgebeeld: stuurbevestiging, klitteband voor montage accu. Heb er ook nog een hoofdband bij besteld.
Afbeelding

Lampje. 2 x Cree U2 XML LED. ~1200 Lumen. Lenzen: 1 x flood, 1 x spot. Lenzen zijn verwisselbaar.
Afbeelding

Compacte accu, 5800 mAh. 2,5 uur gebruiksduur op hoogste stand lamp.
Afbeelding

Gisteravond voor het eerst mee gereden: ~68 kilometer in het donker, deels door de polder.
Eerste conclusie: wat een bak licht, briljant! Kan zonder problemen dezelfde snelheid rijden als overdag. Ik had zoiets dus veel eerder moeten kopen. Zitten verschillende lichtmodi in. Max. stand nooit nodig. Bij schakelen door de standen kom je geen flash of uit-stand tegen, wel zo prettig. Er zijn wel flash-standen, daarvoor moet je de knop iets langer inhouden. Afstandsbediening werkt prima. Daarnaast is het geheel ook nog waterdicht.

Natuurlijk, ook stukken duurder dan de DX-lampjes.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 nov 2012 11:31

lvgh schreef:Ik heb dit lenskapje op mijn DX lamp geschroefd. Daarmee wordt de bundel platter en breder, zodat je tegenstanders (hopelijk) ook iets minder verblindt. Heb hem zo afgesteld dat-ie rechts iets verder schijnt (berm) dan links, zoals een autokoplamp dus.
Okay ja dat is wel zo prettig voor de tegenliggers lijkt mij. :twisted:
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 nov 2012 11:55

herera schreef: Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
herera, heeft hier ooit de tip gegeven om de lamp af te plakken met tape (zie foto's)
Dit ga ik zeker proberen als ik mijn lamp heb ontvangen. Het is niet mijn bedoeling om al mijn tegenliggers te verblinden.
Is er niemand die dit al getest heeft?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 nov 2012 12:34

Iemand trouwens al ervaring met de BBB Strike500? Als AMCF aangeeft dat 900l al meer dan genoeg is, dan moet het met een 500l lamp toch ook lukken? Voordeel dat je geen accupack hebt en makkelijk aan de USB op kunt laden op kantoor.
Less is bore

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 28 nov 2012 13:16

Ik het het ook zoals herera gedaan. Gewoon stukje isolatietape erop.
Hoor nooit klachten, wel dat ik veel licht heb.
Voor de lichtopbrengst maakt het niks uit, en ook niet voor de spreiding van de bundel en de afstand.
Werkt prima.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wm
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 28 nov 2012 15:15

marcvmegroot schreef:Ik het het ook zoals herera gedaan. Gewoon stukje isolatietape erop.
Hoor nooit klachten, wel dat ik veel licht heb.
Voor de lichtopbrengst maakt het niks uit, en ook niet voor de spreiding van de bundel en de afstand.
Werkt prima.

marc

De lampjes kunnen super heet worden, smelt de tape niet weg?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 28 nov 2012 15:32

Ja, dat vroeg ik mezelf eigenlijk ook af, maar er bestaat ook zoiets als hittebestendige isolatietape, kan tot 130°C warm worden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2012 16:12

Als het lampje super heet wordt dan is het wel een vrij waardeloos ding. Een beetje lamp gaat automatisch dimmen als ie te warm wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie