Dan zou ik de 900 pakken. In de 1200 wordt de LED tegen of over z'n maximale specs gejaagd, dat kan de LED wel hebben, maar de efficiëntie wordt er niet bepaald beter van. Een klein beetje meer licht kost zeer veel extra energie.daniel1975 schreef: Heb je aan 900 genoeg of is het zinvol om voor die paar euro extra de 1200 te pakken?
Die 900 geeft al veel meer licht dan je nodig hebt op Nederlandse wegen. Als je tegenliggers tegenkomt zal je op de 30% stand moeten rijden omdat je ze anders zeker compleet verblind. Als ik de beschrijving van de standen van deze lampen zie moet je steeds door alle standen heen lopen om 1 stand terug te komen. Dus als je van 30% naar 100% wilt moet je 1e de boel laten knipperen, dan de lamp uitzetten en dan weer aanzetten. Niet echt een ideale situatie als je meer licht wilt hebben. Bij de 1200 zit er nog een extra SOS stand tussen, wat voor ons fietsers alleen maar vervelend is.
Nee dat kan niet. Lux is de lichtintensiteit gemeten op een bepaalde afstand van de lamp. Dat getal kan volledig gemanipuleerd worden door fabrikanten door dichterbij te meten bijv. Alleen als je de afstand weet vanaf waar het gemeten is zou je eventueel aan het vergelijken kunnen.daniel1975 schreef:Oja, en kun je lux <-> lumen omrekenen?
Lumen is de totale hoeveelheid licht de uit de lamp komt. Om het aantal lumen te meten heb je een integrating sphere nodig. Lumen zegt iets meer dan het aantul lux, maar heilig is het getalletje zeker niet. Het zegt namelijk niets over waar het licht terecht komt en hoe het verdeelt is. Heb je bijv een hele felle plek in het midden van de bundel dan lijkt het voor ons of het daarbuiten donkerder is dan bij een lamp die de felle vlek niet heeft. Daarnaast wordt dus ook al het licht van opzij en omhoog verdwijnt meegenomen in het aantal lumen dat een lamp geeft.