Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Te lang doorgereden op een ketting 4200K, cassette was ook daarna ook af, de nieuwe ketting sloeg op de twee meest gebruikte tandwielen over. Beide van SRAM. 8 speed 850 kwaliteit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Onlangs heb ik cassette en ketting vernieuwd. Het voorblad lijkt mij nog prima te zijn. Toch schiet de ketting nog regelmatig door. Ik heb met de nieuwe ketting ca 130 km gereden. Het kettingblad gaat nu zo'n 16.000 km mee. Is volgens mij nog prima te gebruiken.
Misschien wil iemand hier even meekijken of het blad inderdaad niet versleten is en het nog gewoon even wat langer moet inlopen.
Misschien wil iemand hier even meekijken of het blad inderdaad niet versleten is en het nog gewoon even wat langer moet inlopen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
nou....nee
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als bij mij na het wisselen van ketting en cassette mijn ketting zou doorschieten en ik zo de 'versleten' tanden van het voorblad zie zou ik een nieuw voorblad monteren. Neemt niet weg dat ik 16.000 km met voorbladen niet veel vind, normaal zou ik zeggen ong. 30.000 moet mogelijk zijn in het topic rijtje (30.000-3000-16.000).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Alleen schiet een ketting zelden door over het grote blad omdat de druk hier over heel veel tanden verdeeld wordt. Zit er niet een schakeltje in de ketting nog een beetje vast oid ?
Laatst gewijzigd door jsparie op 11 feb 2018 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
O.K weer wat geleerd dan Is dat specifiek voor Ultegra ? Ik word nu wel nieuwsgierig !amclassic-fan schreef: ↑11 feb 2018 10:22Op deze Shimano bladen komen nooit haaientanden, de tandjes verdwijnen steeds verder
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Dat deze Shimano bladen anders slijten wist ik ook niet. Wellicht zijn er nog ervaringsdeskundigen, technisch onderlegden die dit kunnen toelichten.
@jsparie:
Dat lijkt er niet op. Alle schakels - ook de sluitschakel - scharnieren vrij en niet hakerig.
@jsparie:
Dat lijkt er niet op. Alle schakels - ook de sluitschakel - scharnieren vrij en niet hakerig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Sram bladen krijgen ook geen haaientanden, maar worden steeds dunner en kleiner. Het is geen motor of brommer! Ik heb nog nooit haaientanden op een fatsoenlijk voorblad gezien of je moet extreem doorrijden met 1 ketting oid.
Ik vind 16K behoorlijk wat voor een voorblad, los van de omstandigheden Ik doe met een sram red voorblad een 10K a 12K en dan is het beste er echt wel af. Nu rijd ik veel in de duinen in zuidholland en daar waait er nogal wat zand tussen dus dat helpt niet, maar in de regen rijd ik niet met de racer.
Je kan de B schroef nog wat aandraaien, wellicht staat de derrie iets te dicht op de cassette en als alles nieuw is kan dat een probleem zijn.
Ik zou toch ook eerst je ketting verdenken met een rotte schakel.
Ik vind 16K behoorlijk wat voor een voorblad, los van de omstandigheden Ik doe met een sram red voorblad een 10K a 12K en dan is het beste er echt wel af. Nu rijd ik veel in de duinen in zuidholland en daar waait er nogal wat zand tussen dus dat helpt niet, maar in de regen rijd ik niet met de racer.
Je kan de B schroef nog wat aandraaien, wellicht staat de derrie iets te dicht op de cassette en als alles nieuw is kan dat een probleem zijn.
Ik zou toch ook eerst je ketting verdenken met een rotte schakel.
Waar is Keesx als je hem nodig hebt. Dit voorblad is nog niet versleten. Je krijgt op elk voorblad eerst haaientanden en daarna scherpen punten en daarna zie helemaal geen tanden meer. Dit voorblad zit nog voor de eerste fase en is zeker nog niet versleten.