Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 18 nov 2010 21:26

Wat is de best versie (aanbiedingspakket) die je kan kiezen?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 18 nov 2010 22:16

Ik snap je vraag niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld welke van de 3 versies je moet nemen. De Garmin zonder extra's, de Garmin met cadans/snelheids sensor en hartslagmeter, de Garmin met cadans/snelheids sensor en hartslagmeter en City Navigator Map.

Ik heb zelf gekozen voor de Garmin performance bundel (cadans/snelheids sensor en hartslagmeter) en ik zet er zelf wel de juiste mappen op. Ik heb er nu al mijn gewenste mappen opgezet: Topo Benelux, Topo Duitsland, OSM map en City navigator 2011.

Laat ik er wel bij vertellen dat de OSM map het gratis alternatief is zodat je een wat gedetailleerde map erop hebt staan in plaats van de standaard basismap waarop nauwelijks wat staat.

Voor de rest van de mappen moet je betalen, of met een beetje goed googlen kun je er voordeliger aan komen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

tomdejong
Forum-lid

tomdejong 18 nov 2010 22:19

Bedankt voor je lijst Tomkolkman,
nu nog ff de beste aanbieding er uit filteren.
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

timper
Forum-lid

timper 19 nov 2010 00:30

Is het nu zo dat een route/track, overgezet of gemaakt op het toestel, automatisch ook geconverteerd wordt in course? Ik geloof dit ergens gelezen te hebben (of was het nu route in track?). Zou alleszins handig zijn.

Ware het niet dat ik net een nieuwe fiets gekocht heb dan was de bestelling al een feit geweest, nu zal er een beetje geduld aan te pas komen ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 19 nov 2010 00:46

Klopt inderdaad, de garmin zet ze automatisch om. Gewoon op de koers knop drukken en dan zie je een hele lijst met koersen die je erin hebt staan.
Cervélo R3SL
BMC CX02

timper
Forum-lid

timper 19 nov 2010 08:47

[quote="tomkolkman"]Klopt inderdaad, de garmin zet ze automatisch om. Gewoon op de koers knop drukken en dan zie je een hele lijst met koersen die je erin hebt staan. [/quote]
Da's ideaal!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

rene1
Forum-lid

rene1 19 nov 2010 12:01

En, als je dit al getest hebt, grote afstand (>50KM) navigeren, fout rijden en vervolgens laten herberekenen; Komt dat al een beetje in de buurt van TomTom snelheid?

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 19 nov 2010 12:44

Helaas nog geen mogelijkheid gehad om hem een langere afstand te laten berekenen, aankomend zondag ben ik van plan om een weer eens een wat langer rondje te gaan rijden en dan zal ik mijn bevindingen wel posten.

Als ik hem nu een route laat berekenen naar bijvoorbeeld Zwolle wat hier hemelsbreed 58 km vandaan ligt komt hij op een route van +/- 69 km uit welke hij in een tijd van 5 seconden berekent. Misschien dat dit je een idee geeft? Met oog op het verkeerd rijden en herberekenen van de route zal ik dus van het weekend eens proberen.
Cervélo R3SL
BMC CX02

rene1
Forum-lid

rene1 21 nov 2010 11:51

dank, geeft me zeker een idee. heel wat sneller dan de 705.
het zal wel een opwaardering voor me betekenen vrees ik.
Ben verder benieuwd naar je bevindingen.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 21 nov 2010 17:31

Voor vandaag had een een route uitgezet en deze overgezet naar de garmin. De koers was uitgestippeld in Basecamp op een OSM map.

Het laden van een koers duurt langer in vergelijking met ergens naartoe navigeren. Raak je tijdens een koers van de koers af dan wordt het niet herberekend, dit in tegenstelling met het navigeren waarbij het word herberekend en dit gaat vlot genoeg.

Vol goede moed van start, koers werd direct gevonden en de aanwijzingen waren ook duidelijk zichtbaar en met 200 m voor aanvang van een richtingverandering krijg je het kaartje zichtbaar (geluidssignaal erbij) met daarop je route. Vlak ervoor komt er nog een tweede geluidssignaal. Alles is tot zo ver zeer makkelijk en goed te doen.

Toen ik aan het fietsen was viel het mij op dat de er van de hoogte totaal niets klopte, deze bleef maar door omhoog tellen. Dan maar even stoppen, koers gestopt en de activiteit opgeslagen door de reset knop ingedrukt te houden. De garmin opnieuw opgestart en even de hoogte goed ingesteld, daarna geen probleem meer gehad.

Opnieuw de koers laten berekenen en maar weer verder gegaan, dit keer ging alles perfect en was ik lekker aan het fietsen toen plots hij een bericht gaf dat hij de koers had gevonden, dit terwijl ik constant al de koers reed en hij steeds netjes de richtingen en afslagen aangaf. Toen stond bij de afgelegde afstand in 1 keer een afstand van 3200 km, wat dus ook totaal niet klopt met de werkelijkheid. Weer even stoppen om zodoende de koers te stoppen, de activiteit weer op te slaan om zo wel de juiste km in beeld te krijgen.

Nog even het navigeren uitgeprobeerd en hij rekent netjes de route uit, als je toch besluit anders te rijden reageert hij er direct op de de route te herberekenen.

Thuis de Garmin achter de PC gehangen en de files geüpload in garmin connect en vervolgens in sporttracks.

De eerst file die ik heb geüpload heb is die met de foute hoogte zie hier: http://connect.garmin.com/activity/57432696

De volgende file is van die van de onwerkelijke afstand van 3120 km in 1:30 uur:
http://connect.garmin.com/activity/57432690

De laatste file is dus de file zonder dat ik weer opnieuw de koers heb berekend en hier zijn dan ook geen aparte dingen in terug te vinden:
http://connect.garmin.com/activity/57432673

Tevens zit er een bug in met calorie berekening want zo weinig calorieën verbranden op een rit lijkt mij ook niet juist. Tot zo ver de info....
Cervélo R3SL
BMC CX02

whocares
Forum-lid

whocares 21 nov 2010 17:53

Ben je even op en neer Soedan geweest ??

Maar dat kan ook niet want dat is ruim 5000 km enkele reis.

Ergens iets fout gegaan met een GPS-coordinaat tijdens de communicatie .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 21 nov 2010 18:13

Ja inderdaad ik zag het ook dat ik even in Afrika ben geweest. Zal wel een van de vele bugs zijn.
Cervélo R3SL
BMC CX02

Gesloten