Door de Alpilles
(Verslag van vrijdag 18 juli 2014)
Vanaf mijn standplaats hier in de Luberon is de enige reden om niet in de Alpilles te gaan fietsen, dat je door Cavaillon moet. Aangezien ik inmiddels wel zo'n beetje weet hoe je daar zonder 'kleerscheuren' door moet zien te komen, ben ik vandaag dus wel in de Alpilles gaan fietsen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. Ik neem, het is bekend, altijd de fietsroute binnendoor naar Cavaillon. Dat is leuker en een veel mooiere route dan via de drukke D2 door Robion. Als ik tussen Robion en Les Taillades geniet van het ochtendzonnetje en het zicht op de Luberon, loopt er een eindje voor mij uit een vrouw te wandelen. Ze loopt zo ongeveer midden op het weggetje. Ze heeft haar wandelstok horizontaal achter haar rug geklemd. Ik taxeer dat ik haar wel links kan passeren, mits ze niet 'van haar lijn af gaat wijken'. Dat doet ze dus wel en uiteraard exact op het moment dat ik er langs wil
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
.
Pardon!, roep ik. Ze draait zich om en weet niet wat te doen. Zoals een overstekende kip ook steevast doet, wijkt ze naar de verkeerde kant uit, naar links in plaats van naar rechts. Ik rem, sta bijna stil en denk nog om niet om te vallen 'nu niet vergeten uit het pedaal te klikken'. Dan valt bij
madame net op tijd het kwartje en blijft ze gelukkig stil staan. Ik krijg nog wel netjes uitgebreide excuses te horen
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
vanwege haar voor mij toch wel vervelende manoeuvre. Zo, dat hebben we al vast gehad...
Tussen Robion en Les Taillades fiets je vlak langs de Luberon:
Na Les Taillades verlaat ik de fietsroute, want die maakt daar een voor mij overbodige 'lus' en ga ik over de hobbelige D143 en langs de Auchan
hypermarché de stad in. Iets verder, net voorbij de Lidl supermarkt, doet een kennelijke alcoholist verwoede pogingen om met behulp van de spijlen van een groot hek een fles
Pastis (of ander alcoholisch spul) open te krijgen
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
. Het is druk in Cavaillon. Je moet hier niet afhankelijk zijn van GPS-navigatie, want op je display kijken is hier riskant. 't Is
heure de pointe (spitsuur) en iedereen heeft haast en denkt dat hij/zij overal voorrang heeft of krijgt. Je moet in het stadje ook een paar keer snel van rijstrook wisselen, dus als je hier vreemd bent... Ik kom er gelukkig goed door en ook de laatste en altijd drukke en gevaarlijke rotonde voor je de Durance oversteekt, laat ik nu achter mij. Tussen de brug over de rivier en de fietsbrug moet ik nog een toerit naar een
zone indrustrielle passeren. Een vrachtwarenchauffeur laat mij daar gelukkig voorgaan. Nog één rotonde en dan fiets ik, licht klimmend, over de brede fietsstrook van de D26 richting Orgon. Ook daar moet ik nog een rotonde nemen, voordat ik op de
Route de Jean Moulin - Chemin de la liberté , de D24B, de Alpilles binnenrijd. Wat een rust opeens!
Vorige week zondag, toen ik hier een omweg moest maken op mijn tocht naar de
Étang de Berre, lag er in deze D24B al wel een stukje nieuw asfalt, maar nu zie ik tot mijn verbazing na een paar kilometer dat er een compleet nieuw wegdek ligt. Het asfalt is nog vers, 't voelt nog plakkerig aan als je er over fietst. Maar het rijdt heerlijk, dat wel. Ondanks dat het vrijdag is en er een stuk verderop in Eygalières dan markt is, is het rustig op deze mooie weg. Hier en daar ligt een
domaine van een wijn- en/of olijfolie-producent en verder zie je alleen de mooie natuur van dit heerlijke stukje Zuid-Frankrijk.
Een chique wijndomein langs de Route de Jean Moulin in de Alpilles:
Vlak voor Eygalières pronkt op een heuveltje de XIIe eeuwse
Chapelle St-Sixte. Vanwege het tijdstip kan ik er nu alleen een foto van de achterzijde van nemen, want het tegenlicht maakt dat een foto van de andere zijde (wel de mooiste) al bij voorbaat tot mislukken gedoemd is.
De XIIe eeuwse Chapelle St-Sixte bij Eygalières:
In Eygalières moet ik vanwege de markt officieel de met borden en dranghekken gemarkeerde
déviation marché-route volgen. Doch ik weet dat ik er met de fiets wel gewoon door kan, als ik het 'publiek' maar z'n gang laat gaan. Het geeft mij ook de gelegenheid om er een tweetal plaatjes van te schieten
.
Markt in Eygalières:
Bar-Restaurant Le Progrès heeft voor deze marktdag Aioli & Dame Blanche op het menu gezet:
Na Eygalières ga ik echt de natuur in, eerst een stukje richting Eyguières. Een vrij fors gebouwde racefietser in rood shirt haalt mij in. Ik probeer niet aan te pikken, waarom zou ik? Je voelt al dat het vandaag weer heet gaat worden in de Provence en zeker in de Alpilles is het dan 'zweten geblazen'. De fietser in het rode shirt gaat rechtsaf, richting Mouriès en dat is de kant die ik ook op wil. Ik moet hier eerst naar zo'n dikke 200 m hoogte klimmen, maar het gaat door het bos en het is goed te doen. De 'fietser in 't rood' heb ik al snel 'te pakken'. De man zucht diep als hij mij ziet passeren. Ja, zijn bouw heeft hij niet mee voor dit soort werk
. Na het naamloze colletje volgt er een wat langer stuk dalen richting het buurtschap
Le Destet. Het is hier een schitterende fietsomgeving en heerlijk rustig.
Op de D24 tussen de D25 en Le Destet...:
... en een stukje verderop:
Direct voorbij
Le Destet sla ik rechtsaf en kom zo op de D78 naar Maussane-les-Alpilles. Hier moet ik eerst over een paar
côtes voordat de afdaling naar Maussane begint Het landschap wordt nu wat meer open van karakter en op het hoogste punt kijk je een heel eind weg, zo ongeveer richting Arles.
Uitzicht vanaf het hoogste punt in de D78:
Ik hoef niet door Maussane, want de afslag naar St-Rémy-de-Provence is eigenlijk al meteen aan het begin van het stadje. De fietsenmaker die hier op de hoek een aantal jaren zijn winkel had, heeft plaatsgemaakt voor een winkel waar je allerlei stoffen kunt kopen. In het stadje zelf is nog wel een fietsenwinkel gevestigd, maar of dat dezelfde is? Misschien ga ik er een volgende keer wel een kijkje nemen. Nu fiets ik het stadje weer uit en zie dat de D5, nog voordat je bij het aquaduct bent, ook een nieuw wegdek heeft gekregen. Er is zelfs in de richting van St-Rémy, dus in de 'klimrichting', een brede fietsstrook aangelegd
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
De D5 van Maussane naar St-Rémy heeft tegenwoordig een fietsstrook:
De klim begint vrij vlak met zo'n 3 - 4 procent stijging. Daar fiets je ook nog over een rechte weg. Maar het tweede deel van de klim is erg leuk, met al z'n bochten en een stijgingspercentage van 5 à 6. Er zitten zelfs twee stukjes van 8% in, althans volgens mijn Rox. Je klimt hier uiteindelijk naar ongeveer 240 meter. Precies op de 'col' eindigt de fietsstrook en volgt de mooie afdaling naar St-Rémy. Net voordat je het stadje binnenrijdt, kom je langs
Les Antiques. Er lopen wel wat toeristen rond, maar ik had gedacht dat het drukker zou zijn. De fraaie historische bouwsels staan op een open, gratis toegankelijk terrein, dus is het naastgelegen parkeerterrein tegenwoordig
payant. Ja, er moet natuurlijk wel geld binnenkomen...
Even pauzeren bij Les Antiques:
Ik heb voor het gemak mijn route voor vandaag in de Rox geladen, zodat ik in St-Rémy op de vrij drukke D5 goed op het uit het stadje komende verkeer kan blijven letten en met een half oog op mijn display bijtijds zie wanneer ik voor moet sorteren om linksaf te gaan. En zo fiets ik dan binnendoor naar de
Vieux chemin d'Arles. Over deze weg kom ik dan op de D27, die mij de Alpilles weer in zal brengen. Ook dit is weer een klim met een helling van 5 à 6 procent. De weg voert je door een half open bosachtige omgeving en wat hogerop kent deze klim ook een aantal leuke bochten. In verband met brandgevaar is op het colletje het weggetje naar het uitkijkpunt, zoals gewoonlijk met het huidige droge weer, afgesloten. Ik ben er nog nooit geweest. In de afdaling naar de voet van de korte klim naar Les Baux-de-Provence zie je 't dorpje al op het plateau liggen. Het is altijd lastig daar een fatsoenlijke foto van te maken. Les Baux ligt eigenlijk altijd min of meer in tegenlicht, of je zou er denk ik laat in de middag moeten zijn.
Dalend over de D27 zie je telkens Les Baux liggen:
Voor het verbindingsweggetje naar Les Baux geldt een omleiding, zie ik. Ik denk dat het vanwege de drukte is, doch nadat ik het inrijverbod genegeerd heb
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
, zie ik dat er aan de weg, of eigenlijk meer aan de trottoirs gewerkt wordt. Ik kan er echter goed langs en 'wip' snel naar de
Col de la Vayède (230 m). Tussen de wijngaarden en olijfboomgaarden daal ik vervolgens terug naar de D5 en verder richting Maussane. Daar neem ik eerst de D78 en daarna een weggetje binnendoor naar Mouriès. Vanaf Mouriès loopt er dan een leuke, smalle weg - de D24A - naar Aureille. Hier liggen ook weer ontzettend grote olijfboomgaarden, want in de Alpilles wordt naast wijn ook erg veel olijfolie geproduceerd.
Veel olijfbomen langs de smalle en rustige D24A tussen Mouriès en Aureille:
Ik weet dat je op de enigszins verstopt liggende
Place de l'église in Aureille prima even kunt pauzeren. Met de inmiddels fors ingetreden hitte, het is ruim boven de 35 graden, kan ik wel een korte pauze gebruiken. De tafels en stoelen van restaurant
La Table des Alpilles staan opgestapeld en met een kabel beveiligd naast een boom. Ik denk daarom dat het restaurant gesloten is, want het ziet er een beetje verlaten uit met de gesloten ramen en deuren. Maar als ik, in de weinige schaduw die er te vinden is, op de hoek van een bank mijn appeltje eet, zie ik dat er in het restaurant toch een aantal tafels bezet zijn. Ha, ha, men zit daar aangenaam in een
salle climatisée te genieten van de voortreffelijke keuken van dit etablissement.
Op de Place de l'église in Aureille:
Na mijn 'eenvoudige lunch'
, vervolg ik mijn rit en begint de klim naar de volgende 'col'. Maar eerst schiet ik nog even snel een foto van het gebied waar ik door zal gaan fietsen.
De oostelijke Alpilles, gezien vanaf de D25A bij Aureille:
Het wordt eentonig, maar ook deze weg klimt met 5 - 6 procent. Je fietst hier tussen mooi gevormde kalkzandsteen rotsen onder een niet van ophouden wetende zon. Het zijn hier eigenlijk allemaal hellingen en colletjes 'van niets', doch als het heet is en je nog (te) weinig kilometers in de benen hebt, moet je hier soms behoorlijk afzien. Momenteel geldt dat voor mij gelukkig niet, maar ik heb hier in het verleden ook wel eens zitten hijgen en puffen onder de brandende zon. Na de
Pas de la Figuière (247 m) ben ik snel weer op de D25 richting Eygalières. Trouwens, op de pas gaf mijn Rox een hoogte van 246 meter aan. Ik heb nog niet eerder geconstateerd dat het apparaat bijna dezelfde hoogte aangaf het naambord op de col of de Michelinkaart vermeldden. Nu ik het toch over de Rox heb, vandaag, in mijn minder nauw aansluitende shirt, heb ik tijdens de afdalingen helemaal geen rare indicaties van de hartslag gezien. Ik heb er speciaal op gelet. Op de grafiek in het Data Center is ook niets vreemds te zien.
Na Eygalières gaat het over het nieuwe asfalt 'in vliegende vaart' naar Orgon. Op de 'beruchte' rotonde bij het binnenrijden van Cavaillon moet ik wel weer alle zeilen bijzetten om er überhaupt te kunnen passeren. Vooral de vrachtauto's gunnen een fietser, die ook nog weer even snel in z'n pedaal moet klikken, vaak noch tijd, nog ruimte om dit verkeersknooppunt veilig te passeren. Verder gaat het gelukkig zonder problemen door Cavaillon. Twee lastige 'pukkels', vlak voor Robion, moeten er nog genomen worden. De eerste is een helling van minstens 8% en dat valt nog wel mee, maar de tweede is met minimaal 13% een stuk lastiger. Het kan zijn dat hij veel steiler is, want de Rox heeft even tijd nodig om het stijgingspercentage te berekenen en het is maar een korte helling. Voor mijn gevoel is het daar wel steiler dan 13%. Mijn hartslag liep daar op tot 159 bpm en dat is zo'n 8 bpm hoger dan een vorige keer. Maar dat heeft mogelijk met de hitte te maken. En dan, na
111 km, kan ik mijn vrouw weer begroeten en zit het er voor vandaag op.
Bekijk hier de route en het hoogteprofiel van deze rit. Morgen, zaterdag, neem ik een rustdag en zondag komt de Tour hier langs. Maar
Météo France verwacht voor zondagmiddag onweersbuien voor onze omgeving, dus of m'n vrouw en ik even naar de D2 lopen om in een flits van onder een paraplu de renners voorbij te zien trekken...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
? Maandag en dinsdag komt de
Mistral trouwens weer op bezoek, dus voorlopig heb ik weer een paar 'verplichte' rustdagen voor de boeg
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
!