Het veldrijden 2013/2014
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het ging hier over schijven, niet tubes
Als je over de kop vliegt kun je niet remmen, simpel. Met de racer ga je toch ook niet op je plaat, met een dp-rem blokkeer je ook probleemloos als je doorknijpt.
Remmen is puur techniek.
Helemaal met japie eens: op de atb zitten nog grotere schijven en daar gebeurt ook niks.
Als je over de kop vliegt kun je niet remmen, simpel. Met de racer ga je toch ook niet op je plaat, met een dp-rem blokkeer je ook probleemloos als je doorknijpt.
Remmen is puur techniek.
Helemaal met japie eens: op de atb zitten nog grotere schijven en daar gebeurt ook niks.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Wat is een dp-rem?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dual pivot
Less is bore
Straks misschien wel dual piston... Al zal dat wel niet nodig zijn bij CX, hoewel je dan misschien wel met nog kleinere lichtere schijven kunt gaan fietsen. Dat een caliper iets een fractie zwaarder zou worden merk je minder dan een lagere roterende massa... .
Vraag me verder af in hoeverre het materiaal voor betere prestaties zorgt. Of een frame van aluminium, carbon of staal is maakt in CX mijn inziens ook niet veel uit voor de prestaties, net als het niet uitmaakt wat voor een remmen men gebruikt. Toen carbon in opmars was zag je opeens veel carbon. Maar nu zie je weer allemaal aluminium terug en rijdt Joachim Parbo zelfs op een stalen Cielo. Dat was geen verkeerd materiaal en is het nog steeds niet, want het is waarschijnlijk comfortabeler dan zo'n bikkelstijf carbon frame. Wanneer bijvoorbeeld Ritchey weer in CX zou stappen zou dat ook zeker weer een staal frame zijn.
Vraag me verder af in hoeverre het materiaal voor betere prestaties zorgt. Of een frame van aluminium, carbon of staal is maakt in CX mijn inziens ook niet veel uit voor de prestaties, net als het niet uitmaakt wat voor een remmen men gebruikt. Toen carbon in opmars was zag je opeens veel carbon. Maar nu zie je weer allemaal aluminium terug en rijdt Joachim Parbo zelfs op een stalen Cielo. Dat was geen verkeerd materiaal en is het nog steeds niet, want het is waarschijnlijk comfortabeler dan zo'n bikkelstijf carbon frame. Wanneer bijvoorbeeld Ritchey weer in CX zou stappen zou dat ook zeker weer een staal frame zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Volgens mij rijd heel de top 10 op een carbon crosser hoor, en ws de rest ook. Op een enkeling na wellicht
Logisch? Vos verloor laatst toch ook 2x van Compton op een aluminium Trek. Waarom Trek speciaal een aluminium Trek prototype heeft geproduceerd vind ik dan wel apart, aangezien er de laatste jaren wel carbon Treks waren. Waaronder Emily Batty ook al haar races op rijdt. Laatste wedstrijd won Vos dan weer wel van Compton.
Maar mannen zijn sowieso fysiek vaak sterker, dus bij hen zou het nog minder mogen uitmaken of een fiets nu 300 gram zwaarder of lichter is vanwege het framemateriaal. Zeker op je nek merk je dat niet. Daar heb je meer voordeel van een ergonomisch frame dat lekkerder op je schouder ligt zoals de Colnago's vaak hadden, maar of dat echt hielp vraag ik me ook af. Want het is wel extra gewicht ook.
Nu is een aluminium ook niet zwaar natuurlijk met 1250, maar dat is wel meer dan 1kg. Overigens wegen high-end stalen frames ook niet veel, zoals destijds de Ritcheys en de Cielo's zeker ook niet. Wel iets zwaarder natuurlijk... De verschillen in andere componenten zetten meer zoden aan de dijk.
Maar mannen zijn sowieso fysiek vaak sterker, dus bij hen zou het nog minder mogen uitmaken of een fiets nu 300 gram zwaarder of lichter is vanwege het framemateriaal. Zeker op je nek merk je dat niet. Daar heb je meer voordeel van een ergonomisch frame dat lekkerder op je schouder ligt zoals de Colnago's vaak hadden, maar of dat echt hielp vraag ik me ook af. Want het is wel extra gewicht ook.
Nu is een aluminium ook niet zwaar natuurlijk met 1250, maar dat is wel meer dan 1kg. Overigens wegen high-end stalen frames ook niet veel, zoals destijds de Ritcheys en de Cielo's zeker ook niet. Wel iets zwaarder natuurlijk... De verschillen in andere componenten zetten meer zoden aan de dijk.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 28 dec 2013 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Ik vraag me werkelijk af of er bij de profs andere fietsen dan carbon rondrijden.
Dual pivot-remmen heb ik ook nog niet gezien.
Dual pivot-remmen heb ik ook nog niet gezien.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Prototypes maken ze altijd eerst van alu. Om de geo te testen. Als je dit van carbon doet word het nogal een dure grap.
Maar al zet je Nys op een alu carbon of staal, winnen zou hij toc wel doen.
Maar al zet je Nys op een alu carbon of staal, winnen zou hij toc wel doen.
[quote="Suntoro"]Logisch? Vos verloor laatst toch ook 2x van Compton op een aluminium Trek. Waarom Trek speciaal een aluminium Trek prototype heeft geproduceerd vind ik dan wel apart, aangezien er de laatste jaren wel carbon Treks waren. Waaronder Emily Batty ook al haar races op rijdt. Laatste wedstrijd won Vos dan weer wel van Compton.
/quote]
Ja, ik vind het logies dat veldrijders op een licht plastieken karretje rijden en met het ding op de nek lopen.
/quote]
Ja, ik vind het logies dat veldrijders op een licht plastieken karretje rijden en met het ding op de nek lopen.
Cheap light strong, choose two