Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het veldrijden 2013/2014

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 27 dec 2013 17:31

Ik weet er zelf ook niet veel van, maar denk wel dat Paul Herygers verstand heeft van tubes

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40205
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2013 17:49

Het ging hier over schijven, niet tubes ;)

Als je over de kop vliegt kun je niet remmen, simpel. Met de racer ga je toch ook niet op je plaat, met een dp-rem blokkeer je ook probleemloos als je doorknijpt.
Remmen is puur techniek.
Helemaal met japie eens: op de atb zitten nog grotere schijven en daar gebeurt ook niks.
Less is bore

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 27 dec 2013 17:57

Wat is een dp-rem?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40205
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2013 18:02

Dual pivot :)
Less is bore

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 dec 2013 22:28

Straks misschien wel dual piston... :) Al zal dat wel niet nodig zijn bij CX, hoewel je dan misschien wel met nog kleinere lichtere schijven kunt gaan fietsen. Dat een caliper iets een fractie zwaarder zou worden merk je minder dan een lagere roterende massa... ;).

Vraag me verder af in hoeverre het materiaal voor betere prestaties zorgt. Of een frame van aluminium, carbon of staal is maakt in CX mijn inziens ook niet veel uit voor de prestaties, net als het niet uitmaakt wat voor een remmen men gebruikt. Toen carbon in opmars was zag je opeens veel carbon. Maar nu zie je weer allemaal aluminium terug en rijdt Joachim Parbo zelfs op een stalen Cielo. Dat was geen verkeerd materiaal en is het nog steeds niet, want het is waarschijnlijk comfortabeler dan zo'n bikkelstijf carbon frame. Wanneer bijvoorbeeld Ritchey weer in CX zou stappen zou dat ook zeker weer een staal frame zijn.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 dec 2013 09:54

Volgens mij rijd heel de top 10 op een carbon crosser hoor, en ws de rest ook. Op een enkeling na wellicht

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 dec 2013 11:07

Logies ook.
Op een fiets zittend maakt het allemaal niet zoveel uit, maar de fiets op je nek voel je.
Cheap light strong, choose two

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 dec 2013 11:51

Logisch? Vos verloor laatst toch ook 2x van Compton op een aluminium Trek. Waarom Trek speciaal een aluminium Trek prototype heeft geproduceerd vind ik dan wel apart, aangezien er de laatste jaren wel carbon Treks waren. Waaronder Emily Batty ook al haar races op rijdt. Laatste wedstrijd won Vos dan weer wel van Compton.

Maar mannen zijn sowieso fysiek vaak sterker, dus bij hen zou het nog minder mogen uitmaken of een fiets nu 300 gram zwaarder of lichter is vanwege het framemateriaal. Zeker op je nek merk je dat niet. Daar heb je meer voordeel van een ergonomisch frame dat lekkerder op je schouder ligt zoals de Colnago's vaak hadden, maar of dat echt hielp vraag ik me ook af. Want het is wel extra gewicht ook.

Nu is een aluminium ook niet zwaar natuurlijk met 1250, maar dat is wel meer dan 1kg. Overigens wegen high-end stalen frames ook niet veel, zoals destijds de Ritcheys en de Cielo's zeker ook niet. Wel iets zwaarder natuurlijk... De verschillen in andere componenten zetten meer zoden aan de dijk.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 28 dec 2013 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 28 dec 2013 11:54

Ik vraag me werkelijk af of er bij de profs andere fietsen dan carbon rondrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Dual pivot-remmen heb ik ook nog niet gezien.

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 dec 2013 12:03

Prototypes maken ze altijd eerst van alu. Om de geo te testen. Als je dit van carbon doet word het nogal een dure grap.

Maar al zet je Nys op een alu carbon of staal, winnen zou hij toc wel doen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 dec 2013 15:30

walterg schreef: Dual pivot-remmen heb ik ook nog niet gezien.
Cantilever=dual pivot.
Ik heb nog nooit anders gezien....
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 dec 2013 15:33

[quote="Suntoro"]Logisch? Vos verloor laatst toch ook 2x van Compton op een aluminium Trek. Waarom Trek speciaal een aluminium Trek prototype heeft geproduceerd vind ik dan wel apart, aangezien er de laatste jaren wel carbon Treks waren. Waaronder Emily Batty ook al haar races op rijdt. Laatste wedstrijd won Vos dan weer wel van Compton.

/quote]

Ja, ik vind het logies dat veldrijders op een licht plastieken karretje rijden en met het ding op de nek lopen.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie